טראמפ לא מבטל ההסכם עם איראן; סנקציות חדשות בדרך

מבהיר: בפעם הבאה ההסכם יבוטל – אם לא יתוקן ■ הסנקציות החדשות אינן קשורות להסכם הגרעיני

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע הערב (ו'), כי החליט להשאיר את ההסכם הגרעיני עם איראן על כנו, זו הפעם השלישית, אך הבהיר כי לא תהיה פעם רביעית: כאשר יצטרך להכריע פעם נוספת על גורל ההסכם, בעוד שישה חודשים, כפי שמכתיב החוק, הוא נחוש בדעתו לבטלו, אלא אם כן יוכנסו בו תיקונים מהותיים.

המשמעות היא, שבינתיים נמשכת השעיית הסנקציות על איראן, בניגוד להבטחת טראמפ במהלך מסע הבחירות שהוא יקרע את ההסכם לגזרים כבר ביומו הראשון בבית הלבן. מכל מקום, הנשיא מנע בשלב זה קרע בין ארה"ב לבין המדינות האחרות שחתומות על ההסכם - חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה - שכבר הודיעו כי הן מתנגדות לביטול ההסכם ושבדעתן להוסיף ולהשעות את הסנקציות.

במקביל, הודיע משרד האוצר האמריקאי, כי החליט להטיל סנקציות חדשות על 14 אנשים ומוסדות באיראן. הסנקציות האלה אינן קשורות להפרות סעיפים אלה או אחרים בהסכם הגרעיני, אלא להפרות זכויות האדם באיראן, העברת נשק לקבוצות טרור במזה"ת, כחיזבאללה, והכבדת תקנות הצנזורה באיראן.

בין השינויים שדורש טראמפ להכניס בהסכם: הגברת תכיפות הביקורים של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בכל המתקנים הגרעיניים של איראן, ללא מתן הודעה מוקדמת, ולהאריך את תחולת ההסכם בלי לקבוע מועד לפקיעתו - ובמילים אחרות: הסנקציות על איראן יוטלו מחדש בכל מועד שהוא, גם לאחר פקיעת ההסכם המקורי, אם תחדש טהראן את מאמציה להתחמש בנשק גרעיני.