נעילה חיובית בבורסה בת"א; אפריקה ירדה בכ-1%

השבתת הממשל בארה"ב על סף סיום ■ אכזבה לטבע: התרופה החדשה לאסטמה לא עמדה ביעדים ■ ביוקנסל הודיעה על חתימה על מזכר הבנות להשקעה פרטית של כ-25 מיליון דולר בחברה

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ג') בעליות על רקע הנעילה החיובית אתמול. המסחר בניו-יורק ננעל בעליות והמדדים המובילים דאו ג'ונס, הנאסד"ק ומדד S&P 500 ננעלו בסיום בשיאים חדשים. 

 

רשות המסים תוקעת מקלות בגלגלי הסדר החוב של אפריקה ישראל עם איש העסקים מוטי בן משה, רגע לפני ההצבעות על אישור ההסדר באסיפות הנושים. היום החליטה רשות המסים להוציא לאפריקה  שומת מס מתוקנת בגין הסדר החוב הקודם שלה, מ-2010, שלפיה החברה חייבת בתשלום מס מיידי של 245.5 מיליון שקל. נוסף על כך נקבע בשומה החדשה כי על אפריקה ישראל להפחית ב-600 מיליון שקל את יתרת ההפסדים הצבורים שלה לצורכי מס, וזאת בגין רווחים שהוכרו ללא הסכמה בהסדר החוב הקודם שהושלם.

למרות חוסר הוודאות הגדול סביב עתיד השליטה בקבוצת התקשורת בזק , מביעים המוסדיים אמון בהמשך פעילותה, ולקחו היום חלק בהקצאת אג"ח פרטית בהיקף של כ-250 מיליון שקל שביצעה בעלת השליטה, חברת בי קומיוניקיישנס (שבאמצעותה מחזיקה קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ' בשליטה בבזק בשרשור).

השבתת הממשל בארה"ב נמצאת על סף סיום: מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים בסנאט הסכימו אמש להצביע בעד חוק תקציב, שייממן את פעילות הממשל עד 8 בפברואר, מתוך הבנה שעד תאריך זה תקיים מליאת הסנאט הצבעה על סוגיית ה"חולמים". זה הכינוי שהוענק לכ-800 אלף מהגרים צעירים, שהובאו לארה"ב באופן בלתי חוקי כילדים ע"י הוריהם, רובם ככולם ממקסיקו, ושעתה נשקפת סכנה להמשך שהייתם בארה"ב.

עלייה בסיכון הפוליטי מצד ארה"ב והגאות בשווקי המניות והאג"ח הגלובליים הם גורמי הסיכון המרכזיים ליציבות הפיננסית של המשק הישראלי שהתגברו בחצי השנה האחרונה - כך קובע דוח היציבות הפיננסית שפרסם אתמול (ב') בנק ישראל.

"הסיכון העיקרי נובע להערכתנו מכך שהמצב הפוליטי בעולם הופך לשברירי יותר ויותר עקב התרבות של מוקדי מתיחות", כותבים עורכי הדוח. "אם הסיכון הפוליטי יתממש, הדבר עלול להעצים את הירידות בשווקים ולהביאן לרמות שעלולות ליצור סיכון יציבותי" [לקריאה נוספת].

על-פי אומדן ראשון שפרסם החשב הכללי באוצר, שיעור החוב הממשלתי של ישראל ירד לראשונה מתחת לקו 60% מהתוצר ועמד על 59.4%. החוב הציבורי של ישראל, הכולל גם את חובות השלטון המקומי, עומד על 61.1% תוצר [לסיפור המלא].

אכזבה לטבע : התרופה החדשה לאסטמה לא עמדה ביעדים. ניסוי שלב 3 בתרופה המיועדת לטיפול באסטמה לא הראה הפחתה משמעותית של הישנות החרפה קלינית של המחלה.

חברת ביוקנסל , העוסקת במחקר ופיתוח של תרופות למחלת הסרטן, מודיעה על חתימה על מזכר הבנות להשקעה פרטית של כ-25 מיליון דולר בחברה, לפי מחיר המשקף לביוקנסל שווי של כ-51 מיליון דולר לפני הכסף (על בסיס דילול מלא). בנוסף, במהלך שנת 2018, החברה מתכננת לבצע הנפקה ראשונית לציבור בבורסה בארה"ב.

גיוסי ההון נועדו, בין היתר, למימון צרכיה התפעוליים של החברה בעתיד הקרוב, ובעיקר את תחילת הניסויים הקליניים הפיבוטליים של מוצר הדגל של החברה, הBC-819, כטיפול בסרטן שלפוחית השתן שאינו פולשני בשריר (NMIBC). במקביל, ביוקנסל מקיימת מגעים עם מספר גורמים לקידום שת"פים אסטרטגיים עבור מוצר ה-BC-819 ונעזרת לשם כך בחברת ייעוץ אמריקאית.

חברת התקשורת סלקום  תנסה להשלים היום גיוס של עד 470 מיליון שקל באמצעות הנפקה לציבור בישראל של אגרות חוב מסדרה י"ב החדשה. החברה פרסמה אתמול דוח הצעת מדף מכוח תשקיף מדף שהגישה בעבר, ולפיו הבטיחה כבר גיוס של 400 מיליון שקל במסגרת המכרז המוסדי, בו גם נקבע כי ריבית האג"ח לא תעלה על 2.5%.

בנק לאומי  הודיע אתמול כי הוא מכניס שותפים אסטרטגיים לפעילות בארה"ב, וכי בכוונתו למכור 15% ממניותיו בלאומי ארה"ב בתמורה ל-141 מיליון דולר. המניות יימכרו לשתי קרנות השקעה אמריקאיות, והיא משקפת ללאומי ארה"ב שווי של 940 מיליון דולר.

בעלי המניות בבז"ן  אישרו רכישת גז טבעי ממאגרי כריש ותנין. קבוצת בזן חתמה בתחילת דצמבר על הסכם לרכישת כ-17 BCM גז טבעי למשך 15 שנה, עם אופציה להארכה למשך 18 שנה.

ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אפסילון למסחר: "שוק המניות האמריקאי ממשיך צפונה, כאשר הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי 2017 תומכים בהמשך העליות. מצד שני, ראינו בשבוע האחרון ירידות בשערי האג"ח הארוכות בארה"ב (עליית תשואות), זאת על רקע הצפי לצמיחה גבוהה יותר בכלכלה האמריקאית בשנת 2018 וגם עליה בציפיות האינפלציוניות שם. אנו לא חושבים כי תהיה השפעה שלילית לעליית התשואות בארה"ב על שוק המניות האמריקאי. גם בסייקלים קודמים, כמו למשל בשנים 2003-2007, ריבית הבסיס בארה"ב עלתה ובמקביל עלה גם שוק המניות. אנו ממשיכים להמליץ על אחזקה של חלק ניכר מהרכיב המנייתי בארה"ב וביפן מגודר מט"ח.

"גם אפיק האג"ח בישראל לא הושפע כלל מעליית התשואות בארה"ב, להיפך הוא הנכון, בארץ התשואות הארוכות אפילו ירדו. בתהליך ה"היפרדות" של האג"ח הישראלי מזה האמריקאי יש הגיון רב, שכן אצלנו לא תהיה ככל הנראה העלאת ריבית בכל שנת 2018, עקב השקל החזק והאינפלציה האפסית. על כן, אנו ממשיכים להרגיש בנוח עם האפיק האג"חי בישראל".