סגן נשיא ארה"ב מגיע הערב לביקור רשמי בישראל

לאחר שהיה בירדן ובמצרים, ייפגש מייק פנס בישראל עם ראש הממשלה ונשיא המדינה ■ על רקע המתיחות בין ארה"ב והפלסטינים, לא תתקיים פגישה בין פנס ואבו מאזן

מייק פנס / צילום: קרלוס באריה, רויטרס
מייק פנס / צילום: קרלוס באריה, רויטרס

סגן נשיא ארה"ב יגיע הערב (א') לישראל ויתקבל בשדה התעופה על ידי שר התיירות יריב לוין. יותר מוקדם היום קיים מייק פנס פגישה בעמאן עם מלך ירדן עבדאללה. בסיומה של הפגישה צייץ פנס בחשבון הטוויטר שלו: "אני נמצא בירדן לשיחות קריטיות בנוגע להתקדמות שלנו במאבק להבסת דאע"ש וכיצד ארה"ב תפעל כדי לספק אמצעים לשיקום קהיליות של נוצרים ובני דתות אחרים בעיראק".

עוד קודם לכן השלים פנס ביקור בן יממה במצרים ונפגש עם הנשיא א-סיסי . במהלך הפגישות שם אמר פנס: "ארה"ב ניצבת כתף -אל-כתף עם המצרים במאבק נגד הטרור בכל האזור. קיימת היום שיחות עומק עם נשיא מצרים ונמשיך לעבוד על שיתופי-פעולה במזרח התיכון כדי להביס את הטרור".

פנס צפוי לנחות בנמל התעופה בן גוריון סביב השעה 18:15 ואחרי קבלת פנים רשמית לנסוע הישר לבית המלון קינג דיוויד בירושלים. השגרירות האמריקאית לא פרסמה לוח זמנים רשמי להמשך הערב . מחר (ב') יגיע פנס למשרד ראש הממשלה בירושלים לפגישת עבודה עם נתניהו בשעה 10:00. בשעה 13:30 הוא צפוי להגיע לכנסת ולנאום בפני המליאה. בשעה 15:00 יוזמן לפגישה אישית בלשכת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין .

בשעה 20:00 יגיע פנס למעון ראש הממשלה בבלפור לארוחת ערב בצירוף בנות הזוג, אשת ראש הממשלה שרה נתניהו ואשת סגן הנשיא קארן פנס.

ביום שלישי יפתח פנס את יומו בפגישה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. בשעה 12:00 יסע פנס לביקור ביד ושם ובשעה 13:45 יגיע לכותל המערבי וילווה לשם על ידי רב הכותל. אחר הצהריים ביום ג', ימריא פנס מנמל התעופה בן גוריון.

יצוין שעוד לפני שפנס יעזוב את ישראל, ראש הממשלה נתניהו ימריא לפורום הכלכלי העולמי בדאבוס . נתניהו אמור לשאת שם נאום על הכלכלה הישראלית ולהיפגש בשולי הכנס עם הנשיא דונלד טראמפ, נשיא צרפת מקרון, ויתכן שאף קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אם היא תגיע לכנס .

נתניהו אמר היום: "הוזמנתי לדאבוס לשאת הרצאה כלכלית. חשוב להבין, ראיתם את זה בביקור בהודו, נרנדרה מודי אמר את זה בצורה מפורשת - ישראל היא מעצמה טכנולוגית עולמית. אנחנו מטפחים את הכוח האמיתי הזה, אנחנו גם ממנפים אותו בהרבה פורומים. הפורום הזה הוא הפורום הכלכלי המרכזי בעולם. אפגש שם עם שורה ארוכה של ראשי מדינות וגם עם ראשי תאגידים גדולים, היום חלקם לא פחות חשובים. כמובן אייצג את האינטרסים הלאומיים שלנו בכל הפגישות הללו".

ברקע הביקור של פנס באזורנו, ניצבת התכנית המדינית "הדיל" לפתרון בין ישראל לפלסטינים. הנשיא טראמפ הודיע לפני כשנה שהוא יפעל לפתרון הסכסוך, ובעוד השליח שלו לאזור ג׳יסון גרינבלט נוסע הלוך ושוב בין ירושלים, רמאללה ועמאן בשנה האחרונה, ההחלטה להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים - סיכלה כמעט לחלוטין את הסיכויים להניע מהלך.

נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא ייפגש עם סגן הנשיא פנס במהלך ביקורו כאן והאווירה הכללית בין הפלסטינים לאמריקאים הנה מן הגרועות אי פעם, כאשר ארה"ב הודיעה על קיצוץ של כמחצית התרומות שלהם לאונר"א, הקרן לטיפול בפליטים פלסטינים.

יותר מוקדם היום (א') התריע נשיא המדינה ראובן ריבלין מפני התדרדרות קשה במצב בעזה. ריבלין דיבר במהלך סיור שלו באוגדת עזה וקיבל סקירה על המצב באזור. לדבריו: "עזה עומדת וקרבה לפני קריסה, העולם חייב להתערב. אני קורא לכל אומות העולם ללחוץ על החמאס לקבל אחריות על חיי התושבים. עבור החמאס פיוס הוא רק צעד לכיוון של מלחמה. אנחנו יודעים שהמערכה הבאה  אם תכפה עלינו, תהיה שונה וקשה מקודמתה".