2017 הייתה טובה מהממוצע בביטוחי המנהלים ובפנסיה

מנהלי ההשקעות המובילים של 2017 ל"גלובס": 2018 תמשיך להיות חיובית אך עם תשואות צנועות בהרבה מבשנה שקדמה ■ התשואות של קרנות הפנסיה ושל הפוליסות המשתתפות ברווחים עמדו בשנה החולפת על 8.1% ו-8.8%, בהתאמה ■ למדריך קופת גמל להשקעה

יניב כהן הפניקס/ צילום: פביאן קולדורף
יניב כהן הפניקס/ צילום: פביאן קולדורף

2017 הייתה שנה טובה עבור החוסכים באפיקי החיסכון הפנסיוני בישראל. דירוג התשואות השנתי של "גלובס" מלמד כי בשנה החולפת הציגו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות תשואה שנתית נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-8.1%, שגבוהה משמעותית מהתשואה הרב-שנתית שרשמו הקרנות הללו ב-19 השנים האחרונות, מאז 1999, ושעמד על קצת יותר מ-7% בממוצע ענפי. גם הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, שהן תיק החיסכון המנוהל הגדול ביותר של פוליסות החיסכון הסוציאליות המוכרות כ'ביטוחי המנהלים', רשמו בשנה חולפת תשואה גבוהה של כ-8.8% בממוצע - הגבוהה במידה ניכרת מהממוצע הרב-שנתי שעמד בתיק זה על 7.7%.

מה המספרים הללו מלמדים אותנו? שלמרות החששות הנמשכים מכך שאין ריביות טובות באפיקים הסולידיים ונהירה גוברת לנכסי הסיכון, שגם אולי כבר ממצים את עצמם והופכים לבועתיים - עדיין יש מנועי צמיחה והריבית הנמוכה לצד הפעילות העסקית המשתפרת תומכים בהמשך התשואות החיובית. בכל אופן, ב-19 השנים האחרונות היו בשוק ביטוחי המנהלים רק 3 שנים עם תשואה שלילית, בעוד שבשוק הפנסיה היו רק שנתיים שליליות בכל התקופה האמורה, בעיקר מכיוון ששוק זה נהנה מכרית ביטחון ייחודית בדמות האג"ח המיועדות, שמהוות 30% מנכסי הקרנות המקיפות החדשות, עם ריבית ריאלית קבועה וגבוהה. 

בכל אופן, 2017 הייתה שנה טובה נוספת עבור החוסכים באפיקים הפנסיוניים, כשבינתיים המגמה החיובית הזו נמשכת גם בפתיחת 2018. אבל, לא כל החוסכים נהנו בצורה דומה, וישנה שונות ניכרת בין הגופים השונים. כך, בשוק הפוליסות המשתתפות ברווחים מובילה את הענף קבוצת הפניקס, עם תשואה נומינלית ברוטו של 9.5%, בעוד שאת הטבלה סוגרות שתי החברות הקטנות בתחום - איילון והכשרה ביטוח, עם תשואות של 6.4% ו-6.8%, בהתאמה. הפניקס סולטת לחיוב בצמרת הדירוג גם בשקלול התוצאות בשלוש ובחמש השנים האחרונות, כשהיא מובילה עם תשואות שנתיות של 6.7% ו-7.65%, בהתאמה. 

קרנות פנסיה
 קרנות פנסיה

בשוק הפנסיה החדשה המקיפה, שהינו שוק החיסכון הצומח ביותר התמונה של ההובלה יותר מורכבת. בחנו את התשואה על סך ההשקעות של המסלולים הכלליים ושל המסלולים לבני 50 ומטה בכל הגופים המנהלים בשוק זה, כאמצעי לסימון מסלול דגל בר השוואה כלל ענפית ומצאנו כי את התשואות הגבוהות בענף רשם בית ההשקעות אלטשולר שחם, שהציג בשנה החולפת תשואה של 12.3% במסלול עד גיל 50 שלו. ואולם, מדובר בשוק שבו יש פער אדיר בין קרנות גדולות לקטנות, כשאת הדירוג של הגדולות (שאוחזות יחדיו בכ-96% מהשוק) מובילה הראל גילעד, שרשמה בשנה החולפת את התשואה השנייה בטיבה בענף: 9.1%.

