דריכות בארה"ב לקראת ההחלטה שעלולה להביא להשבתת הממשל

לאחר שהקונגרס החליט לאשר תקציב שיאפשר המשך פעילות הממשל הפדרלי, יצביע הלילה הסנאט

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הלילה אישר הקונגרס האמריקאי את התקציב הפדרלי למשך חודשיים בלבד ואיפשר לממשל הפדרלי להמשיך לפעול, לפחות נכון לעכשיו ללא הפרעות מיוחדות. כעת נותרה מהמורה משמעותית אחת, והיא הסנאט. מאז אישר הקונגרס את התקציב הזמני, נואמים בזה אחר זה מתנגדים ותומכים בתקציב, והפוליטיקה הוושינגטונית פועלת במלוא עוזה.

הקרב בין הרפובליקאים והדמוקרטים מרתק, בפעם האחרונה שהממשל הפדרלי הושבת זה היה למשך שבועיים בספטמבר 2013 כשהרפובליקאים מיררו את חיי הנשיא ברק אובמה. ברור לכל כי השבתה של הממשל הפדרלי תפגע פוליטית במי ששולט בבית הלבן ולכן הדמוקרטים מגייסים את כל אויבי ונפגעי הנשיא כדי לדחות את העברת התקציב ולהביא להשבתה פדרלית.

ההתנגדות של הדמוקרטים בסנאט מונעת מכך שבחודש מארס הקרוב יפוג תוקף הוראה שמאפשרת ל-700 אלף ילדי מהגרים בלתי חוקיים להישאר בארה"ב ולכן הם עלולים להיות מגורשים. הדמוקרטים חוששים שבשל העובדה כי הנשיא טראמפ מרבה להתבטא נגד מהגרים, הממשל עלול לנצל את ההזדמנות ולגרש מהגרים.

הדמוקרטים ניסו להגיע להסכמות עם הרפובליקאים שהחוק יוארך אך בפועל לא הושגה הסכמה שלטענת הרפובליקאים מחייבת הידברות ארוכה ומשמעותית על הנושא.

כך או אחרת, במנעד ההשפעה של השבתת הממשל הפדרלי, התרחיש הסביר (לפחות על פי הפרשנים בכלי התקשורת האמריקאים) שיקרה במידה והממשל יושבת, זה בעיקר נזק לחלשים הנסמכים על שולחן הממשלה (בערך כמו שקרה ב-2013) אך בתרחיש קיצון (שכמעט ולא קיימת סבירות שיתרחש) הממשל עלול שלא לפרוע חובות ואז מדובר באפוקליפסה כלכלית.

הפרשנים בכלי התקשורת בארה"ב מעריכים, אם כן, כל לכל היותר ייגרם נזק פוליטי קצר טווח לבית הלבן והרבה טרחה לנסמכים על שולחן הממשלה, אך לא יותר מכך.

שוק הכסף

שוק המניות נסחר בסך הכל ביציבות כשהשבתה של הממשל הפדרלי עלולה לגרום זעזוע לשוק זה. שוק האג"ח ממשיך לאבד גובה והתשואות ממשיכות לעלות כך שתשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים נסחרות ברמה של 2.63%.