הבטחת הבחירות של טראמפ התפוגגה: לא תהיה חומה

ראש מטה הבית הלבן למחוקקים היספניים בקונגרס: "ארה"ב לעולם לא תבנה חומה ממשית לאורך כל הגבול עם מקסיקו" ■ "הבטחת טראמפ נשענה על חוסר ידיעה" ■ מאמץ למנוע "כיבוי אורות" בממשל ביום ו' בגלל חילוקי דעות על מדיניות ההגירה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחת מההבטחות הזכורות ביותר של המועמד דונלד טראמפ במסע הבחירות לנשיאות ב-2016 התפוגגה אמש. ראש מטה הבית הלבן, ג'ון קלי, אמר לקבוצת מחוקקים דמוקרטים בקונגרס, כי ארה"ב לעולם לא תבנה חומה ממשית לאורך כל הגבול עם מקסיקו וממילא מקסיקו לעולם תישא בעלות הפרוייקט הדמיוני הזה.

כל מי שעקב, ולו רק באופן שטחי, אחרי מערכת הבחירות לנשיאות, זוכר את הסצינה שחזרה ונשנתה בכל עצרות ההמונים של טראמפ. המועמד מרים קול וזועק למקרופון: "מה נבנה לאורך הגבול עם מקסיקו"? אלפי האוהדים עונים בצווחה אדירה: "חומה"! "ומי ישלם בעדה"? "מקסיקו תשלם".

מאז שנכנס לבית הלבן, ניסה טראמפ לקדם, בצורה זו או אחרת, את חזון החומה. בראיון שהעניק באחרונה ל"וול סטריט ג'רנל" הוא הכריז שלא זו בלבד שהחומה תוקם אלא שמקסיקו תשלם בעדה באמצעות הסכם נפט"א. (עמדת ממשלת מקסיקו לא השתנתה מאז 2016: לא נשלם אפילו סנט אחד). טראמפ אפילו דחף לפרסום מכרז על תוכניות לסוגים שונים של חומות. קבלנים בנו דגמי חומות בסמוך לגבול.

אבל הקונגרס מסרב בעקשנות להקציב כספים למימון הפרוייקט. את ההתנגדות מובילים מחוקקים דמוקרטים, אך גם רפובליקאים רבים אינם מסכימים לתת יד למימוש גחמה שלא תתרום דבר לבלימת הסתננות של מבקשי עבודה ממקסיקו לארה"ב.

ברקע נמצא העימות רב-השנים בין דמוקרטים לרפובליקאים על הסדרת מעמדם של כ-11 מיליון מהגרים נטולי ניירות, רובם ממדינות אמריקה התיכונה, ובעיקר ממקסיקו. טראמפ הבטיח תחילה לזרוק את כולם חזרה לארצות מוצאם בשנתו הראשונה כנשיא, אך לאחר שהושבע הוא מיתן במקצת את עמדותיו. האיום לא הוסר כליל מפני שהממשל לא גיבש מדיניות הגירה סדורה. רק באחרונה הודיע הבית הלבן שבדעתו לשלול את המעמד המיוחד של כ-200 אלף אזרחי אל-סאלוואדור, שקיבלו היתר לעבוד בארה"ב אחרי רעידת אדמה גדולה שעשתה שמות בארצם ב-2001. המשמעות היא שרבים ייאלצו לחזור לארצם המוכה, שאינה מסוגלת למצוא להם מקורות פרנסה.

אך סוגיית ההגירה שמציקה ביותר לממשל היא בעיית ה"חולמים" - הכינוי שהוענק לכ-800 אלף מהגרים צעירים, שהובאו לארה"ב באופן בלתי חוקי כילדים ע"י הוריהם. רובם עברו את הגבול בהיותם בני פחות מ-10. ארה"ב היא מולדתם היחידה. מבחינתם, מקסיקו היא מדינה זרה. רבים מהם סטודנטים. יש שעובדים כרופאים, שוטרים ומורים ויש שהתגייסו לצבא. ממשל אובמה העניק להם היתרי עבודה, אך טראמפ החליט לשלול מהם את ההגנות שמהן הם נהנו עד עתה.

