הפגנה של אלפים באשדוד: "לחיות במדינה בלי כפייה"

אלפי תושבים התייצבו הערב מול בניין העירייה באשדוד במחאה על סגירת העסקים בשבת, זה השבוע השני ברציפות ■ "לח"כים החרדים אנחנו אומרים - תוציאו את הידיים שלכם מאשדוד", קראו המארגנים

מספר שעות לאחר שהגיע שר הביטחון ליברמן למרכז קניות באשדוד הפתוח ביום שבת, התייצבו הערב (שבת) אלפי מפגינים במחאה מול בניין העייריה נגד "חוק המרכולים". להפגנה צפוי להגיע גם ח"כ יאיר לפיד במטרה להביע תמיכה.

"באנו להחזיר את אשדוד לאשדודים", קראו המארגנים. "אנחנו לא נגד הדתיים, אבל אנחנו קוראים לח"כים החרדים - תורידו את הידיים שלכם מאשדוד".

הבוקר, בעת ביקור במרכז קניות באשדוד, הצהיר שר הביטחון ויו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן, כי חוק המרכולים הוא מתן אישור להסתער על הסטטוס קוו. "מי שאומר שחוק המרכולים לא ישנה דבר טועה ומטעה. הדבר הזה ייצור עוד יותר פילוג בעם - כפי שאני מכבד את מי שהולך לבית הכנסת בשבת, אני מצפה שיכבדו את מי שהולך לקנות קפה", אמר.

שלשום חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) התייחס להקלטות שנחשפו בחדשות 2, שבהן הוא נשמע אומר שמאות פקחים גויים יאכפו את חוקי השבת ברשויות המקומיות בתוכנית "דקלסגל" בגלי צה"ל, שם הבהיר כי "לא יהיה שום שינוי באכיפה". לדבריו, "דיברתי על חוק עבודה ומנוחה ולא על חוק המרכולים. הפקחים שעליהם דיברתי קשורים לחוק עבודה ומנוחה אותו לא אוכפים. לא אמרתי שמאות פקחים לא יהודים יסתערו על עסקים שפתוחים בשבת".

עם זאת, באשדוד כבר החלו בשבועות האחרונים באכיפה של חוק העזר העירוני שקובע שעסקים יהיו סגורים בשבת. על רקע אישור חוק המרכולים בשבוע שעבר בכנסת, באתר העירייה פורסמה מודעת דרושים לפקחים עירוניים - שאינם יהודים - לאכיפת חוקי השבת. במודעה נכתב: "המשרה מיועדת לאוכלוסייה שיום שבת איננו יום המנוחה שלה", קרי כאלה שאינם יהודים.

השר התייחס גם להתבטאויות הרבנים נגד שירות צבאי של נשים, והזכיר כי "נשים היו מובילות בצה"ל מאז ומתמיד, מיום שהוקם. אני רוצה להזכיר לרבנים שהם עובדי מדינה, וחייבים לייצד את עמדות המדינה ולא לצאת נגדה". עוד הוסיף השר כי "לא הרב הראשי, לא הרב אבינר ולא הרב אלהו ייקחו חלק באירועים של צה"ל. אני מקווה שהם יירגעו". עם זאת, הוסיף כי אין בכוונתו לנקוט צעדים חריפים יותר נגד הרבנים הללו.