טראמפ: דברי מנוצ'ין על הדולר הוצאו מהקשרם; רוצה דולר חזק

(עדכון) ■ קודם לכן אמר שר-האוצר האמריקאי בדאבוס: הדולר לא עומד בראש מעייני – בטווח הקרוב ■ מנוצ'ין אמר עוד: "צריך פיקוח חזק יותר על המטבעות הדיגיטליים

שר האוצר של ארה"ב, סטיב מנוצ'ין, בדאבוס / צילום: Denis Balibouse, רויטרס
שר האוצר של ארה"ב, סטיב מנוצ'ין, בדאבוס / צילום: Denis Balibouse, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נחפז לתקן אמש התבטאות של שר-האוצר בממשלו, סטיוון מנוצ'ין, שאיימה על איתנות הדולר. טראמפ הכריז שהוא תומך בדולר חזק.

מנוצ'ין עשה אתמול שתי כותרות גדולות בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס: הוא אמר, כי הדולר לא עומד בראש מעייניו בטווח הקצר, וכי צריך פיקוח חזק יותר על המטבעות הדיגיטליים.

בפאנל שערך הערוץ הכלכלי האמריקאי CNBC, ציין מנוצ'ין, שחולשת הדולר "אינה בעיה שלי". לדבריו, "ברור שדולר חלש הוא טוב בשבילנו מפני שהוא (תומך) בסחר ובהזדמנויות".

מנוצ'ין הוסיף: "בטווח הארוך יש לי אמונה בסיסית באיתנות הדולר". כעבור זמן, לאחר שהתברר כי דבריו חוללו ירידה חדה בשער הדולר בשווקים הגלובליים, מיתן במקצת מנוצ'ין את הצהרתו הראשונית ואמר, כי הוא אינו מקדיש זמן רב מדי להרהורים על חולשת הדולר בטווח הקצר.

בתשובה על שאלה האם דבריו בפאנל אינם משקפים שינוי בעמדה האמריקאית המסורתית כלפי הדולר, אמר מנוצ'ין: "בהחלט אין שינוי בעמדתי כלפי הדולר. יש אולי שינוי קל בהשוואה (לעמדות של) שרי-אוצר קודמים שקבלו, בעבר הלא רחוק, שהדולר חזק מדי, חזק מדי".

הוא הודה, כי חולשת הדולר בטווח הקצר עלולה להיות בעייתית מבחינת גורמים מסוימים, אך אמר שדולר חלש "יביא תועלת" בכך שיתרום להקטנת הגרעון במאזן הסחר של ארה"ב.

טראמפ לא אהב זאת. לאחר שקיבל דיווח על דברי מנוצ'ין, אמר נשיא ארה"ב, בראיון ל-CNBC, כי דברי שר האוצר שלו על הדולר החלש הוצאו מהקשרם. "הדולר צריך להיות מבוסס על עוצמת המדינה", אמר טראמפ. "... בסוופו של דבר, אני רוצה לראות דולר חזק".

אבל, למעשה, דברי מנוחין משקפים התבטאות של טראמפ זמן קצר לפני השבעתו לנשיא, בינואר אשתקד. הוא אמר אז, כי "הדולר חזק מדי" וכי עובדה זו פוגעת ביכולתן של חברות אמריקאות להתמודד בשוק הגלובלי, ובמיוחד נגד סין. ההתבטאות הזו בלמה מגמת התחזקות של הדולר.

על המטבעות הדיגיטליים אמר מנוצ'ין, כי צריך להגביר את הפיקוח הממשלתי על מטבעות אלה וכי השימוש שנעשה במטבעות הדיגיטליים למטרות בלתי-חוקיות, כגון הלבנת כספים, אינו קביל.

"הקדימות הראשונה במעלה שלי היא שבמטבעות הדיגיטליים, ביטקוין או דברים דומים, לא ייעשה שימוש למטרות בלתי-חוקיות", אמר שר האוצר האמריקאי. ".. לכן, התקנות בארה"ב קובעות שאם יש לך ארנק דיגיטלי אתה כפוף לאותן תקנות שאליהן כפופים הבנקים".

"אנו רוצים לוודא שבשאר העולם יהיו תקנות דומות, ואכן רבות מקבוצת 20 המדינות כבר החלו לפעול בכיוון זה", הוסיף מנוצ'ין. "אנו מעודדים טכנולוגיה פיננסית (פיינטק) וחידושים אך אנו רוצים לוודא שכל השווקים הפיננסיים יהיו בטוחים".