המתיחות בין דרעי לליברמן: אסקלציה פוליטית או הצגה

דרעי צוטט כמי שאמר לאנשים בסביבתו: "אני עם ליברמן גמרתי; הוא דרס את השבת ברגל גסה"

אריה דרעי אביגדור ליברמן / צילומים: איל יצהר
אריה דרעי אביגדור ליברמן / צילומים: איל יצהר

בסיומו של יום הפגנות ומחאות נגד חוק המרכולים, וקיומה של הפגנה באשדוד שבה השתתפו כ-3,000 איש, מעדכנים מקורביו של השר אריה דרעי כי אווירה מתוחה שוררת בינו לבין שר הביטחון אביגדור ליברמן. דרעי צוטט כמי שאמר לאנשים בסביבתו: "אני עם אביגדור ליברמן גמרתי. ליברמן דרס את השבת ברגל גסה, וזו חציית כל קו. אפילו לפיד האב, מגדולי שונאי הדת, לא העז לעשות זאת. יש דברים שהם מעבר לכל ידידות אישית".

הדברים מגיעים על רקע התייצבותם של שני שרי ישראל ביתנו - שר הביטחון אביגדור ליברמן ושרת העלייה והקליטה סופה לנדבר - במתחם ביג באשדוד בשבת ב-10 בבוקר.

במוצאי השבת הצטרפו ראשי מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד בראשם, להפגנה הגדולה באשדוד.

חוק המרכולים, שעבר בכנסת לפני כ-10 ימים, הוא הסיבה לכאורה למתיחות. בעוד שר הפנים דרעי, בעל הסמכות לפסול חקיקת עזר עירונית המתירה פתיחת מרכולים בשבתות אמר שמבחינתו לחוק אין משמעות מעשית גדולה, יו"ר ועדת הכספים משה גפני הוקלט בעת מפגש סגור עם תומכים כמי שמבטיח שמאות פקחים ממשרד הפנים יישלחו כדי לאכוף את החוק החדש.

במפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה - מבינים שככל שיש עיסוק ציבורי בסוגיית המתחים המקומיים בין חילונים לדתיים, כך יגבר כוחן של המפלגות החילוניות. הסקרים הפוליטיים כבר מחמיאים מאוד ליאיר לפיד.

אולם לצד המתחים לכאורה בין דרעי לליברמן, יש לזכור שאחרי הכול זו גם הצגה פוליטית. ליברמן למשל מנהל יחסי שנאה-אהבה עם ראש הממשלה נתניהו זה שנים ארוכות. פעם אחת מתאחדים ולאחר מכן מתקוטטים רק כדי לחזור להיות צמד הבכירים של הממשלה ה-34. בהשאלה, כך גם בין ליברמן לדרעי. המתיחות הפוליטית על רקע סוגיית דת ומדינה עשויה לשרת את שני הצדדים. ש"ס נאבקת כדי להרים את המפלגה מתוך משבר קשה שאליו נקלעה, וליברמן, גם הוא חושש לעתידו הפוליטי.

ההפגנות באשדוד והצהרות הפוליטיקאים הן ככל הנראה ריב מלאכותי שנועד לגבש את הבייס הפוליטי בשתי המפלגות.