"יש פוטנציאל להפקה זולה של נפט במים רדודים בארה"ב"

ג'ון סייטס, השותף של דלק בקידוחים שיבוצעו במפרץ מקסיקו: "ניתן לפתח ולהפיק נפט כיום בעלות של 10 דולרים ואפילו כ-5 דולרים לחבית"

קידוחי נפט/ צילום: רויטרס
קידוחי נפט/ צילום: רויטרס

החוזים על הנפט ביצעו ראלי מרשים בחצי השנה האחרונה, ומחירה של חבית נפט מסוג WTI (מערב טקסס) זינק מ-46 דולר באמצע 2017, לכ-64 דולר כיום, מהלך עלייה של כ-40%. מאז פברואר 2016, אז עמד מחיר חבית בשפל של 30 דולר, הכפיל הנפט את מחירו.

במקביל להתאוששות במחיר נרשמה התאוששות גם בפעילות תעשיית האנרגיה בארה"ב, שכן פרויקטים רבים שלא היו כדאיים, או שהיו גבוליים מבחינת הרווחיות שלהם במחיר של 30-40 דולר לחבית, חזרו להיות כלכליים והותנעו מחדש. כך, בשנה האחרונה חלה עלייה דרמטית של כ-280 במספר אסדות הנפט הפעילות בארה"ב, לרמה של 939 אסדות בשבוע האחרון.

למרות השיפור בתנאי המאקרו, חברות אנרגיה קטנות ובינוניות עדיין מתקשות להשיג מימון לפרויקטים שונים, כך שחברות ישראליות יכולות לנצל את המחסור במזומנים וקשיי המימון ולהיכנס לפעילות בארה"ב, בין השאר במפרץ מקסיקו, שם קיימת תשתית מפותחת של קידוחים והולכת נפט וגז טבעי, מה שמוריד כמובן את עלויות ההולכה וההפקה במקרה שיש תגלית כלכלית.

הראשונה שעשתה זאת, לפני מספר חודשים, הייתה נאוויטס של גדעון תדמור, ובשבוע שעבר הכריזה גם קבוצת דלק של יצחק תשובה על השקעה של כ-50 מיליון דולר בשני קידוחים ראשונים במפרץ מקסיקו. דלק תספק את מרבית המימון (90%) לשני הקידוחים הראשונים (מתוך תשעה פוטנציאליים שעליהם קיבלה זכויות) תמורת 75% מהזכויות בקידוחים (אם הם יוכרזו כתגליות כלכליות). לדלק יש הסכם אסטרטגי לשיתוף-פעולה עם החברות Gulfslope Energy (שתבצע את הקידוחים) ו-Texas South.

יהונתן שוחט, אנליסט בלידר שוק הון, ציין בעקבות העסקה כי "הכניסה של קבוצת דלק לפעילות במפרץ מקסיקו נעשית באופן מידתי ושקול, דבר שבא לידי ביטוי באופי ההסכם, אשר מגביל את גובה ההשקעה, ובאופי הנכסים (מים רדודים), עם פוטנציאל לאפסייד משמעותי".

אם כן, מהו הרציונל שמאחורי שיתוף-הפעולה, ומה צפוי בהמשך? את זה מסבירים בריאיון ל"גלובס" ג'ון סייטס (John Seitz), יו"ר ומנכ"ל חברת Gulfslope Energy, עידן וולס, משנה למנכ"ל קבוצת דלק ומנכ"ל קבוצת תשובה, ויוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים.

סייטס הקים ביחד עם השותפים שלו את גאלפסלופ אנרג'י לפני כשש שנים, ביחד עם צוות בעל ניסיון רב-שנים בחיפושים ובקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו ובאזורים אחרים בעולם, כמו ברזיל ואנגולה.

"בשנים האחרונות התפתחו טכנולוגיות סייסמיות חדשניות שמאפשרות לגלות מרבצי נפט וגז בעומקים רדודים יחסית, שלא נחקרו ופותחו בעבר. זאת כמובן לצד דיוק הרבה יותר טוב במציאת מאגרים פוטנציאליים במים עמוקים יותר. לדעתנו יש הרבה הזדמנויות במפרץ מקסיקו שעדיין לא נוצלו, ואנחנו מתכוונים בשנים הקרובות לחפש נפט וגז באזור הזה, מכיוון שאנו מעריכים שיש סיכוי טוב למצוא שם תגליות גדולות", אומר סייטס.

- מה העלות של הקידוחים?

"עלות של קידוח בעומק רדוד היא בערך 4 מיליון דולר, ועבור הקידוח השני, העמוק יותר, היא עומדת על כ-35-40 מיליון דולר. לקידוח העמוק יותר שאנחנו מתכננים יש פוטנציאל לתגלית ממש גדולה של נפט וגז".

- מה העלות במונחי חבית נפט, במקרה של תגלית?

"על סמך הסקרים שערכנו, והטכנולוגיה שקיימת, אנחנו מעריכים שניתן לפתח ולהפיק נפט כיום בעלות של 10 דולרים ואפילו של כ-5 דולרי לחבית. העלות הרבה יותר נמוכה במים רדודים של כ-130 מטר, לעומת קידוחים במים עמוקים. אצלנו העלות תהיה נמוכה בכ-80% לעומת קידוחים במים עמוקים. זאת על סמך הערכות ובדיקות שלנו בנוגע לגודל המאגרים הפוטנציאליים בקידוחים שלנו".

