תמה השבתת הממשל, אך השבתה חדשה ממתינה מעבר לפינה

מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים הסכימו לממן את פעולות הממשל עד 8 בפברואר ■ הדמוקרטים הסכימו לתמוך בסיום ההשבתה, אך אין ודאות שטראמפ יסכים לתת הגנות ל"חולמים"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השבתת הממשל בארה"ב הסתיימה אמש (ב'), שלושה ימים לאחר תחילתה. הסנאט ובית הנבחרים הצביעו בעד חוק תקציב, שייממן את פעילות הממשל עד 8 בפברואר, והנשיא חתם על החוק. היום יתייצבו אפוא לעבודה מאות אלפי עובדי מדינה ועובדי קבלן במשרדים וסוכנויות של הממשל ברחבי ארה"ב, אך הפעילות הזו עלולה להיבלם שוב בעוד שבועיים וחצי, אם לא יימצא פתרון לבעיה שחוללה את ההשבתה שאך זה הסתיימה: בעיית מעמדם של ה"חולמים".

רוב הסנאטורים הדמוקרטים הסכימו להצביע בעד חוק התקציב מתוך הבנה שעד 8 בפברואר תקיים מליאת הסנאט הצבעה על הסדרת מעמדם החוקי של ה"חולמים". זה הכינוי שהוענק לכ-700 אלף מהגרים צעירים, שהובאו לארה"ב באופן בלתי חוקי כילדים ע"י הוריהם, רובם ככולם ממקסיקו, ושעתה נשקפת סכנה להמשך שהייתם בארה"ב.

רבים מה"חולמים" עברו את הגבול בהיותם בני פחות מ-10. ארה"ב היא מולדתם היחידה. מבחינתם, מקסיקו היא מדינה זרה. לא מעטים מהם סטודנטים, רופאים, שוטרים ומורים, ויש שהתגייסו לצבא. ממשל אובמה העניק להם היתרי עבודה, אך דונלד טראמפ החליט לשלול מהם את ההגנות שמהן הם נהנו עד עתה.

גורל ה"חולמים" נתון עתה בידי הקונגרס, שבעוד שבועיים וחצי אמור להסדיר את מעמדם. בהיעדר פתרון הם עלולים למצוא עצמם מחוץ לארה"ב, מהלך שיגרום לטרגדיות ברבבות משפחות: קרע בין בני זוג, שאחד מהם נולד בארה"ב, ולפיכך הוא /היא אזרח אמריקאי, והאחר לא, או בין ילדי ה"חולמים", שנולדו בארה"ב, לבין הוריהם.

הדמוקרטים הציבו את מצוקת ה"חולמים" בראש האג'נדה שלהם, אך לא מעט רפובליקאים מתונים תומכים אף הם בהסדרת מעמדם. רוב הסנאטורים הדמוקרטים הצביעו אמש בעד חוק התקציב לאחר שראש הסיעה הרפובליקאית בסנאט, מיץ' מקונל, התחייב פומבית לערוך הצבעה במליאה על מעמד החולמים, אך גם על סוגיות הגירה אחרות: חיזוק אמצעי הביטחון בגבול, ביטול ההגרלה הגלובלית למתן אשרות גרין קארד לארה"ב, וביטול הגירה בשרשרת (קרוב מביא קרוב). הסנאטורים הדמוקרטים משוכנעים שחלק מעמיתיהם הרפובליקאים יצביעו בעד מתן הגנות ל"חולמים", אם אכן תיערך הצבעה במליאה.

אך מי אמר שבית הנבחרים יסכים להצביע על חוק דומה? ומי יודע כיצד ינהג דונלד טראמפ? לפני כמה שבועות, הוא הביע בפומבי נכונות לחתום על הצעת חוק דו-מפלגתית שתפתור את בעיית ה"חולמים", אך כשהונחה הצעה כזו על שולחנו, הוא דחה אותה, כנראה בעקבות התערבות של מחוקקים ימניים קיצוניים, מתנגדי הקלות למהגרים, שדיברו עמו ברגע האחרון. האם הוא יסתכן עתה בהרגזת ה"בייס", גרעין תומכיו השרופים, שהתנגדות להגירה ולמהגרים נמצאת בראש האג'נדה שלהם?

אם הדמוקרטים לא יצליחו לקדם חוק להסדרת מעמדם החוקי של ה"חולמים" עד 8 בפברואר, שבו יפקע חוק התקציב הנוכחי, יש סבירות גבוהה שהם לא יתמכו בחוק התקציב החדש. בלעדי תמיכה של לפחות תשעה דמוקרטים, החוק לא יעבור. השבתה חדשה של הממשל היא אפוא אופציה ריאלית בהחלט.

סיום ההשבתה לא השבית את חילופי האשמות הדדיות בין דמוקרטים לרפובליקאים מי נשא באחריות לכיבוי האורות הממלכתי. הרפובליקאים טענו ש"ההשבתה של שומר" (על שם ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, צ'אק שומר) מצביעה על כך שהדמוקרטים מייחסים חשיבות רבה יותר לבעיות של "זרים" מאשר לבעיות של אמריקאים, ושהם מוכנים להשבית את המנגנון הממשלי רק כדי לטפח מצביעים עתידיים למפלגתם (כאשר ה"חולמים" יקבלו אזרחות אמריקאית).

הדמוקרטים טענו, כי הרפובליקאים שולטים ברשות המבצעת והרשות המחוקקת ושהאחריות לפעילות מסודרת של הממשל מוטלת רק עליהם. היכן הנשיא שמתפאר ביכולתו לגבש את העסקות הטובות ביותר? - הם שאלו. לדבריהם, זו "ההשבתה של טראמפ, לא של הדמוקרטים".