מניית רוטס זינקה בסידני תוך חודש לשווי שוק של 100 מיליון ש'

מניית חברת האגרוטק של מייסד מפלגת הקנאביס בועז וכטל ושותפו ד"ר שרון דביר עלתה פי שלושה מאז ההנפקה בחודש שעבר

שרון דביר ובועז וכטל / צילום: יונתן בלום
שרון דביר ובועז וכטל / צילום: יונתן בלום

אחת המניות החמות בשבועות האחרונים בבורסה האוסטרלית מגיעה דווקא מעמק חפר שבישראל. חברת האגרוטק Roots, שהונפקה בראשונה בדצמבר האחרון וגייסה 5 מיליון דולר אוסטרלי, שילשה מאז ההנפקה את שוויה. החברה, שהונפקה בבורסת סידני לפי מחיר של 20 סנט אוסטרלי למניה, נסחרת כיום במחיר שיא של 60 סנט אוסטרלי, שמשקף לרוטס שווי שוק של כ-37 מיליון דולר אוסטרלי - כ-100 מיליון שקל. רק היום זינקה המניה ב-11.1%, ללא כל סיבה נראית לעין.

רוטס פיתחה מערכת ייחודית, ידידותית לסביבה, שמאפשרת לחמם ולקרר שורשי גידולים תוך שימוש באנרגיה מועטה. החברה הוקמה ב-2012 על ידי היזם בועז וכטל וד"ר שרון דביר, המשמש מנכ"ל רוטס. וכטל מוכר בישראל כמייסד מפלגת "עלה ירוק", ובאוסטרליה הוא מוכר למשקיעים כמי שכבר הנפיק שתי חברות מתחום הקנאביס הרפואי, MMJ Phytotech ו-Creso. הראשונה נסחרת כיום לפי שווי של 106 מיליון דולר אוסטרלי (288 מיליון שקל), ואילו שווי השוק של השנייה כ-117 מיליון דולר אוסטרלי (317 מיליון שקל).

מעבר לטכנולוגיה הראשונה שפיתחה רוטס, שמאפשרת לחקלאים לחסוך באנרגיה, היא עובדת על טכנולוגיה נוספת של השקיה בעיבוי בלבד. רוטס הגיעה לבורסה האוסטרלית לאחר שגייסה מאז הקמתה כ-8.6 מיליון שקל. בעל המניות הגדול בחברה הוא וכטל, עם 7.9% מהמניות לאחר ההנפקה. במחצית הראשונה של 2017 לא היו לרוטס הכנסות, והיא הפסידה כ-197 אלף דולר.

בראיון למגזין G של "גלובס" אמר באחרונה וכטל כי "זאת הייתה ההנפקה הכי מורכבת שהייתה לי באוסטרליה, ובוודאי מסובכת ביחס לחברות אוסטרליות צעירות שמונפקות שם. הוצאנו את התשקיף בדמים. זה היה אמור לקחת לנו שלושה חודשים ובסוף לקח תשעה חודשים. האוסטרלים מאוד מהימנים, מאוד שקופים ומסודרים בצורה קיצונית, שלא מתאימה להוויה הישראלית. באיזשהו שלב, היו לעורכי הדין 1,200 הערות שהם ביקשו את הפידבק שלנו עליהן".

עם זאת, כשנשאל האם ימליץ לחברות ישראליות להנפיק באוסטרליה, השיב וכטל בחיוב ואמר: "זה כמו טירונות, שנמשכת כמה חודשים, אבל אחריה מגיעים לארץ המובטחת, ובשנה-שנתיים לאחר מכן, המנהלים לא צריכים לרוץ אחרי הכסף. האוסטרלים רוצים מאוד לגוון את מאגר החברות שלהם, והמשקיעים שם פתוחים מאוד לחדשנות ישראלית".

roots
 roots