אגב, הראל שנייה בדירוג גם בשוק הפוליסות המשתתפות ברווחים. מי שעוד בולטת לחיוב בשוק הפנסיה היא כלל פנסיה של כלל ביטוח, שרשמה בשנה שעברה תשואה של 8.9%, כשגם בביטוחי המנהלים היא ניצבת בפסגה, אחרי הראל. 

ביטוחי המנהלים
 ביטוחי המנהלים

האתגרים של מנהלי ההשקעות המובילים

שוחחנו עם שלושת המנהלים המצטיינים בשוקי ביטוחי המנהלים והפנסיה המקיפה, ביחס למה שאפיין את 2017 ומה שצפוי ב-2018, והם הציגו קונצנזוס מסוים לגבי כך שהמגמה החיובית כנראה תימשך, אך גם תהיה צנועה בהרבה מזו של 2017.

יניב כהן, מנהל מחלקת השקעות עמיתים בקבוצת הפניקס, שהוביל אשתקד את הפניקס להצטיינות בתשואות בשוק הפוליסות המשתתפות ברווחים, אומר היום ל"גלובס" כי "בשנה שעברה לא היה לנו משהו מיוחד" כשהוא הדגיש כי "רמת הסיכון שלנו לא הייתה גבוהה יחסית" תוך שהוסיף כי "2017 הייתה שנה שבה כל נכסי הסיכון נתנו תשואה חיובית משמעותית - בעיקר מניות בחו"ל, מניות בישראל, כשגם האג"ח הקונצרניות פה ובחו"ל נתנו תשואות טובות, אפילו שהייתה שונות גדולה בתוך המניות. בשנה החולפת היינו בראש למרות רכיב מנייתי נמוך יחסית, בעיקר בגלל בחירת מניות נכונה בארץ ובחו"ל".

כבר שנים שהריביות הנמוכות ממריצות את מחירי הנכסים. זה יימשך ב-2018 או שהאיום יתממש?

"ככל שהריבית הנמוכה נמשכת זמן רב יותר זה מקטין את התשואה הנדרשת מנכסי סיכון ולכן זה מעלה את המחיר של הנכסים הללו. זה אומר שהמכפילים במניות יותר גבוהים והמרווחים באג"ח הקונצרניות יותר נמוכים, אך מהצד השני הפרמטרים מלמדים על שיפור כלכלי בכל הכלכלות המובילות בעולם. בתחילתה של 2018 נראה לנו שהיא עומדת להמשיך את המגמה החיובית, אך אולי לא באותה עוצמה. איני חושב שהמדדים בחו"ל יעלו 20% גם השנה, וזה גוזר כמה היבטים. בשל כך אנו פועלים להגדיל את הרכיב הלא סחיר בתיקים, גם באשראי, גם בנדל"ן וגם בהשקעות פרטיות".

מה הסיכונים שאתה רואה בהסתכלות קדימה?

"עליית תשואות, שבינתיים קורית בארה"ב אך לא מתגלגלת לשאר העולם ובטח שלא לישראל. בינתיים גם האינפלציה נשארת נמוכה, אך אם היא תעלה והתשואות הארוכות יעלו איתה זה גורם סיכון. וכמו שנה שעברה יש הרבה סיכונים גיאופוליטיים, ששנה שעברה לא התגשמו - למשל, החשש שהיה אשתקד מהשפעות של הנשיא טראמפ, שבינתיים לא עשה רע לשווקי ההון".

