רה"מ בהודו: מפגישות עם מודי עד חיזוק הקשר עם בוליווד

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקבל היום ע"י ראש ממשלת הודו ■ בטקס לזכר חיילים הודים שלחמו לשחרור חיפה, אמר נתניהו: "המחווה ממחישה את הקשר המיוחד וההיסטוריה המשותפת בין ישראל והודו"

ראש הממשלה נתניהו סוקר את משמר הכבוד ההודי בעת טקס קבלת הפנים להגעתו למדינה / צילום: Adnan Abidi, רו
ראש הממשלה נתניהו סוקר את משמר הכבוד ההודי בעת טקס קבלת הפנים להגעתו למדינה / צילום: Adnan Abidi, רו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח היום את הביקור הרשמי שלו בהודו. מדובר בפעם ראשונה שנתניהו נוסע כראש הממשלה למדינה. ב-2004, ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל, היה הראשון לבקר במדינה. יחסי ישראל הודו היו קרירים עד לא קיימים מקום המדינה ועד לשנת 1992, ומאז התחממו בהדרגה. במהלך השנים האחרונות, וביתר שאת לאחר ביקורו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בישראל בקיץ 2017, היחסים בין המדינות עברו לפסים חמים מאוד ומלווים במערכת יחסים אישית בין נתניהו למודי, לרבות מחוות נאות משני הצדדים.

לנתניהו חיכתה הבוקר הפתעה בשדה התעופה, כאשר מודי החליט לחרוג מכללי הפרוטוקול ולצאת לקבל אותו באופן אישי.

נתניהו מתוכנן לשהות בדלהי, מומבאי וגוג'ראט, כאשר בחלק מן הימים ילווה אישית על ידי מודי, כפי שהיה הדבר בעת ביקורו של מודי בישראל.

עוד אמור נתניהו להיפגש בימים הקרובים עם נשיא הודו, ראם נאת'קובינד, ושרת החוץ ההודית סושמה סווארארג'. במהלך הביקור הוא גם יוועד עם פורום המנכ"לים של החברות הגדולות של הודו, יקח חלק בפורום הבינלאומי Raisina (ועידה גיאופוליטית) ויפגוש ראשי קהיליה יהודית בהודו. בחלק צבעוני יותר של הביקור ייסע נתניהו לפגוש את ראשי תעשיית הקולנוע בוליווד ויחתום על הסכם קופרודוקציה, חיזוק הקשרים בין תעשיות הקולנוע של שתי המדינות על ידי הענקת כספי תמיכה ממשלתית להפקות משותפות הודיות-ישראליות.

בנוסף אמור נתניהו לחתום על הסכמים בילטרליים בתחום חיפוש, הפקה ומו"פ בענף חיפוש הגז והנפט. בין השאר כלולה בהסכם החלטה על פעילות משותפת בין המדינות בנושא פיתוח חברות סטארט-אפ בתחום חיפושי הנפט. בין המדינות יחתם גם הסכם תעופה לתיקון תעריפי טיסות ופיתוח שירותי האוויר בין המדינות. הסכם נוסף שיחתם יהיה בתחום הסייבר. ישראל והודו יסכימו להרחיב ולחזק את שיתוף הפעולה בתחום, לפתח תכניות הכשרה משותפות ולקדם כנסים ומפגשים אקדמאיים בין התעשיות המקבילות במדינות.

אחרי שנחת נתניהו בהודו, הוא יצא ישר עם מודי לטקס לקריאת כיכר Teen Murti על שם העיר חיפה. הכיכר הוקדשה לזכר החיילים ההודים שנפלו במלחמת העולם הראשונה בקרבות על שחרור חיפה. נתניהו אמר בטקס "המחווה ממחישה את הקשר המיוחד ואת ההיסטוריה המשותפת בין ישראל והודו".