צוקרברג הכריז על שינויים בפיד, מניית פייסבוק נופלת במסחר

מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית הודיע על המיקוד החדש של פייסבוק ב-2018: אינטרקציות בין אנשים - על חשבון חשיפה לתוכן שיווקי, עסקי וציבורי

מארק צוקרברג / צלם: רויטרס
מארק צוקרברג / צלם: רויטרס

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק , הודיע היום (ו') כי המיקוד החדש של פייסבוק ב-2018 יהיה בחשיפת הגולש לתוכן של משפחה וחברים, על חשבון תוכן מעסקים, מותגים ומדיה.

בכיוון, לכשעצמו, אין הרבה חדש: פייסבוק מורידה כבר תקופה ארוכה את החשיפה האורגנית של עסקים לגולשים, ובכך היא מאלצת אותם לשלם עבור פרסום - אם הם מעוניינים להגיע לחשיפה ממשית. אבל נראה כי השנה, פייסבוק תיקח את זה צעד נוסף קדימה.

צוקרברג עטף את ההחלטה בהרבה הצהרות גדולות על מחקרים וטובת הגולש: "בנינו את פייסבוק כדי לסייע לאנשים להישאר מחוברים ולקרב בין האנשים שחשובים לנו", סיפר בפוסט שפרסם אמש. "זו הסיבה שתמיד שמנו את המשפחה והחברים במרכז החוויה. מחקרים מראים כי חיזוק הקשרים משפר את איכות חיינו. אבל לאחרונה קיבלנו תגובות מהקהילה שפוסטים ציבוריים מאפילים על הרגעים האישיים שמובילים אותנו לתקשר יותר אחד עם השני. קל להבין איך הגענו לשם. וידאו ותוכן ציבורי אחר מילאו את פייסבוק בשנתיים האחרונות ומאחר שיש יותר תוכן ציבורי, הופר האיזון בין מה שבחדשות לבין הדבר החשוב ביותר שפייסבוק יודעת לעשות - לייצר קשר בין אנשים".

צוקרברג מספר כי להחלטה קדם לימוד של הנושא, גם ל-ידי ניתוח מחקרים אקדמיים וגם במחקרים של פייסבוק עצמה עם מומחים מובילים מהאוניברסיטאות. "אנחנו חשים אחריות לוודא שהשירותים שלנו הם לא רק מהנים אלא גם טובים לרווחת האנשים. לכן למדנו את הנושא בזהירות", הוא אומר. "המחקרים הראו שאנחנו יכולים להשתמש במדיה החברתית לתקשר עם אנשים החשובים לנו, וזה יהיה טוב לרווחה האישית שלנו - נרגיש מחוברים ופחות בודדים. מצד שני, קריאה פאסיבית של מאמרים או צפייה בווידאו, אפילו אם הם מבדרים או נותנים אינפורמציה, יכולים להיות לא טובים".

בהתבסס על כך, מתעתד צוקרברג לעשות שינויים משמעותיים באופן ההפעלה של פייסבוק. "אני משנה את המטרות שאני נותן לצוותי המוצר שלנו, מלהתמקד בעזרה לגולש למצוא תוכן רלוונטי עבורו, למצוא תוכן שייצר עבורו אינטראקציות חברתיות משמעותיות".

לדבריו, "התחלנו לבצע שינויים בכיוון הזה לפני שנה, אבל יידרשו עוד חודשים כדי שהמיקוד החדש הזה יבוא לידי ביטוי בכל המוצרים שלנו. השינוי הראשון שתראו יהיה בפיד החדשות, שם תראו יותר תוכן מהחברים שלכם, המשפחה והקבוצות. עם הזמן תראו פחות תוכן ציבורי כמו פוסטים מעסקים, מותגים ומדיה, והתוכן הציבורי שכן תראו יהיה מחובר לאותם סטנדרטים - עידוד אינטראקציות משמעותיות בין אנשים".

צוקרברג מספר כי בפייסבוק ישנן קהילות רבות שנבנות סביב קבוצות ספורט וסדרות טלוויזיה: "אנחנו רואים שאנשים מגיבים ומתקשרים הרבה יותר סביב שידורי וידאו חיים מאשר בשידורים רגילים. חלק מהחדשות עוזרות ביצירת שיחה סביב נושאים חשובים, אבל לעתים קרובות מדי היום צפייה בווידאו קריאת חדשות או קבלת עדכון מדף היא רק חוויה פאסיבית".

צוקרברג מבהיר כי בעשיית השינוי, הוא מצפה שהזמן שאנשים מבלים בפייסבוק ורמת המחויבות שלהם תרד, אבל הזמן הזה יהיה בעל ערך רב יותר, ולכן טוב גם לקהילת פייסבוק וגם לעסקים. בשיאה, לדבריו, "פייסבוק תמיד הייתה בנויה סביב קשרים אישים, בהתמקדות בקרוב אנשים למשפחה וחברים או ברגעים חשובים בעולם. אנחנו מוודאים שפייסבוק הוא זמן הבילוי הטוב ביותר".