ביקור פנס בירושלים: בלי הפתעות, בלי נפילות, בלי תוצאות

מייק פנס, סגן נשיא ארה"ב, הוא אדם רגיל ושגרתי, ללא ניצוצות או כריזמה ■ גם הביקור שלו בארץ היה כזה - בלי בשורות מיוחדות ■ פרשנות

מייק פנס נואם בכנסת / צילום: גיל יוחנן
מייק פנס נואם בכנסת / צילום: גיל יוחנן

ביציאה מן השוק של העיר העתיקה בירושלים, בסמוך לשער יפו, ניצב מכל אשפה ענקי בצבע ירוק. מעין מתקן מחזור או כזה המשמש לאיסוף אשפה. ביום שלישי השבוע, בשעות אחר הצהריים המוקדמות, חסם שברולט סוברבן שחור את המדרכה ברווח שבין ה"צפרדע" לבין נקודת הכניסה לשוק. בין לבין ניצב שומר בהיר, קצוץ שיער וגדל גוף, ולא רחוק ממנו חסם עוד סוברבן שחור את שדה הראייה כשלצדו שומר נוסף. ככל שהתקרבתי למקום, זיהיתי מספר חיילי מג"ב, אנשי ביטחון גלויים וסמויים, וגם קהל רב של עוברי אורח שעצר להתבונן במחזה. אנשים התגודדו וכיוונו את מצלמותיהם לתוך הפתח הצר של הכניסה לשוק. "מי הגיע לשוק עם מאבטחים אמריקאים?", שאלתי את השומר. "האישה השנייה קארן פנס עושה קניות בשוק", הוא השיב. בתרגום לעברית זה נשמע מוזר, "The Second Lady".

כ-20 דקות לפני כן ראיתי וצילמתי את קארן פנס מניחה את ידיה על הכותל בצד הנשי והשומם. היא התעכבה בעמידתה עם היד על הכותל יותר מאשר אותן חמש דקות שהקדיש לכך סגן הנשיא מייק פנס.

את סגן הנשיא לא יכולתי לראות באופן ישיר. כפי שפרסמנו השבוע, רב הכותל הציב בין העיתונאיות לבין המקום שבו ניגש פנס לכותל גדודי צלמים ועיתונאים שחסמו לנו את שדה הראייה והסיקור. קארן פנס, לעומת זאת, עמדה ממש בסמוך אליי, כשאף אחד לא מתעד אותה. אבל כאשר סגן הנשיא סיים להקשיב לרב הכותל וקיפל את ענייניו משם, קארן פנס עדיין הייתה עם הידיים על הכותל ולאחר מכן עוד ניצבה שם, שקטה וקפואה.

עיתונאי אמריקאי קרא לעברה, "התרצי להגיב ולומר לנו איך היה, גב' פנס?", ופנס נראתה לרגע כמי שעומדת לגשת אלינו לשוחח. אבל מיד עצרה עצמה מלהרגיש חופשייה וכשהיא מלווה על ידי שלוש נשים פנתה ללכת. הביקור בכותל היה חרישי. בווידיאו שצילמתי שומעים ציפורים מצייצות, לא תפילה. המקום פונה מכל אדם לכבוד מייק וקארן פנס.

מהכותל הלכה קארן פנס לשוק, לשם הגעתי גם אני רגלית בלי לדעת שהיא תהיה שם. נתקעתי בין הקהל שהתבונן לכיוונה כשהיא מנסה להסתובב בין הדוכנים. היא יצאה משם עם שקית פלסטיק שחורה ותכשיטים שקנתה מאחד הסוחרים. סבר הפנים החמור שעטתה בכותל התחלף, היא חייכה ונופפה לקהל בחמימות. גברת שנייה או ראשונה, אשת סגן הנשיא או אשתו של מייק - קראו לה איך שתרצו - היא קנתה לבד את התכשיטים שלה. היא שלפה ארנק, הסתובבה בין הדוכנים, ורכשה תכשיטים בחנויות המזכרות ההמוניות והפשוטות של סוחרי השוק.

