תחרות חדשה לסטארט-אפים בתחום הלוחמה בטרור

את התחרות מארגנים: משרד ההגנה האמריקאי, מפא"ת ופורום MIT ליזמות ■ יזמים וקבוצות מחקר שיזכו בתחרות יקבלו 100 אלף דולר

זוכי התחרות בשנה שעברה/ צילום: יוני רייף
זוכי התחרות בשנה שעברה/ צילום: יוני רייף

האח הגדול מחלק כסף לסטארט-אפים: משרד ההגנה האמריקאי, בשיתוף-פעולה עם מפא"ת (מינהל טכנולוגיות ואמל"ח במשרד הביטחון) ופורום MIT ליזמות, הכריזו היום (א') על CTTSC3 - התחרות השלישית לטכנולוגיות לוחמה בטרור The third Combating Terrorism Technology Startup Challenge )). התחרות פתוחה לסטארט-אפים, יזמים וקבוצות מחקר מרחבי העולם בשני מסלולים, שהזוכים בכל אחד מהם יקבל 100 אלף דולר. מי שיגיעו למקומות השניים יקבלו 10,000 דולר.

המסלול הראשון פתוח בפני יזמים, חברות וחוקרים העוסקים בתחומים מגוונים: טכנולוגיות מעקב, Social media analytics , פענוח וידאו ותמונות, אבטחת סייבר, רחפנים, רובוטיקה, ביטחון אישי, איסוף מידע, וגילוי חומרי נפץ, זיהום מים ואיומים נסתרים.

המסלול השני פונה למי שמפתח טכנולוגיות ניווט בסביבה עירונית ללא GPS. תחום זה שימושי עבור כוחות מיוחדים, גופי אכיפה וגורמים אחרים הנאלצים לפעול בתוך מבנים או בסביבות אחרות שבהן ה- GPS אינו זמין. טכנולוגיות רלוונטיות למסלול זה עשויות להתבסס בין השאר על מפות שהוטענו מראש ועל הערכת מיקום משתמשים באמצעות ניווט וספיקת צעדים.

החברות המתמודדות ייבחנו על ידי פאנל של שופטים ממשרד ההגנה האמריקאי, ממשרד הביטחון הישראלי, ומארגונים אחרים. הסטארט-אפים המבטיחים ביותר ייציגו מול השופטים בכנס לטכנולוגיות לוחמה בטרור שיתקיים באוניברסיטת תל-אביב באמצע חודש יוני.  

לדברי אדם טארסי, מנהל התוכנית הבינלאומית במשרד ההגנה האמריקאי, "מכת הטרור משפיעה על כולנו; אנחנו יכולים להשתמש במוחות של הסטארט-אפים ובכוח הפיתוחים שלהם. במקביל, הם עדיין יכולים לצאת לשוק, לזכות במשאבים, ולהצליח בשוק בו הלקוחות העיקריים שלהם, ובמקביל - לתמוך בצרכים של ממשלות ארה"ב וישראל. בחרנו בישראל כמקום התחרות בשל הרוחב, העומק והיצירתיות של האקוסיסטם המקומי. החלק הטוב ביותר ביחסים שלי עם ישראל, הוא היכולת למצוא פתרונות שלא הייתי מוצא במדינה שלי".  

יו"ר התחרות, גדעון מילר: "התחרות מדגימה כיצד ממשלות פונות יותר ויותר לאקו-סיסטם של הסטארט-אפים, שמסוגל לפתח וליישם חדשנות באופן מהיר ומשתלם הרבה יותר מכפי שיכולים לספק קבלני הביטחון הגדולים איתן עבדו הממשלות באופן מסורתי. היא גם משקפת את המגמה של ממשלות לעבור לאימוץ טכנולוגיות מהעולם המסחרי, במקום לפתח פתרונות חדשים מאפס. התחרות היא הזדמנות ייחודית לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים. מלבד סכום הפרס, היא מספקת חשיפה יוצאת דופן למשאבים ולדרישות של גופי מימון פוטנציאליים בממשלת ארה"ב, כמו גם ללקוחות, משקיעים, ושותפים ברחבי העולם".  

"לתוכנית היו תוצאות מצוינות עד כה, הן עבור גופי המימון במשרד ההגנה האמריקאי והן עבור הסטארט-אפים שהשתתפו בה", אומרת אלה מטלון, מנכ"ל פורום MIT ליזמות. "הצורך הגובר בטכנולוגיות חדשניות במאבק נגד טרור יוצר הזדמנויות חשובות לסטארט-אפים ישראלים, ואנו אכן רואים רצון הולך וגדל מצד יזמים ישראלים לעמוד באתגר. מספר החברות שהתמודדו בתחרות השנייה צמח פי שלושה לעומת התחרות הראשונה, הודות לחשיפה הרחבה ולקשרים החשובים שנוצרו בתהליך עם גופי מפתח, בעיקר אמריקאים. אנו צופים מאות מתמודדים בתחרות השנה".

הזוכה בתחרות הקודמת, שהתקיימה ב-2016, היה הסטארט-אפ הישראלי Duke Robotics , שפיתח מערכת נשק רובוטית בשם "החייל העתידי" על פלטפורמת רחפן. ב-2015 הוענק הפרס הראשון ל- InSoundz , סטארט-אפ שהטכנולוגיה שלו יודעת לאתר ולבודד כל צליל שבוחרים, גם בסביבה רועשת והומה במיוחד.

זוכים נוספים היו InnerEye , טכנולוגיית ממשק מוח-מכונה המסייעת לאנליסטים לסקור במהירות כמויות עצומות של מידע; Imagry , סטארט-אפ שביצע פריצת דרך באופן שבו תמונות וקטעי וידאו מעובדים בבינה מלאכותית; ו- Lirhot , טכנולוגיה לאיתור אובייקטים מוסתרים, המבוססת על חלקים בספקטרום האור שטרם נחקרו.