עליבאבא משקיעה בסטארט-אפ תחבורה ישראלי

נקסאר הישראלית משלימה סבב גיוס שני בהיקף 30 מיליון דולר ■ מאז השקת האפליקציה ב-2016, משתמשים ב-740 ערים ו-160 מדינות נהגו איתה יותר מ-160 מיליון קילומטר ■ המנכ"ל: "אנחנו יושבים על מאגר דאטה מאוד ייחודי"

נקסאר / צילום: באדיבות החברה
נקסאר / צילום: באדיבות החברה

שני פיתוחים ישראליים, ווייז ומובילאיי, הצליחו לשנות את חוויית הנהיגה של רבים בשנים האחרונות. חברת נקסאר (Nexar) הישראלית יכולה להיתפס כשילוב של שתיהן - הבנה של הסביבה באמצעות בינה מלאכותית, וחיבור בין נהגים בזמן אמת. היום (ד') השלימה נקסאר סבב גיוס שני בהיקף של 30 מיליון דולר, בין היתר מקרן ההשקעות של עליבאבא ומ-Nationwide Insurance, שעשויות לפתוח לחברה דלתות בשווקים במזרח אסיה ובשוק הביטוח. בעקבות ההשקעה מתכוונת נקסאר לגייס כ-30 עובדים: מחציתם מפתחי מובייל והאחרים יתמקדו בהרחבת שיתופי הפעולה העסקיים.

נקסאר פיתחה אפליקציה המנתחת את המצב בכבישים כדי להזהיר את הנהגים מפני סכנות בזמן אמת. כדי לעשות זאת, האפליקציה מתחברת למצלמה שמתעדת את המתרחש על הכביש ואת צורת הנהיגה של המשתמש, ומנתחת אותו בעזרת טכנולוגיית בינה מלאכותית. האפליקציה מחוברת לרשת תקשורת בין הרכבים, כדי שהמידע שנאסף מכל מכונית ישמש את כל הרכבים המחוברים. התהליך הזה מאפשר לאפליקציה לספק לנהגים התראות קוליות.

נקסאר / צילום: באדיבות החברה
 נקסאר / צילום: באדיבות החברה

בחברה מתכוונים להשתמש במידע שנאסף ממשתמשי האפליקציה לצורך הרחבת שיתופי הפעולה עם ערים, חברות ביטוח ויצרניות רכב. ערן שיר, מנכ"ל נקסאר ואחד ממייסדיה, אמר ל"גלובס": "אנחנו יושבים על מאגר דאטה מאוד ייחודי, וזה פותח פתח להרבה אפשרויות בתחום הבינה המלאכותית. יש לנו תיעוד של עשרה מיליון אירועים מסוכנים על הכביש מ-160 מדינות. זה יכול לשמש, לדוגמה, כדי ללמד רכב אוטונומי על כל סוגי המקרים שהוא יכול להיתקל בהם במקומות שונים ובתנאי מזג אוויר שונים.

"המידע הזה גם מאוד חשוב לחברות הביטוח במקרה של תאונה: יש לנו יכולת מלאה לשחזר אותה. כרגע אנחנו עובדים עם כמה חברות ביטוח מובילות, ואם המשתמשים שלנו מעורבים בתאונה, אנחנו מייצרים להן התראה מיידית על כך. חברת הביטוח מצידה יכולה להתקשר אליהם, להבין מה קרה ולהתחיל לעזור אם יש צורך בגרר או ברכבי הצלה".

בנקסאר אומרים שמאז השקת האפליקציה ב-2016, משתמשים ב-740 ערים ו-160 מדינות נהגו איתה יותר מ-160 מיליון קילומטר. הערים שבהן נקסאר פעילה ביותר הן ניו יורק, סן פרנסיסקו, תל אביב ולאס וגאס. כיום החברה עובדת בשיתוף פעולה עם עיריית לאס וגאס, ומספקת לה מיפוי של התנועה בעיר, שממנו ניתן ללמוד על מוקדים של תאונות ועומס תנועה. לדברי שיר, "מיפוי כזה מאפשר לראשי עיריות להבין יותר טוב את העיר שלהם, במקום לנהל אותה 'על עיוור'".

ואולם, נקסאר לא מסתפקת ביעדים כמו "להפוך את הנהיגה לבטוחה יותר" או "להבין טוב יותר את העיר". לדברי שיר, היעד המרכזי של נקסאר הוא לשנות את כל חוויית הנהיגה - מנהיגה מבוססת ראייה, לנהיגה מבוססת מידע. לדבריו, נקסאר מתכוונת להשתמש בהון שגויס כדי להביא את השינוי הזה לשוק כבר בשנה הקרובה. אמנם מדובר בהבטחה כללית ומעורפלת בשלב זה, אבל לא קשה לדמיין נהיגה שבה במקום להסתכל על הסביבה ולהסיק מסקנות, נהגים ידרשו להקשיב להוראות ולפעול בהתאם. צורת נהיגה הזאת עשויה כמובן להקל על ההסתגלות למכוניות אוטונומיות.

נקסאר

תחום עיסוק: מיפוי התנהגות כביש

מנכ"ל: ערן שיר

מייסדים: ערן שיר וברונו פרננדס-רויץ

עובדים: 56, מתוכם כ-50 בתל אביב

גיוסי הון: 46 מיליון דולר

משקיעים בולטים: Aleph Alibaba Innovation Ventures, Nationwide Insurance,