- זה מאוד נמוך.

"נכון. העלות שלנו תעמוד על כ-100 אלף דולר ליום קידוח לעומת כ-400 אלף דולר ליום בקידוחי מים עמוקים. וגם לאחר מכן, אם נמצא תגלית נפט גדולה וכלכלית, העלות של הצבת פלטפורמת הפקה תהיה הרבה יותר נמוכה לעומת קידוחים במים עמוקים, גם בגלל התשתיות שכבר קיימות באזור".

סייטס עבד בשנים 1977-2003 בחברת האנרגיה אנאדרקו פטרוליום (Anadarko Petroleum Corp) כאחראי על פעילות החיפושים של החברה וכמנכ"ל החברה. עד היום השקיעו סייטס והשותפים שלו בגאלפסלופ כ-50 מיליון דולר מכספם האישי, בחיפוש וברכישה של זיכיונות במפרץ מקסיקו.

לפי הודעת דלק, על פי דוח משאבים שקיבלה מחברת הייעוץ הבינלאומית NSAI, בשני הקידוחים הראשונים שבהם תשתתף הקבוצה ("טאו" ו"קנו"), קיים פוטנציאל חזוי של כ-130 מיליון חביות שווה ערך נפט, וסיכויי הצלחה גיאולוגית גבוהים יחסית של 48%-77% ב"קנו" ושל 40%-50% בקידוח "טאו".

"להנפיק הפעילות הבינ"ל של דלק"

קידוח "קנו" יבוצע בשכבה רדודה (מעל שכבת מלח במקום, בעומק של כ-1,500 מטר) ו"טאו" בשכבה עמוקה מתחת לשכבת המלח, לעומק של כ-6,000 מטר. בהנחה שתהיה תגלית משמעותית, פוטנציאל ההכנסות עשוי להגיע עד למיליארד דולר.

הקידוחים יבוצעו בשלבים ובאופן הדרגתי, ויוחלט על קידוחים נוספים בהתאם לתוצאות של הקידוחים הראשונים.

- פעם ראשונה שאתם עובדים בשת"פ עם חברה ישראלית?

סייטס: "כן. יש היום הרבה מאוד פוטנציאל להפקת נפט בקידוחי מים רדודים בארה"ב, עם סיכוי להשגת תשואה גבוהה מאוד על ההון. ולזה צריך כמובן להוסיף את הורדת מס החברות האחרונה של ממשל טראמפ, שתורמת כמובן לכל התעשיות, ובעיקר לתעשיות הדורשות השקעות הון גדולות".

- מתי אתם צפויים להתחיל בקידוחי אקספלורציה?

"אנחנו מאמינים שנהיה מוכנים להתחיל בקידוח באמצע 2018. הקידוח הראשון לעומק הרדוד צפוי להימשך כשבועיים, והשני כשלושה חודשים, ולאחר מכן נוכל לפרסם תוצאות ראשוניות".

- בכמה ירדו עלויות הקידוחים בשנים האחרונות?

יוסי אבו: "בעשרות אחוזים. שוב, בגלל שמדובר בעומק רדוד, סביב 100-150 מטר, נשתמש באסדה מסוג 'ג'ק אפ', שיושבת על ארבע רגליים שניתן להרים או להוריד אותן, בעלות של 100 אלף דולר ליום. לפני שלוש שנים היא עלתה 250-300 אלף דולר ליום. אז כן, יש ירידה משמעותית מאוד בעלויות הקידוחים בשנים האחרונות, לצד פוטנציאל עצום בקידוח "קנו" הראשון שלנו, וביחד עם הקידוח השני - אפשר פוטנציאלית להגיע להכנסות של כמיליארד דולר או יותר, בהנחה של 50 דולר לחבית נפט".

- איך הגעתם דווקא לעסקה הזאת?

עידן וולס: "בחנו הרבה עסקאות, ולבסוף החלטנו על רכישת נכסים שנמצאים בסמוך לתשתיות קיימות מפותחות מאוד. אנחנו מאזנים כאן בין אינטרסים שונים, ומפזרים סיכונים.

"לצד השקעה לא גדולה יחסית, יש כאן פוטנציאל גדול מאוד לתגליות נפט וגז כלכליות משמעותיות, כך שאנחנו ממשיכים לפתח את הפעילות הבינלאומית של הקבוצה, ביחד עם שיתוף-פעולה אסטרטגי עם מנהלים בארה"ב, שיש להם ניסיון מצטבר של עשרות שנים בחיפושים ובקידוחי נפט בארה"ב. בהמשך הדרך אנחנו מתכננים להנפיק את פעילות החיפושים הבינלאומית של דלק באחת הבורסות בחו"ל.

"לצד הפעילות הבינלאומית של קבוצת דלק בים הצפוני, באמצעות החברות איתקה ופארו, מדובר כאן בעסקה אסטרטגית חשובה לקבוצה, שמבססת את פעילותנו בשווקים הבינלאומיים, כחלק מהרצון להנפיק את פעילות האנרגיה של הקבוצה בחו"ל".

מחיר חבית נפט
 מחיר חבית נפט