יום השנה להשבעת טראמפ לנשיא: ממשל ארה"ב מושבת

חוק התקציב לא עבר את משוכת הסנאט בהצבעה לילית דרמטית ■ המשמעות: החל ב-7 בבוקר שעון ישראל הופסקו כל הפעילויות הבלתי-חיוניות של הממשל ■ מיליוני עובדים יושעו מעבודתם ללא שכר ■ הרקע: מחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקאים על גורל בני מהגרים נטולי ניירות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

בדיוק ביום השנה הראשון להשבעת דונלד טראמפ כנשיא - 20 בינואר - הושבת ממשל ארה"ב, לאחר שחוק התקציב (הצעת חוק למימון פעולות הממשל) עד 16 בפברואר לא עברה את משוכת הסנאט בהצבעה לילית דרמטית. קודם לכן אושרה הצעת החוק בבית הנבחרים. ההשבתה הקודמת של הממשל, באוקטובר 2013, נמשכה 16 ימים.

החל ב-7 בבוקר (שבת) שעון ישראל, הופסקו כל הפעולות הבלתי חיוניות של הממשל. מאות אלפי עובדי מדינה ועובדי קבלן הושעו מעבודתם ללא שכר (אם כי קרוב לוודאי שהקונגרס יצביע לשלם להם רטרואקטיבית בחלוף המשבר). הצבא, שירותי המודיעין, FBI ושירותים חיוניים נוספים שדרושים "להגנה על חיי אדם ורכוש", לרבות מגדלי פיקוח בנמלי תעופה, יוסיפו לפעול.

רוב הסנאטורים הדמוקרטים הצביעו נגד הצעת החוק ובמשתמע בעד כיבוי האורות הלאומי. הרפובליקאים נהנים אמנם מרוב בסנאט (51 לעומת 47 דמוקרטים ושני עצמאים שמצביעים יחד עם הדמוקרטים), אך על פי תקנון הסנאט היה צורך ברוב של 60 קולות כדי להעביר את הצעת החוק האמורה. רק 50 הצביעו בעד. מאמצים קדחתניים של הבית הלבן ושל ראש הסיעה הרפובליקאית בסנאט לגייס מספיק עריקים דמוקרטים לא נשאו פרי. רק ארבעה סנאטורים דמוקרטים - כולם ממדינות שתמכו בטראמפ בבחירות לנשיאות - חצו את הקווים; יתר על כן, כמה מחוקקים רפבוליקאים עברו למחנה הדמוקרטי.

סלע המחלוקת: בעיית "החולמים"

סלע המחלוקת הוא בעיית ה"חולמים" - הכינוי שהוענק לכ-800 אלף מהגרים צעירים, שהובאו לארה"ב באופן בלתי חוקי כילדים ע"י הוריהם, רובם ככולם ממקסיקו. רבים מהם עברו את הגבול בהיותם בני פחות מ-10. ארה"ב היא מולדתם היחידה. מבחינתם, מקסיקו היא מדינה זרה. לא מעטים מהם סטודנטים, רופאים, שוטרים ומורים, ויש שהתגייסו לצבא. ממשל אובמה העניק להם היתרי עבודה, אך טראמפ החליט לשלול מהם את ההגנות שמהן הם נהנו עד עתה.

מצוקתם עלתה לראש סדר היום הלאומי וההפגנות של ה"חולמים" מותירות אותם בכותרות. הדמוקרטים מובילים את המאבק להשאיר את ה"חולמים" בארה"ב ולמצוא להם פתרון של קבע. רפובליקאים רבים, ואפילו טראמפ, מוכנים לפשרה, אך הם דורשים מחיר: תקציב לחיזוק האמצעים לבלימת ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו. הם מכנים זאת ביצור הגבול. בעיני טראמפ וחלק מהמחוקקים הרפובליקאים, ביצור הגבול פירושו בניית חומה, שהייתה הבטחת הבחירות הזכורה ביותר בקמפיין של טראמפ. העמדה הדמוקרטית היא: על גופותינו.

ב-48 השעות האחרונות התחדדו עמדות שני הצדדים: הדמוקרטים הכריזו כי יתנגדו לכל הצעת חוק שלא תגבש פתרון קבע לבעיית ה"חולמים", גם אם התנגדותם תחולל השבתת הממשל. הרפובליקאים הסכימו לכלול בהצעת החוק מימון לתוכנית ביטוח רפואי לילדים מעוטי אמצעים (CHIP), יעד חשוב של הדמוקרטים, בתקווה לפתותם, אך סירבו לגעת בסוגיית ה"חולמים".

