"המגזר הערבי לא שותף, והמשק מפסיד 40 מיליארד שקל"

מנהל הרשות לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים, איימן סייף, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "תתחשבו במאפיינים הייחודיים של האוכלוסייה הערבית" ■ מנכ"ל סולל בונה, אהוד דנוך: "חשוב שנראה את המדינה יוצאת מגדרה כדי להעדיף חברות ישראליות"

אהוד דנוך / איל יצהר
אהוד דנוך / איל יצהר

"המשק הישראלי מפסיד 40 מיליארד שקל בשנה כתוצאה מזה שהמגזר הערבי לא שותף מלא בכלכלה הישראלית" - כך אמר היום (ה') מנהל הרשות לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים, איימן סייף, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", כחלק מפאנל "נדל"ן, תחבורה ותשתיות".

סייף ציין כי רק 35% מהנשים הערביות נמצאות כיום בשוק העבודה. בדברו במושב "דיור או תחבורה? מה קודם למה" אמר סייף כי בשנים האחרונות מורגשים שינויים חיוביים רבים ברמת הפיתוח הכלכלי במגזר הערבי, אך יחד עם זאת יש להתחשב במאפיינים הייחודיים של המגזר.

"מחיר למשתכן לא מתאים לאוכלוסייה הערבית" אמר סייף. "אצלכם קודם מתחתנים ואז בונים את הבית. אצלנו, קודם בונים את הבית ואז מתחתנים. אצלנו אין בנייה קבלנית אלא בנייה עצמית ויש עוד כמה חסמים. יש לנו היום רק 580 בעלי תעודת זכאות במגזר הערבי. צריך להשקיע בשיווק". סייף ציין כי בעיית הדיור במגזר הערבי נובעת גם מקושי לקבל היתרי בנייה. "הבעיה נובעת מכך שביישובים הערביים יש קרקעות פרטיות רבות והדבר פוגע בשיווקי הקרקעות. בנוסף, המדינה שמה דגש על בנייה רווייה ביישובים הערביים. דפוסי המגורים באוכלוסיה הערבית משתנים ויש בנייה לגובה היום אבל צריך לעשות את זה בהדרגתיות. יש הצלחה בנצרת, כמעט 700 יחידות דיור, למשל ובסופו של דבר תהיה בנייה לגובה ביישובים הערבים. אני אופטימי יש שינוי לטובה מאד משמעותי, אבל אני מבקש: תתחשבו במאפיינים הייחודיים של האוכלוסייה הערבית, וכך נוכל לממש טוב יותר את הפוטנציאל".     

בתחום התחבורה ציין סייף כי עד 2010 לא הייתה תחבורה ציבורית ביישובים הערבים בישראל אבל בעשור האחרון חל לדבריו "שינוי עצום לטובה", אם כי היישובים הערבים הגדולים עדיין אינם מחוברים לתשתיות רכבתיות. "משרד התחבורה חייב לקחת בחשבון איך הוא מחבר את הערים הערביות לתשתיות הלאומיות. רכבת נצרת חיפה היא מאד קריטית ואני מקווה שתקודם ותבוצע".  

אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה, אמר בפאנל: "סולל בונה מבצעת בימים אלה פרויקטים חשובים ואסטרטגיים: הרכבת הקלה, אנרגיה שאובה בגלבוע, פרויקט אשלים ופרויקט 3 המסילות הרכבת עליו דיבר השר כץ. הקבלנים הישראלים ערוכים ומוכנים לפרויקטים הצפויים בעתיד, ואין צורך לרוץ ולהביא חברות זרות. יש פה חברות מצוינות שיכולות לבצע את העבודות. לצערי, אנו רואים להט להביא חברות זרות לארץ, בין אם מדובר על פרויקטים של המזמין או בין אם מדובר בפרויקטי BOT . כביש 16 למשל, פרויקט BOT - אני חושב שפרויקט מהסוג הזה צריך להתבצע רק על-ידי חברה ישראלית".

הוא הוסיף, "המדינה היא המזמין הגדול ביותר. אם הכסף יושקע בישראל ההחזר יהיה לא רק בפרויקט, אלא בכל שרשרת המזון בישראל. אנו רואים זאת כתפיסת עולם בחו"ל, וחשוב שנראה את המחוקק ואת המדינה יוצאת מגדרה כדי להעדיף חברות ישראליות. בישראל יש חברות נהדרות שמעסיקות עשרות אלפי עובדים, וצריך לזכור שמי שבנה את המדינה אלה חברות ישראליות, והן אלה שצריכות להמשיך לבנות ולפתח את המדינה".