גם סמי בבקוב, מנהל ההשקעות הראשי של קבוצת הראל, שמוביל את התשואות בקרב קרנות הפנסיה הגדולות, רואה מגמה חיובית נמשכת אך גם עלייה באתגרים, ואומר כי "מה שאפיין את 2017 זה שנכסי סיכון נתנו תשואות מאוד טובות, כששווקי המניות בכל העולם נתנו כ-20%, וגם שוקי האג"ח הקונצרניות נתנו תשואות מרשימות של 6% עד 8%. השילוב של שני הדברים הללו, כולל תרומה של הנכסים הלא-סחירים, יצרו תשואה מרשימה".

בהסתכלות על 2018, מה אתה צופה שיקרה?

"אנו צופים ש-2018 תהיה שנה חיובית, אך אנו מעריכים גם שהעוצמה של העליות לא תהיה כמו זו שהייתה ב-2017, אלא נמוכה יותר. זאת מכיוון ששוקי האג"ח יתפקדו כנראה פחות טוב מאשר ב-2017, הגם שאנו מאמינים ששוקי המניות ימשיכו להיות טובים, גם אם פחות מ-2017. אנו מדברים כיום על רמות שווי ראויות בשוקי המניות וקשה לנו לראות את המגמה החיובית שנמשכה גם בתחילת השנה תימשך - סביר שתבוא רגיעה במניות ואולי אף תיקון. אבל, לא רואים שינוי מגמה, כי תנאי הרקע עדיין נראים כתומכים בשוקי המניות, כשהריביות עדיין יחסית נמוכות ועדיין החברות מצליחות להגדיל את הרווחיות, וגם עדיין מדובר בצמיחה כלכלית בכל השווקים בעולם. זה אפיין את 2017 וימשיך לאפיין גם את 2018".

גם דני ירדני, סמנכ"ל השקעות באלטשולר שחם, שיתף אותנו בדעתו על שוקי ההון בעת הזו: "מה שעבד לנו טוב מאוד ב-2017 זה רכיבי הסיכון, בדגש על המניות. אנו מתוך בחירה הורדנו סיכון רב דרך האג"ח הקונצרניות ולעומת זאת העלנו את המניות, מאחר והנחנו שראוי לקחת את הסיכון דרך מניות כי באג"ח הקונצרניות המרווחים מאוד נמוכים. מכאן הערכנו שהאפסייד במניות ובאג"ח הקונצרניות נוטה מאוד לטובת המניות, ואילו הדאון סייד די דומה. מה שעוד שיחק לטובתנו הוא שלא היינו בשנה שעברה בסקטור הפארמה ובסקטור הגז והנפט, ומנגד היינו בפוזיציה גדולה על הבנקים בארץ וסקטור הטכנולוגיה בחו"ל".

לדעתך, השווקים בבועות?

"לא. השווקים לא בבועות, ובסך-הכול הם משקפים תמונת ראי של סביבת הריבית. זה אומר שהריבית נמוכה בפרספקטיבה היסטורית בכל העולם, וזאת על אף שבארה"ב היא עולה. השווקים לא בועתיים והם היכן שהם כעניין של אלטרנטיבה. יש אמנם עלייה של המכפילים, בגלל שהחלופה נמוכה. מנגד, רואים גם שלא רק מדובר במכפילים גבוהים כי אם גם הוספת שווי מאוד משמעותית בחברו תהטכנולוגיה, שלא הייתה בעבר. חברות כמו אפל, גוגל, מיקרוסופט ואמזון, למשל, לא היו שוות בעבר את מה שהן שוות, ולכן אני חושב ששוקי המניות בטוח לא בועתיים גם אם הם לא זולים".

מה אתה צופה ל-2018?

"בינתיים היא המשך די ישיר של 2017, אך איני מתנבא על העוצמה של המגמה שתהיה בה. להערכתי כל עוד שלא יבוא משהו אקסוגני אין סיבה שמשהו ישתנה. בסופו של דבר בעולם הריביות נמוכות, אין אינפלציה, ואין סיבה להעלאת ריבית משמעותית, ולכן האלטרנטיבה של המניות היא אלטרנטיבה טובה, מה גם שיש צמיחה והסביבה תומכת לשווקי המניות".