אבי גבאי שוקל לשנות את מבנה ועידת מפלגת העבודה

זאת כדי להקל עליו לנהל אותה ■ עד לסוף אפריל 2018 מחויבת המפלגה לערוך בחירות פנימיות לוועידה ולשאר המוסדות המפלגתיים ■ ל"גלובס" נודע כי אחד השינויים הנשקלים הוא הרחבת ועידת מפלגת העבודה ממספר של כ-2,000 צירים ל-4,000

אבי גבאי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אבי גבאי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, שוקל לשנות את מבנה המוסדות הפנימיים של מפלגת העבודה כדי להקל עליו לנהל אותה. עד לסוף חודש אפריל 2018, מחויבת המפלגה לערוך בחירות פנימיות לוועידה ולשאר המוסדות המפלגתיים, וזאת על פי פסיקת השופט אליהו בכר מבית המשפט המחוזי בתל-אביב שניתנה בעקבות עתירה של קבוצת פעילי עבודה מן העיר אשדוד, ביניהם ח"כ לשעבר יורם מרציאנו.

במפלגה נעשית כיום עבודת מטה בנושא מבנה המפלגה. מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני המליץ להגדיל את מספר חברי הוועידה, אבל גבאי עוד לא קיבל החלטות בנושא. כדי לקיים את הבחירות למוסדות המפלגה עד למועד שקבע בית המשפט (סוף חודש אפריל), יהיה חייב גבאי לכנס ועידת מפלגה שתאשר את השינויים.

ל"גלובס" נודע שאחד השינויים הנשקלים הוא הרחבת ועידת מפלגת העבודה (גוף הדומה במידת-מה למרכז הליכוד ובו יש כ-3,700 צירים) ממספר של כ-2,000 צירים ל-4,000 צירים. המהלך הזה, אם יצא לפועל, יאפשר לגבאי להוסיף מספיק אנשים המוכרים לו ושהתפקדו למענו למפלגה, וזאת מבלי להצית ריב פוליטי עם צירים מכהנים. למעשה, אם הוועידה תורחב כך, כמעט כל מועמד או מועמדת שיושם בפתקי ההצבעה יתמנה לתפקיד ציר בוועידה, מפאת המספר הרחב של המקומות הפנויים.

הכפלת מספר חברי הועידה עשוי לדלל את הכוח הפוליטי של קבוצות פנים-מפלגתיות אחרות ולהפחית את ההשפעה של דמויות מובילות במפלגה - חברי הכנסת הרצוג, יחימוביץ׳ ופרץ - על ועידת המפלגה.

הכלל הנהוג כיום במפלגת העבודה - אשר הוכנס על ידי חברת הכנסת שלי יחימוביץ׳ כאשר היא הובילה את המפלגה של רף מינימום של 40% נשים בכל אחד מן המוסדות המפלגתיים - יישאר בתוקף.

שינוי נוסף הנשקל הוא שינוי אופן קבלת החלטות בסניפי המפלגה ברחבי הארץ בנוגע לזהות מועמדים ברשימת ׳אמת׳ בבחירות לרשויות המקומיות. כיום, ההחלטה על מבנה הרשימה המקומית מסור בידי סניף המפלגה המקומי. לפי המצב החוקתי הנוכחי במהלך יום ההצבעה למוסדות המפלגה, בוחרים חברי מפלגת העבודה גם את ראשי הסניף המקומי והמשמעות של כך היא בעיקר לקראת בחירות לרשויות המקומיות. השינוי המוצע- אשר לא ברור אם גבאי תומך בו כרגע או לאו - יוציא מידי ראשי הסניפים וחברי הסניפים את הכוח הזה. תחת זאת, חברי ועידת המפלגה המגיעים מעיר מסוימת, יהיו אלה שיחליטו מי יתמודד ברשימת אמת המקומית.

לשם הדוגמה בלבד: אם בעיר הרצליה סניף העבודה המקומי הונהג בידי מספר חברי מפלגה שנבחרו לתפקיד זה, השינוי יעביר את הכוח לחברי ועידת המפלגה (מתוך ה-4,000) שמקום מחייתם הוא הרצליה. אותם צירי ועידה שכתובתם היא הרצליה, יוכלו למנות את רשימת ׳אמת׳ לראשות/התמודדות העיר הרצליה.

בנוסף, לפני מספר ימים הודיע אבי גבאי שעופר קורנפלד, מי שהיה בעבר ראש המטה של שלי יחימוביץ׳, ימלא את תפקיד סגן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית מטעם המחנה הציוני. המחנה הציוני היא הסיעה השנייה בגודלה בכנסת, ומכאן המינוי לוועדת הבחירות המרכזית.

כאשר פניתי למפלגת העבודה בניסיון להבין אם השינויים המוצעים לעיל מקודמים על ידי גבאי או על ידי אחרים במפלגה נמסר לי: "בחודשים האחרונים נערכים במפלגה דיונים בעניין מבנה ועידת המפלגה. בין היתר נערכה עבודת מטה בראשות מזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, אשר המליצה להגדיל את הועידה אך טרם התקבלו החלטות בנושא".