מנכ"ל שופרסל: "התקופה שהספקים הכתיבו מחירים הסתיימה"

הרשת השיקה היום את מערך Cash and Carry, חנויות שימכרו בסיטונאות לעסקים כמו מכולות ובתי קפה, במחירים נמוכים בשל כוח הקנייה שלה ■ המנכ"ל איציק אברכהן: "שופרסל תתרום לכך שעסקים קטנים יהיו יציבים יותר ויוכלו לגלגל את ההוזלה לצרכן"

Cash & Carry  /צילום: סיון פרג'
Cash & Carry /צילום: סיון פרג'

"אנחנו מביאים בשורה של נוחיות, נגישות ומחירים אטרקטיביים, שנועדה לבעלי חנויות ועסקים רבים" - כך אמר היום (ג') ישראל ברמן, יו"ר שופרסל, עם השקת מערך Cash and Carry, פורמט חדש של חנויות שימכרו בסיטונאות לעסקים במחירים נמוכים.

לדברי מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, הפורמט "יהיה ממנועי הצמיחה המשמעותיים לשופרסל ולשוק". לפי התכנון הראשוני ייפתחו 7 חנויות Cash and Carry.

בחנות שמשתרעת על שטח של 4,000 מ"ר בבאר-יעקב יימכרו כ-5,000 מוצרים. בשופרסל מציינים כי המוצרים יהיו זולים ב-10%-15% ממחירי הרשת, בזכות יעילות תפעולית ולוגיסטית בהפעלת החנות, כדוגמת מכירה בארגזים (בניגוד לבודדים), ייתור קידוד המחיר על המוצר - שלדברי אברכהן "מעמיס מיליוני שקלים בשנה על הרשת" - וויתור על קווי שירות (מאפייה, מעדנייה, קצבייה) הדורשים תפעול וכוח-אדם.

אברכהן מדגיש שני יתרונות נוספים: נתח המותג הפרטי יהיה משמעותי בתמהיל המכירות (כ-500 פריטים) ויאפשר רווחיות גבוהה וקיזוזה במותגים המובילים; ושכר דירה נמוך בגלל מיקום החנות.

בשופרסל מצהירים כי במהלך יושקעו עשרות מיליוני שקלים, והוא יגלגל מאות מיליוני שקלים עבורה.

"זו חנות ראשונה של רשת בפריסה ארצית שתתרום להורדת יוקר המחיה. אני מאמין שכמו שעשינו עם המותג הפרטי זה יעבוד גם כאן", הוסיף אברכהן, וציין כי "שופרסל גם תתרום לכך שעסקים קטנים יהיו יציבים יותר, כי יש להם יכולת קנייה טובה יותר", הבטיח, אך גם הבהיר: "אני לא יכול לומר להם איך לנהוג במחירי מכירה, אבל אני מאמין שעבור העסקים הקטנים יהיה נכון לגלגל חלק מההוזלה לצרכן".

70% מקהל היעד מיועד להיות עסקים קטנים מעולם הקמעונאות, כמו מכולות ומינימרקטים; ו-30% לשוק המוסדי הקטן, כמו בתי קפה, מזנונים ומסעדות. המכירה תתבצע בשתי שיטות: מכירה ישירה מהחנות והובלה עצמאית או משלוח תמורת 120 שקל. בעתיד מתכננים לאפשר הזמנה באתר ומשלוח לעסק.

בשופרסל מציינים כי הקונספט חדש בישראל, אך מגיע לכאן באיחור של שנים. "מטרו, קרפור ומיגרוס עושים זאת", אומר אברכהן, ומוסיף כי "קמעונאים רבים לא קונים סחורה מהחברות המובילות", מאחר שלא אחת המשאיות הגדולות אינן מובילות כמויות קטנות, ולכן "הרבה פעמים המחירים שהקמעונאים הקטנים קונים בהם מאוד גבוהים. עכשיו, פה הכול מוכן - הם לוקחים כמה שהם רוצים". העסקים הקטנים עובדים מול הסיטונאים גם בזכות כוח הקנייה שלהם, שמשיג מחיר נמוך יותר מהספק, וגם כי הם לא צריכים לעזוב את העסק לצורך ביצוע הקניות.

העבודה מול שופרסל תחסוך לעסקים את ההתעסקות מול כמה סיטונאים, וגם קל לה להבטיח יותר את האספקה. אברכהן מתייחס לשינוי ביחס לספקיות המזון הגדולות: "בעבר הספקים היו אלה שמחליטים, אבל השוק השתנה מאז המחאה החברתית, ויחסי הכוח בין ספקים גדולים לבין קמעונאים השתנו".

ביחס לתגובת ספקיות המזון הגדולות, שהרווחיות שלהן עשויה להיפגע מהמהלך, השיב אברכהן: "עובדה שהמוצרים שלהן פה. התקופה שהספקים הכתיבו מחירים הסתיימה. אני מקווה ומאמין בשיתוף-פעולה. כששופרסל מוכרת יותר, גם היקפי המכירות שנביא יתרמו להם יותר".

המהלך מצטרף למנועי צמיחה אחרים ברשת. "אנו נמצאים בתהליך של כמה פרויקטים משמעותיים בהם רכישת ניו-פארם", אמר היום אברכהן והוסיף כי הם לומדים את הארגון, וכי "במחצית השנייה של 2018 נצא במיתוג חדש ונקבע את היררכיית המותג הפרטי של הרשת הזו. נייצר משהו חדש ועדכני".

אברכהן התייחס גם למכירות אונליין, שמתקרבות ל-12% מסך המכירות; ולמותג הפרטי, שלדברי אברכהן מתקרב ל-25%. רועי פרייבך, מנהל שופרסל עסקים, היחידה שמרכזת את הפעילות העסקית ברשת, אמר כי "המותג הפרטי יימכר גם לגורמי חוץ".

כבר היום פועלת שופרסל באונליין מול משרדים ומוסדות גדולים, אך כעת היא מבקשת להעביר אליה גם את שוק המכולות, המינימרקטים והפיצוציות, וגם עסקים כמו מזנונים, ברים ומסעדות קטנות. עד היום המשבצת הזאת הייתה שייכת לסיטונאים אזוריים ולמפיצים קטנים.

אברכהן מציין כי בעתיד הקרוב ינפיקו אשראי של שופרסל לבעלי עסקים שיוכלו לבצע בעזרתו את הקניות בחנות הסיטונאית שלה, מהלך שהתעכב בגלל המעבר מלאומי קארד לכאל.