אי.בי.אי לוקח הלוואה של 100 מ' ש' בריבית 2% מהפועלים

מטרת ההלוואה: מימון רכישת פעילות הנאמנויות של תמיר פישמן, השקעה בקרן ההייטק והזדמנויות נוספות שבית ההשקעות בוחן

עדו קוק / צלם: תמר מצפי
עדו קוק / צלם: תמר מצפי

בית ההשקעות אי.בי.אי מנצל את סביבת הריבית האפסית כדי לקחת הלוואה של 100 מיליון שקל מבנק הפועלים, ל-4.5 שנים בריבית לא צמודה של 2% לשנה.

מטרת ההלוואה היא מימון רכישת פעילות הנאמנויות של תמיר פישמן בכ-38 מיליון שקל והשקעה של 20 מיליון שקל בקרן ההייטק בתמיכת המדינה. כמו-כן, מיועדת ההלוואה למימון הזדמנויות נוספות שבית ההשקעות בוחן ובהן רכישת מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי במסגרת מיזוג הגמל של שני בתי ההשקעות.

החזרי קרן ההלוואה יבוצעו החל מיולי 2019, בארבעה תשלומים שנתיים, כשהתשלום האחרון יתבצע ביולי שנת 2022. תשלומי הריבית על ההלוואה ישולמו בכל חצי שנה. במסגרת הסכם ההלוואה, התחייב בית ההשקעות לעמוד בכמה אמות מידה פיננסיות וכן ביחסים פיננסיים, שכוללים בין היתר שיעור הון עצמי מסך המאזן של לפחות 50%. הסכם ההלוואה מאפשר לאי.בי.אי לפרוע את כל ההלוואה או רק חלק ממנה בפירעון מוקדם, בהתאם לתנאים שנקבעו בין הצדדים.

שותפות בפועלים אי.בי.אי

נציין כי בנק הפועלים ואי.בי.אי מחזיקים יחד בשליטה בחברת החיתום פועלים אי.בי.אי, שעלתה בחודשים האחרונים לכותרות בעקבות החלטת צמד יועצי ההנפקות הזרות רפי ליפא וגל עמית לסיים את שיתוף הפעולה עימה ולהקים חברת חיתום מתחרה (אוריון) בשותפות עם ארז גולדשמידט, ששימש עד לאחרונה כמנכ"ל פועלים אי.בי.אי וכעת מנהל את אוריון.

בדוחותיו הכספיים האחרונים, לרבעון השלישי של 2017 (שפורסמו בסוף חודש נובמבר), הציג אי.בי.אי קופת מזומנים של כ-112 מיליון שקל, פקדונות לזמן קצר של כ-63 מיליון שקל והשקעות לזמן קצר של כ-172 מיליון שקל.

זאת מול התחייבויות שוטפות של כ-121 מיליון שקל, מהן כ-20 מיליון שקל אשראי בנקאי, כ-34 מיליון שקל התחייבויות פיננסיות, והתחייבויות לזמן ארוך בהיקף של כ-45 מיליון שקל. ההון העצמי של אי.בי.אי עמד על כ-383 מיליון שקל.

לפני כחודשיים חתם אי.בי.אי על הסכם לרכישת פעילות ניהול האופציות לעובדים של בית ההשקעות תמיר פישמן, שבשליטת ובראשות אלדד תמיר, בתמורה לכ-38 מיליון שקל. זוהי העסקה השנייה בגין שני הגופים, לאחר שלפני כ-5 שנים התבצעה עסקה דומה ביחס לפעילות הגמל של תמיר פישמן.

בנוסף, בימים אלה אי.בי.אי מנסה להיות אחד מארבעת הגופים שיזכו לקבל מהמדינה תמיכה להקמת קרן השקעות בהייטק, מתוך חמישה גופים מתחרים. כמו-כן, לאחרונה עדכן בית ההשקעות על קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים למיזוג פעילות הגמל שלו ושל הלמן אלדובי, בעסקה במסגרתה גם ירכוש מניות של המתחרה-שותף.