השבתת הממשל בארה"ב: "לדבר עם טראמפ - כמו לדבר עם ג'לי"

הרפובליקאים והדמוקרטים מתחפרים בעמדותיהם, בתקווה שהציבור בארה"ב יטיל את האחריות להשבתה על הצד האחר ■ טראמפ: "דמוקרטים שמתנגדים לנו יישאו בחלק מהאחריות לכל רצח שיבצעו מהגרים בלתי חוקיים"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השבתת הממשל בארה"ב נכנסת היום (א') ליומה השני, ובשלב זה אין שום סימן שאחד משני המחנות העוינים - הבית הלבן ומחוקקים רפובליקאים מצד אחד, ומחוקקים דמוקרטים מהצד האחר - מוכן למצמץ ראשון. שני הצדדים מתחפרים בעמדותיהם ומקווים שהציבור האמריקאי יטיל את האחריות להשבתה על הצד האחר.

כפי שדיווחנו אתמול, סלע המחלוקת הוא בעיית ה"חולמים" - הכינוי שהוענק לכ-800 אלף מהגרים צעירים, שהובאו לארה"ב באופן בלתי חוקי כילדים ע"י הוריהם, רובם ככולם ממקסיקו. רבים מהם עברו את הגבול בהיותם בני פחות מ-10. ארה"ב היא מולדתם היחידה. מבחינתם, מקסיקו היא מדינה זרה. לא מעטים מהם סטודנטים, רופאים, שוטרים ומורים ויש שהתגייסו לצבא. ממשל אובמה העניק להם היתרי עבודה, אך טראמפ החליט לשלול מהם את ההגנות שמהן הם נהנו עד עתה.

מצוקתם עלתה לראש סדר היום הלאומי וההפגנות של ה"חולמים" מותירות אותם בכותרות. הדמוקרטים מובילים את המאבק להשאיר את ה"חולמים" בארה"ב ולמצוא להם פתרון של קבע. רפובליקאים רבים, ואפילו טראמפ, מוכנים לפשרה, אך הם דורשים מחיר: תקציב לחיזוק האמצעים לבלימת ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו ובראש ובראשונה בניית חומה, שהייתה הבטחת הבחירות הזכורה ביותר בקמפיין הבחירות של טראמפ.

הדמוקרטים מתנגדים. פעם אחר פעם בחודשים שחלפו הם דרשו מהרפובליקאים להסדיר בחוק את בעיית ה"חולמים" ופעם אחר פעם הם נדחו. עתה, כשהגיעה העת להעביר את חוק התקציב כדי לממן את פעולות הממשל עד 16 בפברואר, מתברר שהרפובליקאים אינם יכולים בלעדיהם. תקנון הסנאט מחייב תמיכה של 60 סנאטורים להעברת חוק התקציב. לרפובליקאים יש אמנם רוב בסנאט, אך הוא מסתכם ב-51 קולות בלבד. הטקטיקה הדמוקרטית פשוטה: נצביע בעד חוק התקציב רק אם הרפובליקאים יתמכו בפתרון מיידי לבעיית ה"חולמים". זה לא קרה, ובהצבעה בליל שבת הפילו הדמוקרטים את יזמת חוק התקציב וכיבו למעשה את אורות הממשל. הרפובליקאים אומרים שמדובר בסחיטה. הדמוקרטים משיבים שמבחינתם זו עמידה על עקרון.

זו זירת המאבק העכשווית. שם המשחק עתה הוא 'השמץ ככל יכולתך', כמו בעיצומה של מערכת בחירות לנשיאות. הרפובליקאים מנסים להציג את הדמוקרטים כבלתי פטריוטים, שמציבים בראש סולם העדיפויות שלהם מהגרים בלתי חוקיים ושמוכנים להקריב למען "לא אמריקאים" את הביטחון הלאומי ואת "חיילינו האמיצים". הדמוקרטים, מצידם, מציירים את הרפובליקאים כימניים קיצוניים, גזענים, שאי אפשר לתת אמון בהם או במי שעומד בראשם, כלומר טראמפ עצמו.

המאבק הקצין עד כדי כך שהרפובליקאים העלו אמש לרשת סרטון תעמולה, מהסוג שראינו בקמפיין הבחירות של טראמפ ב-2016. הסרטון מנסה ליצור קשר אסוציאטיבי בין פשעים פוטנציאליים של מהגרים לבין דמוקרטים. "הנשיא טראמפ צודק: בנו את החומה. גרשו את הפושעים. הפסיקו את ההגירה הבלתי חוקית מיד", אומר קריין. "דמוקרטים שמציבים מכשולים בדרכנו יישאו באחריות לכל רצח שמבצעים מהגרים בלתי חוקיים". בסרטון מוצגי תצלומים של ננסי פלוסי, ראשת הסיעה הדמוקרטית בסנאט, צ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט ודיק דרבין, מצליף הדמוקרטים בסנאט. מיד לאחר מכן מוצג קליפ של ממשפט נגד מהגר בלתי חוקי שמואשם ברצח שני שוטרים.

טראמפ עצמו צייץ אתמול במרירות: "זה יום השנה הראשון לנשיאותי והדמוקרטים רצו לתת לי מתנה יפה: ההשבתה של הדמוקרטים". בציוץ קודם הוא אמר, כי התנהלות הדמוקרטים כמוה כ"התנהגות של לוזרים תוקעי מקלות בגלגלים. כאשר הדמוקרטים יתחילו לשלם לכוחות הצבא שלנו, לכוחות ההצלה שלנו, נחדש את המו"מ על רפורמת הגירה".

הדמוקרטים, מצידם, שמו ללעג את "אמנות העסקה", הספר שבו תיאר טראמפ את עצמו כרב-אמן בתפירת עסקות, ושאלו בלעג כיצד ייתכן שמומחה לעסקות כטראמפ לא הצליח לבשל עסקה שתמנע את השבתת הממשל? והרי הוא וחבריו הרפובליקאים שולטים ברשות המבצעת וברשות המחוקקת.

הסנאטור שומר אמר אמש כי טראמפ הפך 'פיצוץ' הסכמים דו-מפלגתיים לענף אמנותי וטען, כי "ניהול מו"מ עם טראמפ כמוהו כניהול מו"מ עם ג'לי". כששאלו אותו למה כוונתו הוא הסביר, כי לטראמפ פשוט אין עמוד שדרה ושאי אפשר לסמוך על הבטחותיו. שומר רמז בכך למושב משותף של טראמפ עם מחוקקים משתי המפלגות, שבו התחייב הנשיא לחתום על כל הצעת חוק דו-מפלגתית שתוגש לו בסוגיית ההגירה. הוא עשה זאת לעיני מצלמות טלוויזיה בשידור חי, אך דבר זה חלא הפריע לו לחזור בו בפומבי בתוך זמן קצר, אחרי שכמה רפובליקאים קיצוניים, מתנגדי הגירה, שכנעו אותו להפר את הבטחתו ולהישאר נאמן ל"בייס" שלו.

על עומק הקרע בין שני הצדדים מצביעה העובדה, ששומר ומיץ' מקונל, ראש הסיעה הרפבוליקאית בסנאט, לא החליפו אתמול מילה, למרות שכל פתרון למשבר ההשבתה יושג רק באמצעות מו"מ ביניהם. יחד עם זאת, התקיימו כמה פגישות בלתי פרומליות בין סנאטורים מתונים משתי המפלגות, אך אלה לא הניבו שום תוצאה, נכון ל- 8 בבוקר שעון ישראל.