בעקבות ההדחה: ראשת ממשלה ראשונה בהיסטוריה של רומניה

ויוריקה דנסילה האלמונית מונתה לתפקיד בו התחלפו שלושה אנשים מאז 2017 ■ מפלגת השלטון: חקירות השחיתות גורמות לשיתוק פוליטי

ויוריקה דנסילו  / צילום:צילום: רויטרס, Inquam Photos
ויוריקה דנסילו / צילום:צילום: רויטרס, Inquam Photos

נשיא רומניה מינה שלשום (ד') ראשת ממשלה חדשה למדינה, כאשר מפלגת השלטון מנסה לשרוד את אחת התנועות הגדולות ביותר נגד שחיתות בהיסטוריה האירופית. מדובר במינוי ראש ממשלה שלישי ברומניה מאז יוני 2017 והאישה הראשונה אי פעם שזוכה בתפקיד.

ויוריקה דנסילה, חברת הפרלמנט האירופי, תנהיג את 20 מיליוני תושבי רומניה אם בית המחוקקים של המדינה יאשר את מינויה, כפי שצפוי. דנסילה בת ה-54 תהיה ראשת הממשלה הראשונה בתולדות רומניה, שממשלתה מצויה למעשה בשיתוק על רקע אלפי תיקי שחיתות שנפתחו נגד אישי ציבור נבחרים.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בה חברה דנסילה מנסה להשתמש ברוב שלה בפרלמנט כדי להעביר חקיקה שנויה במחלוקת בנושא השחיתות. המנהיג החזק של המפלגה, ליביו דרגניאה, עומד למשפט באשמת הקמת כנופיית פשע מאורגן למעילה בכספי ציבור - האשמות שהוא מכחיש.

בחודשים האחרונים הציעה מפלגת השלטון חקיקה שתאפשר לפוליטיקאים נבחרים, כולל דרגניאה, להימנע רטרואקטיבית מהעמדה לדין על עבירות שחיתות בדרג נמוך. חוקים אחרים שנשקלים יגבילו את יכולת החוקרים לבצע חקירות שחיתות: לדוגמה, על-ידי שלילת צילומי אבטחה כחומר ראיות בבתי משפט. הצעה אחרת תיאלץ את המשטרה להודיע על חקירות, דבר שיפגע בחקירות סמויות.

מאות אלפי רומנים מחו על החוקים המוצעים בשנה שעברה, ומחאות אלו הובילו להפגנות הגדולות ביותר במדינה מאז קריסת הקומוניזם ב-1989. עשרות אלפים נוספים צפויים להפגין בשבת הקרובה. "אני לא מעריכה שהטירוף הזה יסתיים בקרוב", אמרה לאורה סטפן, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים הרומני.

דנסילה הייתה כמעט אנונימית ברומניה עד שדרגניאה ומפלגתו העלו את שמה שלשום. אתמול כבר מינה אותה רשמית הנשיא קלאוס יוהניס לראשות הממשלה.

עלייתה של דנסילה היא דוגמה לשינויים הפוליטיים שהחברות באיחוד האירופי גרמה לרומניה, מדינה ענייה אך בעלת צמיחה מהירה, שהצטרפה לאיחוד ב-2007. תיקי שחיתות נגד פוליטיקאים חזקים היו נדירים מאוד ברומניה לפני שהחלה לפעול להצטרפותה לאיחוד האירופי בשנות ה-90.

ב-2002 הקימה המדינה סוכנות מיוחדת למאבק בשחיתות, עם סמכויות חריגות לציתות ומעקב אחרי עובדי מדינה - כחלק מהמאמצים של רומניה לעמוד בתנאי ההצטרפות לאיחוד. כך בנתה הסוכנות, בשקט, במשך עשר שנים, תיקי שחיתות המגובים בראיות.

לעניין הזה היו השלכות: הפעילות הזו שינתה באופן מכריע את הפוליטיקה הרומנית. מ-2013 שיגרה המנהלה הלאומית נגד השחיתות 3,000 איש לבתי כלא, כולל פוליטיקאים בכירים. התובעים מטפלים בכמאה יותר תיקים נוספים בכל רגע נתון.

לא לכולם זה מתאים. בשנתיים האחרונות מנסים חברי פרלמנט לצמצם את סמכויות המנהלה הזו, בטענה שהיא הפכה את המשילות במדינה לבלתי אפשרית. "מצד אחד יש הרבה שחיתות", אמר מסיי קיסילובסקי, פרופסור ללימודי מרכז אירופה באוניברסיטת בודפשט. "מצד שני, יש שם מאמץ רדיקלי מאוד נגד שחיתות שמכניס אלפי בני אדם להליכים פליליים. קיימת שאלה לגיטימית האם כדאי לבחון אופציה אחרת לפיתרון הבעיה".

במשך 21 שנים הייתה דנסילה דמות שולית במפלגת השלטון. היא נולדה באותו אזור שבו נולד דרגניאה, ונחשבה למקורבת אליו. גם שני ראש הממשלה שקדמו לה היו ילידי אותו מחוז, ושניהם פרשו - או ליתר דיוק הודחו - על-ידי חברי פרלמנט לאחר שלא רצו או לא יכלו להעביר את החוקים שהיו מגנים על דרגניאה מפני העמדה לדין.

הסיקור התקשורתי המצומצם שדנסילה קיבלה עד כה היה לא מחמיא בדרך כלל. בראיון אחד היא התקשתה לציין שמו של ספר שקראה. ובאחר היא קבעה שאיראן ופקיסטן הן מדינות באיחוד האירופי. כמה פרשנים מטילים ספק בכך שתצליח להגן על הבוס שלה, דרגניאה, שפסק הדין במשפטו צפוי בקיץ הקרוב. "אני חושב שהוא מנהל קרב אבוד", אמר ג'יימס סוייר, שותף בחברת המחקר אירואסיה גרופ. "בעלי הברית שלו מקורקעים ללא הפוגה באשמות שחיתות. אנחנו עדיין צריכים לראות את המהפך: דור חדש של פוליטיקאים שפחות מעורבים בשחיתות".