הרובוט פנס בפעולה

מייק פנס הותיר רושם של האדם הסביר - איש רגיל, ללא ניצוצות, כריזמה או יכולות נאום מרשימות. בארוחת הערב הפרטית בבית בבלפור הוא ונתניהו, זה לצד זה, דיברו לכמה דקות. פנס משך את המילים, משפטים כבדים, עם רווח בין מילה למילה. היה נראה שהוא פשוט עייף. העיניים שלו היו מצומצות ועור פניו נראה מעט צרוב. דווקא לוח הזמנים שלו בישראל לא היה מאוד צפוף. נותרו בו לא מעט שעות ריקות. ביום א' אחרי קבלת הפנים עם שר התיירות יריב לוין בשדה התעופה, פנס התכנס בקינג דיוויד כבר בשעה 18:30. מה עשה כל הערב? לפי מה שהצלחתי לברר הוא נותר במלון. ביום שני בבוקר הוא קיים פגישת עבודה עם נתניהו, בצהריים הוא נאם בכנסת, ובשמונה בערב הגיע לבית ראש הממשלה.

את הפלסטינים פנס לא ראה ולא פגש. גם לא פלסטינים נוצרים, וזאת למרות שבנאומיו ציין שמטרת ביקורו במזרח התיכון היא לדאוג גם לנוצרים החיים פה. הביקור היה חשוב בשל מעמדו, במרחק פעימת לב אחת מלהיות נשיא. דונלד טראמפ קרוב לגיל 72 והוא חובב ג'אנק פוד גדול. על אף שרופאו האישי הצהיר השבוע שהוא בריא, זה לא תמיד נראה כך מן הצד. מעבר לכך, טראמפ מקרין ביטחון עצמי רב, אך הוא מאוים מהחקירה של התובע המיוחד רוברט מולר. טראמפ אינו נשיא פופולרי, ופנס נמצא שם. האיש שהווייתו הפוכה לטראמפ.

השבוע חזינו ברובוט פנס בפעולה. חנוט בחליפות, בחולצה לבנה ומחליף את צבעי העניבה מכחול, לאדום, לכחול עם פסים וחזרה לעניבה אדומה. כל שאר אישיותו של פנס, מסביב לעניבה המתחלפת, נותר זהה. הוא לא סוטה מהתסריט, לא מש מהטקסט המונח בפניו, לא שולף אמירה בלתי-מתוכננת, מחייך בתזמון מדויק. פנס הוא תוכנת הפעלה, קוד תיכנות, סט של הוראות סדורות. הביקור שלנו אצלנו תוקתק כפי שתוכנן, לא היו נפילות, לא היו הפתעות, לא היו תוצאות.

באיחור של שנות דור

למחרת המראתו של פנס הודיעה השגרירות האמריקאית שהשליח המיוחד לאזור, ג'ייסון גרינבלט, מברך על התחלת יישום הסכם להפעלת סלולר דור שלישי 3G בשטחי A ו-B של הרשות הפלסטינית, שנחתם עם מפעילות הסלולר Jawwal ו-Wataniya. על ההסכם הזה והתשתית הסלולרית מדברים כבר כמעט עשור. בכל פעם חותמים הסכם, או מרימים איזשהו סוויץ', ומברכים. כמעט כמו הודעות לשכת רה"מ על אישורי בנייה חדשים. 20 הודעות על מבנה אחד. בקושי. וגם אותו לא בנו.

בישראל נמצאים בדור 4, בעולם מתקינים דור 5 וגרינבלט מברך את הפלסטינים על דור 3 ומציין שזה הדבר שיקדם את היזמות ואת החדשנות של העסקים הפלסטיניים. ההודעה כה מגוחכת ולרגע היה נדמה שאחרי עזיבת פנס מנסים להראות שמשהו זז באזור. אבל יזמים פלסטינים שרוצים לעשות עסקים מחזיקים מזמן נייד עם מספר ישראלי ונצמדים לתשתית הישראלית, כדי שיוכלו לדבר בחופשיות.

