השבתת הממשל בארה"ב לא משביתה את הכלכלה

שוק העבודה והצמיחה התאוששו במהירות בהשבתות קודמות

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השבתת הממשל הפדרלי בגלל אי אישור התקציב החדש עלולה לפגוע במספר משמעותי של עובדי מדינה ולהותיר קבלנים וספקים לממשל ללא תשלומים, אבל בכלכלה של 19.5 טריליון דולר עם 147 מיליון עובדים, השבתה כזו, גם אם תהיה ממושכת, לא תשאיר הרבה חותם על המשק האמריקאי.

הסגירה הקודמת של הממשל, באוקטובר 2013, שיגרה הביתה ללא שכר למשך יותר משבועיים 818,000 עובדי ממשל, כ-30% מכוח העבודה הציבורי. ברבעון האחרון של 2013, הכלכלה רשמה את הביצועים החזקים יותר זה שנתיים, עם צמיחה של 4% בתמ"ג למרות שהשביתה פגעה בתוצר ב-0.3%, לפי אומדן משרד המסחר.

גם שוק העבודה החזיק אז מעמד היטב למרות השבתת הממשל: באוקטובר 2013 נוצרו במשק 212,000 מקומות עבודה, לעומת 190,000 שנוצרו חודש לפני כן.

ב-1995 הממשל נסגר פעמיים, לחמישה ימים במחצית נובמבר ולשלושה שבועות ממחצית דצמבר עד ינואר 1996. הכלכלה צמחה ב-2.9% ברבעון האחרון של השנה, ב-2.7% ברבעון הראשון של 1996 וב-7.2% ברבעון שאחריו. כמות המועסקים במשק ירדה אמנם ב-15,000 בינואר 1996 אחרי חודשיים של עלייה, אבל בפברואר נוצרו 429,000 משרות חדשות במשק.

הפעם, אומרים כלכלנים, ההשלכה של סגירת הממשל על הכלכלה הרחבה תהיה תלויה במשך הסגירה. רוב ההשבתות ב-40 השנים האחרונות הסתיימו אחרי פחות מעשרה ימים.

"סגירות קצרות יחסית של כמה שבועות או פחות בתחילת רבעון משאירות בדרך כלל זמן להבראה בהמשך הרבעון, ונתוני התמ"ג הרשמיים לא יראו פגיעה משמעותית", כתבו האנליסטים שון גולהר ומייקל גייפן מברקליס. הם צופים גילוח של 0.1% מהתמ"ג השנתי לכל שבוע של סגירה ברבעון.

היו 18 השבתות ממשל בגלל העדר תקציב מאז 1977, מיום אחד עד שלוש שבועות. רק שש מהן החזיקו מעמד יותר מעשרה ימים. עוד עשר נמשכו חמישה ימים או פחות. כלכלנים מציינים שהוצאות ממשלתיות שנחשבות לחיוניות, כמו הגנה ואכיפת חוק, נמשכות גם בימי השבתה. גם הוצאה מחויבת כמו ביטוח לאומי ומדיקייר (ביטוחי הבריאות לגמלאים), נמשכת מפני שההשבתה נוגעת רק לתוכניות שמתוקצבות מדי שנה מחדש.

"במרוצת הזמן גילו פטנטים להגביל את העלות של השבתות", אמר וינסנט ריינהרט, הכלכלן הראשי בסטנדי מלון ניהול נכסים. כוונתו היא לכך שיותר עובדי ממשל מוגדרים כחיוניים.

משקיעים ואנליסטים העריכו שהסגירה לא צפויה לטלטל את שוקי ההון, שבהם המניות עולות השנה לשיאים חדשים על רקע ההתרחבות הכלכלית והגידול ברווחי החברות, ויש מגמת מימוש של אג"ח אוצר.

מדד דאו ג'ונס עלה בשבוע שעבר מעל 26,000 נקודות והמשקיעים ממשו אג"ח אוצר, שהם נוטים לקנות בימי חוסר ודאות. סגירות קודמות של הממשל בגלל אישורי תקציב מעוכבים לא פגעו משמעותית בשוקי ההון.

באסיה לא הושפעו המניות הבוקר (ב') מהשבתת הממשל בארה"ב, והתהליך נתפס כ"הליכה פוליטית על הסף מצד המפלגות בקונגרס, בלי השלכה כלכלית גדולה", אמר מייקל מקארתי, אסטרטג השוק הראשי של CMC מרקטס.

עובדי ממשל שלא יקבלו שכר בימי ההשבתה יהיו הנפגעים העיקריים. ברוב המקרים הם אמנם מקבלים את השלמת השכר בהמשך, אבל הפריון האבוד שלהם יישאר אבוד ולא ניתן להחזירו.

פמלה גילברטס, מומחית לתקשורת רפואית מרכזים לבקרת מחלות ומניעתן באטלנטה, אמרה שההשבתה גורמת לכך שעובדים רבים לא יוכלו להתחבר לרשת CDC של המרכזים הללו כדי לבדוק מיילים שלהם, או להוריד את הצהרות התשלום הנחוצות לקבלת הטבות אבטלה.

"לרוב האנשים יהיה קשה מאוד להחמיץ קצבה אחת אפילו, כי יש להם חשבונות לשלם, ואין להם בדרך כלל האמצעים לשלם אתם", אמרה גילברטס.

גם קבלנים וספקים של הממשל סופגים עלויות לא ישירות, מכך שהם אינם יכולים לקבל תשלומים עבור שעות עבודה במהלך השבתה, למרות שהם חייבים לשמור על שירותיהם.