תחרות לטבע: בתי חולים אמריקאים יקימו חברת גנריקה חדשה

כ-300 בתי חולים הודיעו על הקמת החברה החדשה שתהיה לא למטרות רווח ■ בעקבות הדיווחים מניית טבע יורדת בכ-3.6%, כשאל ירידה זו מצטרפות יתר חברות הגנריקה

אחרי תקופה של התאוששות במניית טבע  , מגיעה שוב מכה: חמישה בתי חולים בארה"ב, כ-300 במספר, הודיעו כי ישתפו פעולה בהקמה של מיזם לייצור תרופות גנריות עבור עצמם כדי להלחם בעליית מחירי התרופות. המיזם הוא לא למטרות רווח (למעט הרווח של בתי החולים מכך שהמיזם ימכור להם תרופות במחירים נמוכים יותר). המיזם יהווה תחרות משמעותית לחברות התרופות הגנריות הקיימות, או לכל הפחות גורם לחץ להפחתת מחירים.

בעקבות ההודעה ירדה מניית טבע בארה"ב 3.6%. החברה נסחרת לפי שווי של 21.2 מיליארד דולר, עדיין עליה של 78% מאז השפל לפני כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש קאר שולץ, באוקטובר 2017. בעקבות ההודעה מניית מיילן  יורדת 1.75%, פריגו  יורדת 2.5% ומניית סאן פרמסוטיקלס אינדסטריס  יורדת 1.17%, כך שנראה כי המשקיעים מאמינים כי טבע תיפגע באופן החמור ביותר מן המהלך, או שהם מעריכים כי התיקון במניה היה חד וחיפשו סיבה לצאת.

המטרות נשמעות נאצלות. "אחרי שנים של התמודדות עם מחירים הולכים ומאמירים של תרופות גנריות ועם חוסרים בתרופות, הם החליטו לעשות מעשה ולהחזיר את השליטה לידיהם", נכתב באתר Business insider . בתי החולים המדוברים אינם מן הרשתות הגדולות ביותר או המוכרות ביותר בארה"ב, למעט רשת ה-VA , הרשת לטיפול באנשי כוחות הביטחון בהווה ובעבר, אשר מנהלך כ-450 בתי חולים. ארבעת האחרים הם: Intermountain Health ,Catholic Health Systems Ascension , SSM ו- Trinity Health. החשש של חברות הגנריקה הוא שהחברה שתוקם תמכור לבתי חולים נוספים וכן שעוד גורמים במערכת הבריאות ילכו בדרך זו.

החברה המדוברת תייצר בעיקר תרופות בעירוי, אותן יש לייצר קרוב למקום המתן וכן לפעמים באופן מיוחד עבור כל חולה. על פי רויטרס, בארה"ב כרגע ישנו מחסור ב-150 תרופות.

הקמת החברה תיקח מספר שנים אם היא תייצר את התרופות בעצמה, אולם היא עשויה למצוא חברת גנריקה שכרגע איננה חזקה בארה"ב, אשר תייצר עבורה את התרופות בדיסקאונט כמותג פרטי תמורת הבטחת היקף הפעילות. במצב כזה, הכניסה לשוק יכולה להיות מהירה יותר.

פרופסור המצוטט בכתבה ב"ניו-יורק טיימס", קווין שולמן מבית הספר לרפואה באוניברסיטת דיוק, אומר כי יוזמה זו עשויה להיות איום אמיתי "על האנשים שמנסים לעשות מניפולציות בשוק הגנרי. הם יחשבו פעמיים", כלשונו. מקרה בולט כזה פורסם לפני כשנתיים כשמרטין שקרלי וחברת טורינג שבבעלותו הקפיצו מחיר של תרופה מצילת חיים ב-3,000%, וזכו לקיתונות של ביקורת.

נזכיר שבשנים האחרונות עלה לכותרות בארה"ב נושא עליית מחירי התרופות, בעיקר כחלק מהקמפיינים בבחירות לנשיאות כששני המועמדים הבטיחו לטפל בתופעה. הרבעונים האחרונים מדווחות כל החברות הגנרל על שחיקת מחירים בשיעור גבוה יותר מבעבר בארה"ב.