"שוק המניות הוא המקום האטרקטיבי ביותר להשקעות כיום"

קובי חזן, מנהל קרן אמידה, מסמן את הסקטורים האטרקטיביים לשנת 2018: בנקים, הייטק ושבבים ■ ומאילו סקטורים כדאי להתרחק?

קובי חזן. / צלם: אורן קאן
קובי חזן. / צלם: אורן קאן

למרות העלייה במרבית המגזרים בשוק המניות בשנה האחרונה, מניות הן עדיין האפיק האטרקטיבי ביותר להשקעה גם ב-2018 - כך מעריך קובי חזן, מנהל קרן ההשקעות אמידה.

לדעתו, עדיין לא ראינו את כל ההשלכות של המדיניות המוניטארית המרחיבה של הבנקים המרכזיים בעולם בשנים האחרונות. פעולות הבנקים המרכזיים בסך הכל ממשיכות לתמוך ולחזק את הכלכלה העולמית, שהאיצה את קצב הצמיחה שלה בחצי השנה האחרונה. הייצוא מישראל עתיד גם הוא להתחזק והוא יהווה גורם נוסף להגדלת התמ"ג המקומי.

"גורמים נוספים שצפויים לתמוך בגידול התמ"ג הישראלי הם שיעור האבטלה הנמוך ושיעור המשרות הפנויות ביחס לשיעור המובטלים בישראל שממשיך לגדול בעקביות. בארה"ב המדד שבודק את מספר העובדים הבלתי מועסקים ביחס לכל משרת עבודה שנפתחת ירד לרמות היסטוריות של כמעט 1. כתוצאה מכל אלו וכן כתוצאה בעלייה בשכר המינימום כל רמות השכר במשק עולות. בעידן של אינפלציה אפסית כל עליית שכר מגדילה את כוח הקנייה של הציבור באופן ריאלי", הוא אומר בריאיון ל"גלובס".

אז גם 2018 צפויה להיות חיובית בשוק המניות? היום מאוד מאוד קשה למצוא מנהל השקעות או כלכלן פסימי...

"נכון, וגם אני לא אפתיע אותך עם הערכה שגם 2018 צפויה להיות חיובית בכלכלה העולמית וגם בשוק המניות. שוק המניות הוא המקום האטרקטיבי ביותר להשקעות כיום. בראיון ל'גלובס' לפני כשנה הייתי אופטימי בנוגע לצמיחה וכך גם היום. כל עוד הצמיחה נמשכת לצד אינפלציה מאוד נמוכה, שוק המניות ימשיך להיות אטרקטיבי אלא אם רמות המחירים ינסקו ויעלו מעבר לשווי הכלכלי של החברות. התשואות בשוק האג"ח מאוד נמוכות כך שאין למשקיעים הרבה אלטרנטיבות".

מה אתה חושב על הורדת מס החברות בארה"ב? משמעותי?

"זה נכון שהשווקים הפיננסים כבר מגלמים את הירידה הזו, אך למהלך הזה יש השלכות מתמשכות, כיוון שיישאר בידי החברות כסף נוסף שיוקצה להשקעות נוספות, חלוקת דיבידנדים, הגדלת שכר או בונוסים לעובדים. כל אלו יחזקו את הכלכלה האמריקאית וחלק קטן ישורשר גם אל החברות המקומיות הסוחרות עם ארה"ב.

מה יכול להשפיע לשלילה?

"צריך להיות ערים להתחממות מהירה יותר מהצפי הקיים בשוק של הכלכלה האמריקאית. אחד האינדיקטורים שיש לשם אליו תשומת לב הוא מדד מחירי היצרן בארה"ב שחצה לאחרונה את רף ה- 3% שנתי, וזה מדד שמקדים בדרך כלל את מדד המחירים לצרכן".

מה המשמעות של זה?

"שהפד יצטרך להגיב בצורה אגרסיבית יותר, להדק את המדיניות המוניטרית ולעלות ריבית מעבר להערכות הנוכחיות של המשקיעים. בסיטואציה כזו, השווקים יגיבו בצורה פחות נינוחה מההתנהלות הנוכחית בשוק. לעומת זאת, אם הריבית בארה"ב תעלה בהתאם לציפיות בשוק והריבית בארץ תישאר בשנה הבאה ברמה אפסית, אז פער הריביות ימשיך לגדול ונקווה שזה אחד מהגורמים שיעזרו להתחזקותו של הדולר מול השקל, מה שכמובן יתרום לחיזוק הייצוא המקומי".

