תוכנית רובע 4 בת"א תפורסם למתן תוקף עד לסוף מאי הקרוב

ההסכמות הושגו בעקבות עתירה שהוגשה לבית המשפט ע"י איגוד חברות תמ"א 38 בלשכות המסחר ויזמים הפועלים בעיר ■ עוד נקבע במסגרת ההסכמות כי תוקף החלטות מותנות שאישרה הוועדה המקומית ברחבי העיר ועתידות לפוג יוארך בשנה

עיריית תל-אביב-יפו / צילום: תמר מצפי
עיריית תל-אביב-יפו / צילום: תמר מצפי

שבועיים לאחר שתוכנית רובע 3 בתל-אביב אושרה למתן תוקף, זאת שנים ארוכות לאחר שיצאה לדרך, כעת ניתן גם תאריך יעד לפרסום התוכנית המקבילה ברובע 4 בעיר. תאריך היעד נקבע במסגרת הסכמות שהושגו בעתירה שהוגשה בנובמבר האחרון על ידי לשכת המסחר ויזמי תמ"א 38 בעיר ועסקה באי אישור התוכנית ואי הוודאות שהיא גוררת.

על פי ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים לעתירה, אותן אישר אתמול (א') בית המשפט המחוזי בתל-אביב וקיבלו תוקף של פסק דין, סוכם שתוכנית רובע 4 תפורסם למתן תוקף עד ל-30.5.18. עוד הוסכם עם הועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל-אביב כי החלטות של הוועדה המקומית, אשר התנו הוצאת היתרים בכניסת תוכניות הרבעים לתוקף, ואשר צפויות לפקוע לפני שתוכנית רובע 4 תיכנס לתוקף, יוארכו עד לחלוף שנה מכניסת התוכנית לתוקף. זאת מכיוון שבשנתיים האחרונות אישרה הוועדה המקומית בקשות בשטח תוכניות רבעים 3 ו-4 תוך שהיא מתנה את הוצאת ההיתרים בכניסת התוכניות לתוקף, והחלטות אלה, שתוקפן שנתיים לכל היותר, צפויות להתחיל לפקוע בקרוב.

נציין כי גבולות רובע 4, המשתרע על שטח של כ-2,800 דונם, הם הרחובות אבן גבירול במערב, נתיבי איילון ודרך נמיר במזרח, הרב קוסובסקי ובני דן בצפון והרחובות הרב גורן ושדרות שאול המלך בדרום.

כזכור, וכפי שנחשף ב"גלובס", בחודש נובמבר האחרון עתרו איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר תל-אביב והמרכז וכן 10 חברות הפועלות בתחום תמ"א 38 בעיר כנגד הוועדה המקומית והוועדה המחוזית בתל-אביב, בדרישה כי תוכניות הרבעים תושלמנה ותפורסמנה בהקדם. בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד עפר טויסטר ועו"ד מיטל טויסטר רוזנטל, ביקשו היזמים מבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב להורות למוסדות התכנון להשלים את הליכי הכנת תוכניות הרבעים (3,4) ולפרסמן למתן תוקף, בהקדם האפשרי ולכל היותר בתוך חודש.

לטענת העותרים, "תוכניות הרבעים הופקדו באוקטובר 2012, וממועד זה הכניסו את אחד האזורים הפעילים ביותר בשוק הנדל"ן בעיר, לסחרור של חוסר ודאות. אם באשר לשלוש השנים הראשונות, מדובר היה ב"סחרור" בלתי נמנע, שנבע מהליכי תכנון מתחייבים, הרי שבשנתיים האחרונות, ולמצער בחודשים האחרונים, נובע חוסר הוודאות האמור - על כל השלכותיו כבדות המשקל - מלוחות זמנים בלתי סבירים בעליל בהכנתן של התוכניות לפרסום למתן תוקף".

עו"ד עפר טויסטר ועו"ד מיטל טויסטר רוזנטל טענו בעתירה כי מזה למעלה משנה מאשרת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל-אביב היתרי בנייה בהתאם להוראות תוכניות הרבעים, כפי שאלה אושרו על ידי הוועדה המחוזית והמועצה הארצית, תוך התניית הוצאתם של היתרי הבנייה בכניסתן של תוכניות הרבעים לתוקף.

משמעות הדבר היא כי ככלל, מזה למעלה משנה לא מוצאים היתרי בנייה ברבעים 3 ו-4 במרכז תל-אביב. עוד טענו היזמים בעתירתם כי העיכוב האמור בכניסתן של תוכניות הרבעים לתוקף, וכפועל יוצא העיכוב בהוצאת היתרי בנייה ברבעים אלה, גורמים לנזקים כבדי משקל ליזמים הפועלים בתחום תמ"א 38 בתל-אביב, ולבעלי הנכסים ברבעים אלה והיוו גורם לעליית מחירים.

נזכיר כי תוכנית רובע 3 שאושרה לפני שבועיים חלה על בנייני מגורים במרכז העיר כאשר גבולות התוכנית הן רחוב הירקון במערב, הרחובות בוגרשוב, בן ציון ומרמורק בדרום, אבן גבירול במזרח ונחל הירקון ושפך הירקון בצפון. נציין כי התוכנית מחריגה את רחוב אבן גבירול, את מתחם הבימה היכל התרבות ואת החלקות הסמוכות ממערב ומדרום לכיכר רבין. התוכנית חלה על כל המבנים המיועדים למגורים שלא הוגדרו לשימור בתוכניות אחרות. שטח התוכנית הכולל עומד על 2,431 דונם סך הכל.