במאמץ של הרגע האחרון, הזמין טראמפ לבית הלבן את צ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט ומכר ותיק מניו-יורק, אך הפגישה לא הניבה תוצאות. בסופו של דבר, מדובר פה לא רק במאבק של אנשים עם אגו מנופח אלא גם בחישוב קר: מי יפיק תועלת גדולה יותר מכיבוי האורות; או, במילים אחרות: את מי ייטה הציבור להאשים בהשבתה? כל אחד יודע שבחירות הביניים לבית הנבחרים ולכשליש מהסנאט יתקיימו בעוד כ-10 חודשים, ושאם הרפובליקאים יפסידו את השליטה בבית-הנבחרים - כפי שמרמזים הסקרים - האג'נדה של טראמפ תתרסק.

תגובת הבית הלבן

התגובה הראשונית של הבית הלבן: "לא ננהל מו"מ על מעמד מהגרים בלתי חוקיים בעוד שהדמוקרטים מחזיקים באזרחינו החוקיים בני ערובה בדרישות הפזיזות שלהם. זו התנהגות של לוזרים תוקעי מקלות בגלגלים. כאשר הדמוקרטים יתחילו לשלם לכוחות הצבא שלנו, לכוחות ההצלה שלנו, נחדש את המו"מ על רפורמת הגירה".

עוד נאמר: "ההשבתה של שומר שייכת לדמוקרטים בסנאט. הם הציבו את את הפוליטיקה מעל הביטחון הלאומי, מעל משפחות החיילים ומעל יכולתה של ארצנו לשרת את כל האמריקאים".

מענה דמוקרטי אופייני נתנה צירת בית הנבחרים ניטה לאואי: "נשיא רפובליקאי יושב בבית הלבן, והרפובליקאים נהנים מרוב בבית הנבחרים ובסנאט. זו שערורייה שלמרות שליטתם בגופים אלה, לא הצליחו הרפובליקאים לשרטט תוכנית שתמנע את השבתת הממשלה. זו האחריות הבסיסית ביותר של הקונגרס".

מלחמת ההשמצות החלה עוד לפני ההצבעה הגורלית, כשהתברר שהרפובליקאים לא יצליחו למנוע את ההשבתה. כשעתיים וחצי לפני שהסנאטורים החלו להצביע, צייץ טראמפ: "זה לא נראה טוב מבחינת הצבא הגדול שלנו ומבחינת הביטחון בגבול הדרומי המסוכן ביותר. הדמוקרטים רוצים להשבית את הממשל כדי להקהות את ההצלחה הגדולה של קיצוצי המס שלנו שנותנים דחיפה גדולה לכלכלה". ומחוקקים רפובליקאים רבים החלו להשתמש במונח חדש: "ההשבתה של שומר", במאמץ לקבע בתודעה הלאומית שהדמוקרטים נושאים באחריות לכיבוי האורות.

מה אומרים הסקרים

בכל אופן, סקר של "וושינגטון פוסט" ו-ABC, שפורסם אתמול, אינו מבשר טובות לרפובליקאים. על פי הסקר, 48% מהנשאלים אמרו, כי אם הקונגרס לא יצליח למנוע את ההשבתה (הסקר נערך כמה ימים לפני ההצבעה בקונגרס), הם יטילו את האשם על הרפובליקאים. רק 28% אמרו, שהדמוקרטים יהיו אחראים להשבתה. 18% גרסו ששתי המפלגות ישאו באחריות. את הרפובליקאים מדאיגה במיוחד העובדה ש-46% מהעצמאים - כלומר אנשים שאינם מזהים עצמם עם אחת משתי המפלגות - יאשימו את הרפובליקאים באחריות לכיבוי האורות, ורק 25% יאשימו את הדמוקרטים.

לכך יש להוסיף סקר של "וול סטריט ג'רנל" ו-NBC, שמראה שטראמפ אינו מצליח להרחיב את שיעור התמיכה בו מאז שנכנס לבית הלבן. על פי הסקר, רק 39% מהאמריקאים מרוצים מתפקודו של טראמפ בבית הלבן, ירידה של 2% בהשוואה לסקר הקודם של שני גופי התקשורת בחודש שעבר, בעוד ששיעור אלה שאינם מרוצים מתפקודו הגיע ל-57%. מבחינת הבית הלבן, הסקר מאכזב במיוחד מפני שהוא נערך אחרי שטראמפ חתם על חוק הרפורמה במיסים.

מצליף הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, סטנלי הויר, אמר אמש, כי ההיבט החיובי היחידי במצב העגום אחרי ההצבעה הוא, שהממשל הושבת בסוף השבוע. לדבריו, המחוקקים עשויים להגיע לפשרה ב-48 השבועות הקרובות, כך שבתחילת שבוע העבודה, ביום ב', ההשבתה תהיה מאחורי האומה. לקחי העבר אינם מעודדים: כפי שציינו קודם, ההשבתה הקודמת, ב-2013, נמשכה 16 ימים.