כוונותיו של גרינבלט חיוביות. באמת. הוא מלא ברצון לעשות טוב לאנושות. בהודעתו נאמר: "שירותי הדור השלישי צפויים לספק דחיפה משמעותית לכלכלה הלאומית של הפלסטינים, ליצור מקומות עבודה וליצור הכנסות נחוצות עבור הרשות". אשריו שהוא מאמין בטקסטים הללו.

בינתיים, פנס לא נפגש עם אבו מאזן כאשר היה פה. הוא קרא לו מעל במת הכנסת לבוא ולהצטרף למו"מ. הנאום הזה, באנגלית, כשפנס פונה לפרלמנט הישראלי, הכמעט-רק-יהודי, מתיימר לשגר הזמנה נדיבה לשיחות?

עדיף היה לפנס לנסות להתקשר אל אבו מאזן בסלולר דור 3 ולנסות לתפוס אותו בבריסל, שם יו"ר הרשות הפלסטינית ישב זעוף עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני. כל היזמות והחדשנות ועולמות הטלקום פורצי הדרך של דור 3, ואפילו כל הסטארט-אפ ניישן, לא יצליחו לגבור על הזמנה שמתבצעת באמצעות 107 ח"כים קשובים בצמא לנאום חצי-דתי. פנס או טראמפ יצטרכו לחפש דרך אחרת אל הפלסטינים, אם יתמידו ברצונם להשיג את "הדיל האולטימטיבי".

איראן, פלסטין והסכם הגרעין

בשבוע הבא יתרחשו שני אירועים גלובליים מעניינים. האחד, כנס המדינות התורמות לרשות הפלסטינית. הוא יתקיים בבריסל ויעסוק בעזה. ארה"ב אמורה להשתתף ולשמוע מן הנוכחים דיווחים קשים על ההידרדרות המהירה של המצב בעזה. אבל מבחינת הכסף והתרומות, ארה"ב נמצאת באווירת נסיגה. מושכת ידיה. האם הפלסטינים יצליחו לגייס תרומות ממקומות אחרים?

בוושינגטון, מעבר לאוקיינוס, ביום שלישי (אור ליום ד' שלנו) יעמוד הנשיא טראמפ ויישא את הנאום השנתי על מצב האומה. רוב הנאום יעסוק בכלכלה האמריקאית, במיסוי ובהגירה, יש להניח. טראמפ ישוב לוושינגטון אחרי יממה בקרב האליטות של דאבוס, שם יוכל לרכוב על גל הצלחת רפורמת המס שלו. מי אם לא ראשי הכלכלה העולמית יחבבו את הפחתת המס והתפחת כיסיהם של העשירים בעלי החברות.

היום (ה') טראמפ ייפגש גם עם נתניהו והשניים עשויים לדבר על מנהיגי אירופה (השילוש הקדוש של בריטניה-גרמניה-צרפת) שלא משתכנעים בצורך לתקן או לבטל את הסכם הגרעין. בנובמבר נתניהו נועד עם תרזה מיי בנוגע לכך. בדצמבר הוא ניסה לשכנע את עמנואל מקרון. אתמול בדאבוס הוא קיבל כתף קרה מאנגלה מרקל, אשר הכחישה כי "גילתה הבנה" לצורך לבטל את הסכם הגרעין, וזאת בסתירה להודעת משרד ראש הממשלה בסיום הפגישה.

בנאום על מצב האומה, נשיאים כוללים לעתים גם התייחסות ליחסי חוץ. האם טראמפ יעסוק בנאום שלו באיראן או בפלסטין? אולי בשני הנושאים. בסביבתו של נתניהו ציינו השבוע שהוא הדגיש בפני פנס, עד כמה המדינות האירופיות שהן צד להסכם הגרעין עם איראן לא מפנימות את המהלך האמריקאי. "Fix it or Nix it" - נתניהו ופנס חזרו על המשפט הזה השבוע בירושלים. הייתכן שטראמפ יחזור על המסרים האלה, של נתניהו, בנאום השנתי על מצב האומה?