מניית סיוה נפלה ב-8.6% בעקבות הורדת המלצה מאופנהיימר

עד לאחרונה המליצו בבנק ההשקעות ב"תשואת שוק" על חברת השבבים ■ הנפילה התרחשה לאחר שבנק ההשקעות אופנהיימר הוריד את המלצתו למניית סיוה מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק" ללא מחיר יעד

גדעון ורטהייזר סיוה / צילום: תמר מצפי
גדעון ורטהייזר סיוה / צילום: תמר מצפי

מניית סיוה  נפלה אתמול בנאסד"ק ב-8.6% במחזור מסחר גבוה מהממוצע במניה, לאחר שבנק ההשקעות אופנהיימר הוריד את המלצתו למניית החברה מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק" ללא מחיר יעד (קודם לכן נקב הבנק במחיר יעד של 50 דולר למניה). עד להורדת ההמלצה אתמול, באופנהיימר החזיקו בהמלצה חיובית על סיוה מאז נובמבר 2014.

סיוה, המספקת טכנולוגיות לתכנון שבבים לשוק הסלולר ולשווקים נוספים, כמו יישומי האינטרנט של הדברים (IoT), נסחרת בנאסד"ק בשווי של 971 מיליון דולר.

הורדת ההמלצה של אופנהיימר מגיעה לאחר שמניית סיוה התקרבה למחיר היעד שנקבע בעבר, וכלכלני אופנהיימר מציינים כי בטווח הארוך, אין שינוי בתזה החיובית שלהם בנוגע לשווקים בהם סיוה פעילה. עם זאת, בטווח הקצר ישנם שלושה גורמים שהובילו להורדת ההמלצה: בשוק הסמארטפונים הצמיחה בנתח השוק מוגבלת, הגיוון של החברה לשווקים נוספים עדיין בחיתוליו, וכן צפויה השפעה שלילית מכיוונו של תקן חשבונאי חדש.

סיוה מספקת טכנולוגיות שנמצאות בתוך השבב, ואינה מייצרת את השבב עצמו. ההכנסות שלה מתחלקות להכנסות מרישיונות שהיא מוכרת, ומתמלוגים שהיא מקבלת כשהמוצר הסופי עם השבב בתוכו נמכר בשוק. באופנהיימר מציינים כי התקן החדש, ASC606, נכנס לתוקף בתחילת 2018 והוא מונע למעשה מסיוה ומחברות מסוגה להכיר בהכנסות מתמלוגים באותו רבעון בו מכירים לקוחותיה בהכנסות ממכירת המוצרים הסופיים שלהם. ההכנסות מתמלוגים היוו קרוב למחצית מהכנסות החברה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017.

מבחינת סיוה, שינוי התקן מפחית את הראות (visibility) בכל הקשור להכנסות מתמלוגים משום שהיא תצטרך "לנחש" מתי יושק כל מוצר שבו משולבת טכנולוגיה שלה על מנת לספק תחזיות. "אנחנו מעריכים שהפוטנציאל לתחזיות זהירות יותר יוצר סיכון", כותב האנליסט.

לפי נתוני רויטרס, מתוך 6 אנליסטים שמסקרים את סיוה, 5 מחזיקים בהמלצות חיוביות (קנייה או תשואת יתר) ורק אחד בהמלצה נייטרלית. לאחרונה פרסם בנק ברקליס את רשימת המניות המומלצות שלו בארה"ב מקרב חברות קטנות ובינוניות, וסיוה הייתה אחת המומלצות. בברקליס מעריכים כי סיוה תיהנה ממספר מגמות בולטות ב-2018, ביניהן המעבר לדור החמישי בסלולר והדור הבא של מוצרי IoT.