חזן הקים את קרן אמידה באמצע 2013 ומאז רשמה הקרן תשואה מצטברת של למעלה מ-70% (ממוצע שנתי של כ-14% לעומת 3.5% למדד ת"א 125). זאת בעיקר על רקע תשואה שלילית של כ-0.3% בלבד לקרן בחודשי ירידות, לעומת ירידה ממוצעת של כ-2% למדד ת"א 125.

פילוסופיית ההשקעה של חזן דוגלת בהתמקדות במספר ממוקד של מניות, כ-20 בסך הכל, לאחר ביצוע תחקיר מעמיק ובדיקה מקיפה שלהן, שבדרך כלל כוללת גם שיחות עם הנהלות החברות.

"האתגר אינו טמון בחיפוש הזדמנויות אלא בבחירת ההזדמנויות הנכונות"

בוא נדבר קצת על הקרן. איך אתה מצליח להשיג תשואות גבוהות לעומת השוק לאורך זמן?

"ישנן מספר סיבות לכך אך המרכזית שבהן היא שמירה על משמעת עצמית גבוהה מאוד".

מה זה אומר למעשה?

"התמקדות אך ורק במה שאנחנו מבינים בו והימנעות מלהתפתות ולהשקיע במניות עם פוטנציאל רווח גבוה כביכול אך בעלות אופי פעילות שלא מספיק מובן או שטומן בחובו רמות סיכון גבוהות מדי. לאורך זמן, המנהלים הטובים בכל הסקטורים מבינים שחברה מצוינת נוטה למות יותר מבעיות עיכול של הזדמנויות רבות מדי, מאשר לגווע ברעב בגלל מיעוט הזדמנויות. צריך להפנים שהאתגר אינו טמון ביצירת הזדמנויות אלא בבחירה של ההזדמנויות הנכונות. זה נכון גם לניהול קרן השקעות וגם לניהול עסקים. ראה מקרה טבע למשל, שקפצה הרבה מעל הפופיק עם עסקת אקטביס, לעומת פרוטרום למשל שעושה הרבה רכישות אבל קטנות ובכך מצמצמת סיכונים בצורה דרמטית".

מה עוד?

"הקצאה נכונה של נכסי הקרן היא לב האומנות של מנהל השקעות מוצלח. כלומר, לדעת להקצות את המשקל הגבוה ביותר להזדמנויות הגדולות ביותר יכול ליצור הבדל רב בתשואה למשקיעי הקרן לאורך זמן, וחשוב כמובן גם לדעת לנהל את ההקצאה הזאת לאורך זמן. זה מאוד מהותי. כלומר, לא רק לדעת מתי ומה לקנות, אלא גם איך לנהל לאחר מכן את הפוזיציה ומתי למכור".

מה שיעור החשיפה של הקרן ?

"שיעורי החשיפה נעו במהלך 2017 על 70% עד 90% והיום כ-15% מהיקף הקרן נמצא במזומן, לצורך ניצול הזדמנויות שתמיד צצות בשוק. שיעור ההחזקה שלנו בנכס יחיד נע בין 3% ל-8%".

בחזרה לשווקים - יש לך העדפה לאזור מסוים בעולם?

"הערכתי היא שגם ב-2018 ארה"ב וישראל יניבו תשואות עודפות לעומת אירופה. גורם מאוד משמעותי שמשפיע על הכלכלה וקצב הצמיחה הוא הדמוגרפיה ובארה"ב ובישראל האוכלוסייה ממשיכה לגדול בקצב נאה, בניגוד למצב באירופה".

אילו סקטורים נראים אטרקטיביים?

"אם הייתי אומר לך שיש גם היום, למרות העליות האחרונות, חברות שנסחרות במכפילי רווח של סביב 10 עם שיעור רווחיות נקי של מעל 25%, לצד ירידה בהוצאות שכר, התייעלות בלתי פוסקת, פיזור לקוחות רחב, מחלקות דיבידנדים, בעלות רמת סחירות גבוהה ומכפילי ההון מאוד סבירים ביחס לצמיחה, היית אומר שיש כאן הזדמנות מעניינת? הסקטור שעונה על ההגדרות האלה הוא הבנקים. צריך גם להדגיש שהניהול השמרני יחסית בארץ הביא לכך שאיכות האשראי בבנקים עלתה מאוד ולכן הסיכון בהם ירד".

למרות העליות האחרונות?

"ביחס לסיכון בעסקי הבנקים ולשווי הכלכלי שלהם, התמחור הנוכחי נוח להשקעה".

מה עוד אטרקטיבי בנקודת הזמן הזו?