מצוקתם עלתה לראש סדר היום הלאומי וההפגנות של ה"חולמים" מותירות אותם בכותרות. הדמוקרטים מובילים את המאבק להשאיר את ה"חולמים" בארה"ב ולמצוא להם פתרון של קבע. רפובליקאים רבים, ואפילו טראמפ, מוכנים לפשרה, אך הם דורשים מחיר: תקציב לחיזוק האמצעים לבלימת ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו. הם מכנים זאת ביצור הגבול. בעיני טראמפ וחלק מהמחוקקים הרפובליקאים, ביצור הגבול פירושו בניית חומה. העמדה הדמוקרטית היא: על גופותינו.

העימות צפוי להגיע לקרשצ'נדו ב-24 השעות הקרובות: מחר (19 בינואר) צפויה ממשלת ארה"ב "לכבות את האורות" בהעדר מימון לפעולותיה אם שני בתי המחוקקים לא יאשרו את העלאתה של תקרת החוב ואת חוק התקציב. השאלה היא מי ימצמץ ראשון: הדמוקרטים דורשים הסדר לבעיית ה"חולמים" בלי תנאים נלווים. אם לא תתמלא דרישתם הם לא יתנו יד לאישור התקציב והממשלה תיסגר. הדמוקרטים מהמרים, שהציבור בארה"ב יטיל את האשם על טראמפ, שנמצא בתחתית סולם הפופולריות, ועל הרפובליקאים. הרפובליקאים מצידם דורשים תקציב לביצור הגבול תמורת הסכמתם לפתור את בעיית ה"חולמים".

פשרה אפשרית, אך לא ודאית, היא הסכמה על גמישות בהגדרת המונח "ביצור הגבול". הדמוקרטים יהיו מוכנים לתמוך באמצעים לביצור הגבול בתנאי שאמצעים אלה לא יכללו "חומה". ובמילים אחרות: מערכות חיישנים, רחפנים, כוח אדם נוסף? כן; חומה - רק בחלומותיו של טראמפ. הרפובליקאים מוכנים עתה להסתפק ב"מחסומים פיזיים" בקטעים מסוימים בגבול.

זה איפוא הרקע להופעתו של ראש מטה הבית הלבן, קלי, לפני צירים דמוקרטים בבית-הנבחרים והכרזתו שהחומה לא תיבנה, כפי שדיווח בראשונה "וושינגטון פוסט". הממשל זקוק לקולות הדמוקרטים כדי להימנע מ"כיבוי אורות" לאומי והוא מנסה לשכנעם לתמוך בביצור הגבול - ללא חומה מים אל ים אלא, מקסימום, עם "מחסומים פיזיים" לא רציפים.

"חומת בטון מים אל ים בוהק לא תקום", אמר קלי למחוקקים על פי רישומים של כמה מהם. "עתה אנו מבקשים מחסומים פיזיים במקומות רבים". הוא הסביר, שחומת בטון, רציפה, לאורך 2100 מייל, כפי שחזה טראמפ, אינה פיתרון מציאותי בגלל קשיים טופוגרפיים ואחרים. הממשל מוכן עתה להסתפק ב-700 מייל של "מחסומים פיזיים". בכל מקרה, "מקסיקו לא תשלם", הוא הכריז.

בהסבירו את הניגוד בין הבטחות טראמפ במסע הבחירות לבין הסכמתו לוותר על חזון החומה, אמר קלי: "חלק מהדברים שנאמרו במסע הבחירות נשענו על חוסר ידע... דבר אחד הוא לנהל קמפיין; דבר אחר הוא למשול. זה באמת קשה".

הבית הלבן לא הגיב על דברי קלי, אך ראש המטה חזר ואישר את דבריו בראיון לפוקס ניוז. בין השאר הוא אמר בראיון: "אצל הנשיא חלה התפתחות באופן שבו הוא בוחן דברים. מסע בחירות ומשילות הם שני דברים נפרדים והנשיא מגלה גמישות רבה בהבנה של מה מציאותי ומה לא".