טראמפ: עניין ירושלים ירד מן השולחן

הנשיא טראמפ התייחס לנושאי הפלסטינים וירושלים בהודעה לעיתונות שהעניק בתום הפגישה עם נתניהו ■ "הפלסטינים צריכים לכבד את תהליך השלום ואת העובדה שארה"ב תומכת בהם בכספים במשך שנים ארוכות"

טראמפ ונתניהו בדאבוס / צילום: Carlos Barria, רויטרס
טראמפ ונתניהו בדאבוס / צילום: Carlos Barria, רויטרס

הסתיימה פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בכנס דאבוס. לפני שנכנסו שניהם לפגישה של כ-40 דקות, אמר הנשיא טראמפ לעיתונאים כי הפלסטינים לא יקבלו מימון אמריקאי אם לא יסכימו לקיים מו"מ. "הם לא כיבדו אותנו כאשר לא הסכימו להיפגש עם סגן הנשיא כאשר ביקר באזור", אמר. "אנחנו נותנים להם מאות מיליוני דולרים, והם לא מסכימים לדבר".

טראמפ הוסיף שלא ימשיך להעביר תרומות לפלסטינים. "ישראל רוצה שלום והם יצטרכו לעשות שלום, אחרת לא נמשיך בעניין הזה". לדברי הנשיא, נושא ירושלים נפתר: סוגיית ירושלים ירדה מן השולחן. פתרנו זאת".

הוא אישר שגרסה ראשונית, קטנה יותר, של מבנה השגרירות האמריקאית תיפתח כבר בשנה הבאה (2019) בירושלים, אך לא פירט היכן. אתמול (ד') בערוץ 2 דווח שמדובר על מבנה זמני, ככל הנראה במקום בו היה מלון עדן לא רחוק ממלון דיפלומט, אליו עשויה השגרירות לעבור באופן מלא בסופו של דבר.

טראמפ ישב לצידו של נתניהו, אשר נראה מחויך ושבע רצון מהודעת טרמאפ.

טראמפ הוסיף: "אנחנו פשוט הסרנו את ירושלים מהשולחן. לא צריך לדבר על ירושלים יותר, זה לא על סדר היום. הפלסטינים צריכים לכבד את תהליך השלום ואת העובדה שארה"ב תומכת בהם בכספים במשך שנים ארוכות. שום עסקה לא יצאה לפועל משום שאף פעם אי-אפשר להתגבר על סוגיית ירושלים. הסרנו אותה מעל סדר היום".

נתניהו הודה לטראמפ ואמר שהוא מעריך מאוד "את ההחלטה ההיסטורית להכיר בירושלים כבירתה של ישראל ולהעביר את השגרירות לירושלים, וכעת, אף לזרז את תהליך המעבר של השגרירות לירושלים". נתניהו הוסיף שדווקא ההחלטה בנושא ירושלים "מקדמת את השלום, שהרי היא מכירה בהיסטוריה, היא מכירה במציאות הנוכחית. ניתן לבנות שלום רק על יסודות של אמת. כאשר הכרת בהיסטוריה, עשית היסטוריה".

עוד אמר נתניהו לטראמפ שישראל תומכת בו ובעמדתו. "אנו תומכים בכך ללא עוררין, ובעמדתך האיתנה בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. אמרת שזהו הסכם איום, אמרת שאם לא יתוקנו הפגמים הקריטיים בהסכם, יש לסגת ממנו. אני רוצה שתדע שאם תחליט לעשות זאת, אנחנו נתמוך בך לאורך כל הדרך. אנו גם מעריכים את העובדה שאתה נאבק בתוקפנותה של איראן כלפינו וכלפי גורמים אחרים באזור כפי שלא נאבקו בה בעבר. מעולם לא ראיתי את הברית המעשית בין ארצות-הברית לישראל ובנות הברית האחרות שלכם באיזור כחזקה ומאוחדת כפי שהיא היום תחת מנהיגותך".

במקביל, נראה שבכירים נוספים בממשל טראמפ יצאו למתקפה על אבו מאזן. שגרירת ארה"ב באו"ם אמרה לפני שעה קלה שאבו מאזן אינו מנהיג רלבנטי. "אין לו אומץ ורצון כדי לחתור לעבר הסכם שלום. אנו לא נרדוף אחרי המנהיגות הפלסטינית".

בסיום דברי טראמפ ונתניהו פרסם נביל אבו רד נה, דוברו של אבו מאזן, הודעה לפיה "אם סוגיית ירושלים תישאר מחוץ לשולחן, גם ארה"ב תישאר מחוץ לשולחן".