הגיימרים ברחבי העולם יוצאים נגד כורי המטבעות הדיגיטליים

יש שני דברים שאפשר לעשות עם כרטיס גרפי עוצמתי: לשלב אותו במחשב גיימינג או לכרות בעזרתו מטבעות ■ בחודשים האחרונים עלייתה של כלכלת הבלוקצ'יין הובילה להתייקרות הכרטיסים, למחסור בהם בחנויות ולשחקנים כועסים מאוד

מדפי כרטיסים גרפיים ריקים / צילום: שאטרסטוק
מדפי כרטיסים גרפיים ריקים / צילום: שאטרסטוק

בעוד שעלייתם של המטבעות הדיגיטליים גוררת סקרנות, דיונים ותחזיות שונות ברחבי העולם, יש קהל אחד לא צפוי שהמגמה הזו הצליחה להרגיז מאוד - הגיימרים. העלייה בכריית מטבעות דיגיטליים הביאה למחסור גלובלי בכרטיסים גרפיים עוצמתיים, מוצר שהיה שמור עד לאחרונה בעיקר לקהילת השחקנים.

כמה מהכרטיסים האלה, כמו Radeon RX 580 של חברת AMD ו-GeForce GTX 1080 של חברת Nvidia, אזלו מהמלאי בחנויות כמו בסט ביי. הם המתאימים ביותר לכריית מטבעות דיגיטליים, מפני שנדרש מעל 2 ג'יגה בייט של זיכרון למטרה זו, שהכרטיסים הפשוטים לא מצוידים בו. באתר "ארס טכניקה" דווח כי בעקבות המחסור, באתרי יד שנייה הכרטיסים נמכרים במחיר גבוה בהרבה מהמחיר המומלץ לצרכן.

כרטיסים גרפיים איכותיים הם הדרך הטובה ביותר לכרות את'ריום ומטבעות מבוזרים נוספים שאינם ביטקוין: כרטיס כזה יכול להניב לכורים מספר דולרים ביום, בעקבות עליית שערי המטבעות הדיגיטליים לגבהים חסרי תקדים בחודשים האחרונים. כורי הביטקוין כבר עברו מהכרטיסים הגרפיים לציוד כרייה מתוחכם ויעיל אנרגטית מבוסס טכנולוגיית ASIC, אך אלגוריתם הכרייה של האת'ריום למשל עמיד מפני ציוד כזה - ומצריך את הכרטיסים. ככל שמחיר האת'ריום זינק, החל מיוני 2017, מחירי הכרטיסים עלו בהתאמה.

כך נוצר מצב שבו קהילה הולכת וגדלה של כורים חובבים קנתה כל כרטיס שהצליחה לשים עליו את ידיה. הצרכנים הקלאסיים - בעיקר גיימרים מקצועיים שבונים מחשבים בהתאמה אישית - נאלצים לחכות שהשוק יתייצב. באתר הדיונים רדיט הביעו כמה מהגיימרים תקווה ששערי המטבעות הדיגיטליים יתרסקו. אחרים, שקנו כרטיסים גרפיים לפני מספר חודשים, תוהים אם כדאי להם למכור אותם תמורת רווח גבוה. היו גם מי שדיווחו על חנויות שבהן הכורים קנו את כל הכרטיסים הגרפיים חודשים מראש.

לפי האתר PC Part Picker, אם באביב שעבר עלה Radeon RX 580 כ-250 דולר, בשבועות האחרונים הוא נמכר ברשת ביותר מ-400 דולר, והיו גם כרטיסים שנמכרו ב-600. דגם ה-570, שנמכר בעבר ב-200 דולר, עולה היום כמעט 500 דולר ביד שנייה באמזון. כרטיסי GeForce של החברה המתחרה אנווידיה חוו עלייה דומה: ה-GTX 1060, שעלה 275 דולר במאי, יעלה כעת 400 דולר. כרטיס GTX 1080, שמחירו המומלץ לצרכן הוא 500 דולר, מגיע למחירים אבסורדיים באתרי יד שנייה: אחד המוכרים באתר "ניו אג" הציע 6 כרטיסים תמורת לא פחות מ-6,700 דולר.

ייתכן שבעתיד הבעיה תפתור את עצמה: את'ריום ורשתות בלוקצ'יין נוספות מעלות באופן אוטומטי את הקושי בכרייה ככל שאנשים מצטרפים לרשת, כך שאם מגמת צמיחתן תימשך, הכרטיסים יאפשרו כריית פחות מטבעות ליום - וכך ההשקעה בהם תפסיק להיות רווחית ומחיריהם יירדו. בינתיים חברת אנווידיה מתייצבת לצד הגיימרים, וביקשה מהמוכרים להגביל את מספר הכרטיסים שהם מוכרים לכל לקוח לשניים בלבד, בניסיון לוודא שלא ייווצר מחסור. "הגיימרים עבורנו במקום הראשון, וכל הפעילויות שקשורות לקו מוצרי ה-GeForce מיועד לקהל העיקרי שלנו", הצהירה החברה.