"סקטורים נוספים שצפויים להמשיך לצמוח הם אלה הקשורים לטכנולוגיה וכנגזרת תעשיית ייצור השבבים. יש מספר מגמות שמגבירות את הביקושים לשבבים כמו שוק האינטרנט של הדברים (IOT), פיתוח הרכב האוטונומי ויישומי הרכב המקושר, בינה מלאכותית ועיבוד מידע, מציאות וירטואלית ומציאות רבודה. עד לעידן הנוכחי לא היו וקטורים מגוונים כל כך שתמכו בתעשיית ייצור השבבים. כעת התחומים רבים והמגמות מובהקות בעוצמתן והן יימשכו לטווח הארוך. אלה דברים שמשפיעים על כל אוכלוסיות העולם והמצב שונה לגמרי לעומת סוף שנות ה-90' לפני התפוצצות בועת האינטרנט. התמחור הנוכחי אינו בועה".

יש עוד מגזרים שצפויים לרשום צמיחה מהירה יחסית גם בשנה הבאה?

"כן. אבטחת מידע, מסחר מקוון, אנרגיה מתחדשת, נדל"ן מניב בתחום המשרדים ותחום הדיור המוגן. תוחלת החיים כאן הולכת ועולה, האוכלוסייה מזדקנת ובשנים הקרובות יהיה עודף ביקוש מאוד גדול לדיור מוגן לעומת ההיצע הקיים. לא סתם עזריאלי זיהו הזדמנות ונכנסו לתחום. גם תחומי האשראי החוץ-בנקאי ושירותי טכנולוגיות מידע ימשיכו לצמוח בקצב גבוה יחסית".

אתה לא חושש מהשקעה בנדל"ן מניב?

"איום חדירתה של אמזון לישראל הוא מוחשי ומחדד את הצורך להפריד באנליזה בין הנדל"ן למשרדים לעומת הנדל"ן למסחר, שהוא בסיטואציה מאתגרת יותר. הקניונים הגדולים לא ייעלמו אך כן תהיה פגיעה בשכ"ד שישפיע על שווים ויחייב אותם לבצע התאמות לסביבה המשתנה. בתחום המשרדים הענף ימשיך להתחזק כל עוד הכלכלה מתרחבת וצומחת והאוכלוסייה גדלה, בין השאר מכיוון שהגידול בהיצע באזור המרכז עדיין לא מדביק את העלייה בביקושים למשרדים חדשים ".

"תחום האשראי החוץ-בנקאי ימשיך לצמוח, בעיקר בגלל שלהרבה עסקים קטנים אין ברירה, והם לא מקבלים מענה בבנקים, אז הם פונים לחברות האלה".

יש מניות ספציפיות שאתה מעדיף?

"טאואר ונובה ימשיכו לדעתי להציג צמיחה חזקה. יש להן רוח גבית חזקה מענפי הפעילות, תחום השבבים שדיברנו עליו, ויש שם הנהלות מצוינות שעושות עבודה ממש טובה".

מאילו סקטורים כדאי להימנע?

"סקטור רשתות האופנה מתמודדות עם סיכונים רבים כמו יציאה של ישראלים רבים לחו"ל לעשות קניות, המסחר המקוון ובכלל התגברות התחרות. כאמור, בתחום הנדל"ן המסחרי צריך להיות בררניים מאוד. תחום נוסף הוא חברות הסלולר שמתמודדות עם תחרות עצומה ועדיין לא רואים שם התייצבות".

סיכונים: התפרצות אינפלציונית, עלייה באבטלה

איפה מתחבאים הסיכונים?

"ההיסטוריה הוכיחה לנו שהאיום הגדול ביותר זה האיום שלא צופים אותו מראש. ישנם סיכונים מתפתחים שהשנה הסיכוי להתממשותם אינו גבוה אך כדאי לעקוב אחריהם בעתיד כדוגמת - עלייה אינפלציונית מעבר לטווח הרצוי עקב התחממות יתר של הכלכלה, עלייה חדה בשיעורי האבטלה עקב שיפורים טכנולוגיים ואי רלוונטיות של חלק מהעובדים וכן גידול בהיקפי ייצור השבבים כמענה לגידול בביקוש אך בשלב מסוים הסכנה תהיה שהגידול בייצור ייעלה על הביקוש ויוצר עודף עם השפעות נרחבות על הכלכלה".

*** אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי להשקיע בנייר ערך כזה או אחר. קרן אמידה עשויה להשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה. כל המשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה עושה זאת על דעתו בלבד .