צעד חריג: האיחוד האירופי קונס את קוואלקום בכמיליארד אירו

האיחוד קנס את החברה, מכיוון שזו שילמה לאפל מיליארדי דולרים כדי שלא תקנה שבבים מחברות יריבות

מרגרט וסטגר / צילום: אריק וידל, רויטרס
מרגרט וסטגר / צילום: אריק וידל, רויטרס

האיחוד האירופי קנס את ענקית השבבים קוואלקום ב-1.2 מיליארד דולר, מכיוון ששילמה לאפל מיליארדי דולרים כדי שלא תקנה שבבים מחברות יריבות.

"המשמעות היא שאף יריבה לא הייתה יכולה לאתגר את קוואלקום באופן אפקטיבי בשוק הזה, לא משנה כמה המוצרים שלה טובים" אמרה מרגרט וסטגר, הממונה על תחרות באיחוד האירופי, בהצהרה באימייל לאתר בלומברג.

העסקה בין אפל לקוואלקום, שקבעה כי אפל תשתמש אך ורק בערכות השבבים של קוואלקום במכשירי האייפון והאייפד, נחתמה ב-2011 וחודשה ב-2013 לשלוש שנים. בזכות העסקה קוואלקום חיסלה תחרות בתחום מאינטל.

במסיבת עיתונאים בבריסל וסטגר אמרה כי "אפל חשבה ברצינות לעבור מקוואלקום לאינטל" וכי החברה החלה לשלב שבבים של אינטל רק כשההסכם עמד לפוג בספטמבר 2016. "התוצאה היא שנמנע מיריבות לאתגר חברות בולטות באמצעות מוצרים חדשניים נוספים", אמרה וסטגר. הקנס מייצג 4.9% מההכנסות של קוואלקום ב-2017. וסטגר הטילה את מלוא האחריות על קוואלקום ולא על אפל.

הצעד הזה של האיחוד האירופי מגיע בתקופה שבה קוואלקום מנסה להדוף השתלטות עוינת של 105 מיליארד דולר מצד היריבה ברודקום. קוואלקום דחתה את ההצעה של ברודקום בשנה שעברה, ואמרה למחזיקי המניות כי ההצעה הייתה מתחת לערך של החברה ו"סבלה מחוסר ודאות רגולטורית משמעותית". במקביל, היא מנהלת מספר קרבות משפטיים מול אפל בנוגע לרישום פטנטים.

בנוסף, האיחוד האירופי עדיין בוחן האם קוואלקום מכרה בכוונה תחילה שבבים לפלגים - מכשירים שמחברים מחשבים לאינטרנט - במחיר מוזל מ-2009 עד 2011 כדי לפגוע במתחרה Icera , שהיום בבעלות חברת Nvidia .