סקיי בוחנת הנפקת איי דיגיטל; קדמה - את הנפקת אייס

סקיי רכשה אשתקד את השליטה באיי דיגיטל לפי שווי של 110 מיליון שקל ■ קדמה רכשה את רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס לפי שווי של 190 מיליון שקל

לאחר כמה שנים יבשות, מסתמן כי הולך ומתעצם גל ההנפקות הראשוניות (IPO) שהחל בבורסה בתל-אביב ב-2017. ל"גלובס" נודע כי קרן הפרייבט אקוויטי סקיי בוחנת אפשרות להנפקת חברת איי דיגיטל (iDigital) - יבואנית מכשירי אפל לישראל. ככל הידוע, מדובר בבדיקות ראשוניות, ובקרן טרם התקבלה החלטה סופית בנושא.

על-פי ההערכות, פעילותה של איי דיגיטל רווחית וצומחת, ובנוסף ניתן להעריך כי הפופולריות הגבוהה של מוצרי אפל בישראל תסייע גם היא להנפקה, במידה והמהלך ייצא לפועל. טרם ידוע השווי אליו מכוונת סקיי בהנפקה, אולם הוא צפוי להיות גבוה משמעותית משווי של כ-110 מיליון שקל לפיו רכשה את מניות השליטה באיי דיגיטל בחודש אפריל האחרון.

במסגרת עסקה זו רכשה סקיי כ-65% ממניות איי דיגיטל מידי השותפים בקרן ההון סיכון פיטנגו - צחי הלל, אהרון מנקובסקי, חמי פרס, זאב בינמן, רמי קליש ורמי ברכה, שהחזיקו בה באופן פרטי ולא באמצעות הקרן. לאחר המכירה נותר בידי השותפים נתח ממניות איי דיגיטל, כשעוד בין המחזיקים בה נמנית גם קרן ויולה פרטנרס, שנכנסה להשקעה בחברה בשנת 2009.

עד לאחרונה הייתה איי דיגיטל המשווקת המורשה היחידה של מוצרי אפל בישראל, אך לאחרונה, הפכה גם חברת iStore למשווקת רשמית. איי דיגיטל מוכרת מוצרים כמו אייפונים, אייפדים ומחשבי מק, ומפעילה כיום 13 סניפים.

המנכ"לית שלה היא איילת צרפתי רוזן, אשר החליפה ב-2013 את ערן תור, מי שהקים את החברה, תפקד כמנכ"ל שלה מיום הקמתה והיה שותף בפריסת החנויות שלה ברחבי הארץ. פעילותה של איי דיגיטל מתחלקת לשניים - מכירה קמעונאית של מוצרי אפל באמצעות חנויות הרשת, והפצת מוצריה לרשתות אחרות דוגמת באג, KSP ועוד.

קרן הפרייבט אקוויטי סקיי הוקמה ב-2005, והיא מנהלת כיום יותר מ-450 מיליון דולר בשלוש קרנות. המנהלים-השותפים בקרן הם צבי יוכמן, ניר דגן, אמיר ארבן, אבי אורטל, ציון אגיב, ליאת בנימיני, רון הוכמן ומיטל הלר. מלבד איי דיגיטל, עם ההשקעות הבולטות בפורטפוליו של הקרן נמנות מצברי שנפ, המשביר לחקלאי, מרינה פטריות, גרופון וקבוצת ש.א.ל. עם המימושים הבולטים שסקיי רשמה נמנים ברק נטוויז'ן, אי.די.בי תיירות, נטלי סקיולייף וספקטרוניקס. 

איי דיגיטל

בעלי מניות עיקריים: קרן סקיי, קרן ויולה פרטנרס, השותפים בקרן ההון סיכון פיטנגו

תחום פעילות: שיווק מוצרי אפל בישראל

מספר חנויות: 14

מנכ"לית: איילת צרפתי רוזן

הערכה: אייס תגייס לפי 300 מיליון שקל 

הבורסה בתל-אביב הפכה לאחרונה אפיק נוסף לאקזיטים עבור קרנות פרייבט אקוויטי מקומיות, בעיקר באמצעות הצעות מכר ששולבו בהנפקותיהן. כך היה בהנפקותיהן של החברות אינרום, נובולוג ואוברסיז (על-ידי קרן פימי), טלרד (פורטיסימו) ואירונאוטיקס (ויולה).

לא רק קרן סקיי מבקשת להצטרף לטרנד, אלא גם קרן קדמה, הבוחנת אפשרות להנפקת אחת מהחזקותיה המרכזיות - רשת מוצרי "עשה זאת בעצמך", אייס אוטו דיפו, שאת רכישתה השלימה לפני כעשרה חודשים (מארס 2017) מידי אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) לפי שווי חברה של כ-190 מיליון שקל.

ככל הידוע, גם מהלך זה נמצא בשלבים ראשונים וגם במקרה זה טרם נקבע השווי לפיו תתבצע ההנפקה, במידה ותצא לפועל, אולם ההערכות הן כי היא תיעשה סביב שווי חברה בסדר גודל של כ-300 מיליון שקל.

אייס אוטו דיפו נרכשה על-ידי אמ"צ בתחילת 2012 לאחר שהחברה, שהייתה בשליטת גאון אחזקות ושלמה זבידה, צברה חובות של 450 מיליון שקל ונקלעה להקפאת הליכים. אמ"צ שילמה על אייס 129 מיליון שקל, לאחר תהליך התמחרות מול גורמים אחרים, שהביעו רצון לרכוש את הרשת. רשת אייס פועלת בתחום עיצוב הבית ואחזקתו, וכחלק מפעילותה היא מחזיקה גם ברשת אוטו דיפו, הפועלת בתחום המוצרים לרכב.

קרן קדמה קפיטל הוקמה ב-2006 והיא מנוהלת על-ידי אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט. קדמה מנהלת הון בהיקף של כמיליארד שקל בשתי קרנות, ובין השקעותיה בעשור האחרון ניתן למצוא חברות ציבוריות כמו דנאל וברנד תעשיות, וחברות פרטיות כמו יקבי כרמל, קווליטסט, מרינה פטריות הגליל ופמי פרימיום. צבי יוכמן, מבעלי סקיי.