גרמניה בדרך לקואליציה רחבה: תשלומי רווחה וקיצוץ צנוע במס

כלכלנים בגרמניה מבקרים את הגדלת ההוצאות הממשלתיות ■ למרות ההודעה האופטימית שיצאה מברלין בשישי בבוקר, הקמת הקואליציה כלל אינה מובטחת

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שתי המפלגות הגדולות בגרמניה - השמרנים והסוציאל-דמוקרטים - הודיעו בסוף השבוע על "פריצת דרך" במגעים להקמת קואליציה רחבה, ועל הסכמה על קווי יסוד הכוללים את הגדלת ההוצאה הממשלתית על רווחה, צמצום צנוע בלבד במסים והגבלה על מספר הפליטים הנכנסים למדינה ועל הליכי איחוד משפחות. במסמך בן 28 עמודים שפורסם שלשום התוו המפלגת השמרנית (CDU, ביחד עם מפלגת האחות הבווארית CSU) בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) בראשות מרטין שולץ את מה שמסתמן כהמשך המדיניות הכלכלית הנוכחית בגרמניה - הכורכת שוק חופשי עם מערכת רווחה נדיבה יחסית.

קווי היסוד שפורסמו קובעים, כי התוכנית שהבטיחו השמרנים לפני הבחירות לקיצוץ מסים מאסיבי של 15 מיליארד אירו בשנה לא תצא לפועל. עם זאת, תהיה ירידה של 0.3% בתשלומי הביטוח הלאומי החודשיים של העובדים, תהיה עלייה של 0.5% בתשלומי ביטוח הבריאות של המעסיקים, ומס הסולידריות שהוטל על אזרחי גרמניה אחרי האיחוד יצומצם בהדרגה, עד להפחתה של 10 מיליארד אירו ב-2021. בהיבט ההוצאות, יוגדלו ב-25 אירו בחודש קצבאות הילדים, הפנסיות ייקבעו על פי חוק לכ-48% מהשכר הממוצע האחרון עד שנת 2025 וכן יוגדלו באופן מצומצם התשלומים לבעלי הכנסות נמוכות.

בעוד מנהיגי אירופה בירכו על ההתקדמות בשיחות ועל החזון הפרו-אירופי שנכלל בקווי היסוד, מכוני מחקר כלכליים בגרמניה ביקרו את השלכות ההסכם. "מבחינת מדיניות פיסקלית, משמעות קווי היסוד שפורסמו היא הגדלת ההוצאה הממשלתית, במיוחד על רווחה", אמר נשיא מכון המחקר IFO. לפי חישוביו, ההוצאה הממשלתית צפויה לגדול ב-36 מיליארד אירו בשנה, בעוד הקיצוץ במסים יסתכם ב-10 מיליארד אירו בלבד. גרמניה, יש לציין, סיימה את השנה האחרונה עם עודף תקציבי עצום של 38 מיליארד אירו, לפי העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט", ונמצאת בשגשוג כלכלי. עודף זה ישמש להוצאות החדשות, ושתי המפלגות הסכימו שלא להיכנס לגירעון גם בתקציבים הקרובים, כפי שעשתה גרמניה בשנים האחרונות.

בנושא הפליטים, נקבע בעקבות לחץ של מפלגת ה-CSU מבוואריה, בראשות הורסט זיהופר, כי המכסה השנתית תוגבל ל-220,000 כניסות בשנה, וכי יתאפשרו לכל היותר 1,000 איחודי משפחות בחודש על בסיס הומניטרי. במקביל, גרמניה תפסיק לקבל באופן וולונטרי כ-1,000 פליטים בחודש מיוון ומאיטליה.

אך למרות ההודעה האופטימית שיצאה מברלין בשישי בבוקר, וששלחה את מדד הדאקס לעלייה של 0.3% בסוף יום המסחר, הקמת הקואליציה כלל אינה מובטחת. במפלגה הסוציאל-דמוקרטית ישנם מתנגדים רבים לחזור ולשבת בקואליציה הרחבה עם השמרנים בראשות מרקל, במיוחד בקרב צעירי המפלגה. קונגרס מיוחד של ה-SPD יצביע ביום ראשון הקרוב אם להתקדם בשיחות הקואליציוניות בהתבסס על קווי היסוד שהוסכמו. במקביל, כמה בכירים במפלגה כבר קראו בתקשורת הגרמנית לדון מחדש בכמה סעיפים.

אנגלה מרקל, שכהונתה הרביעית כקנצלרית גרמניה עומדת כעת על הכף, הביעה אופטימיות במסיבת עיתונאים משותפת שבה הכריזו ראשי המפלגות על ההסכם ביניהן, ואמרה כי גרמניה בדרך לממשלה יציבה. לדבריה, היא מקווה שממשלה חדשה תוקם בגרמניה עד חג הפסחא - יותר מחצי שנה לאחר הבחירות במדינה.