ג'ורג' סורוס: "טראמפ רוצה להקים בארה"ב מדינת מאפיה"

"ניו יורק טיימס": היועץ המשפטי של הבית הלבן סרב לממלא את הוראת הנשיא ואיים להתפטר ■ 

הבית הלבן מציע: מסלול אזרחות ל"חולמים" תמורת 25 מיליארד דולר לחומה

ג'רוג' סורוס / צילום ארכיון: Luke MacGregor, רויטרס
ג'רוג' סורוס / צילום ארכיון: Luke MacGregor, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הורה אשתקד ליועץ המשפטי בבית הלבן, דונלד מקגאן, לפטר את התובע המיוחד רוברט מולר, שאך זה החל לחקור חשדות שמטה הבחירות של המועמד טראמפ שיתף פעולה עם גורמים רוסיים במאמץ להביס את הילארי קלינטון בבחירות לנשיאות ב-2016. היועץ המשפטי סרב למלא את ההוראה ואיים להתפטר אם טראמפ לא יחזור בו, והנשיא ויתר. כך מדווח הבוקר (ו') "ניו יורק טיימס".

לדברי העיתון, זו היתה הפעם הראשונה, וככל הידוע היחידה, שבה ניסה טראמפ להיפטר מהתובע המיוחד, שחקירתו מתמקדת לא רק בשת"פ פוטנציאלי של מטה טראמפ עם רוסים אלא גם בחשדות שטראמפ, אולי יחד עם גורמים בממשלו, ניסה, ומוסיף לנסות, לשבש את הליכי החקירה בפרשת הקשר הרוסי. ההוראה לפטר את טראמפ עלולה בעצמה להתפרש כמאמץ לשבש הליכי משפט.

ה"טיימס" מציין, כי התובע המיוחד קיבל מידע על הוראת הפיטורים בחודשים שחלפו, לאחר שצוותו החל לתשאל בכירים בבית הלבן, בהווה ובעבר. ההוראה ניתנה ביוני אשתקד, כחודש לאחר שמולר מונה לתפקיד, לדברי העיתון.

תחילה קיבל טראמפ את מינויו של מולר בשלוות נפש, אך לאחר גל ראשון של פרסומים במדיה, שלפיהם חוקר מולר גם שיבוש הליכי משפט, החל הנשיא לטעון, שמולר פועל מתוך ניגוד אינטרסים ולפיכך הוא פסול מלשמש בתפקיד.

ניגוד האינטרסים הראשון, טען טראמפ, נובע מהעובדה שמולר היה חבר במועדון גולף שלו בווירג'יניה, לפני שנים, אך הוא הפסיק את חברותו במועדון בגלל מחלוקת על דמי החבר. ניגוד האינטרסים השני: מולר אינו יכול להיות אובייקטיבי מפני שהוא עבד עד לעת האחרונה במשרד עורכי-דין שייצג בעבר את חתנו, ג'ארד קושנר. וניגוד האינטרסים השלישי: מולר עמד להתמנות שוב לראש FBI ואף רואיין לצורך זה זמן קצר לפני שקיבל את המינוי לשמש כתובע מיוחד. לא ברור מדוע הכמעט מינוי לראשות FBI מפריע לפעילותו של מולר כתובע המיוחד.

לאחר שסירב למלא את הוראת הנשיא, אמר היועץ המשפטי לבכירים בבית הלבן, כי לפיטורי מולר היתה עלולה להיות השפעה הרסנית על נשיאותו של טראמפ. היועץ אף אמר אז, כי טראמפ לא ינסה לפטר את מולר בעצמו. וכך אכן היה. טראמפ ויתר על הפיטורים והוא נאלץ להתמודד עתה עם חקירה תוקפנית של התובע המיוחד.

למעשה, שלשום (ד') הדהים טראמפ את יועציו ופרקליטיו בהכרזתו, בשיחה מאולתרת עם כתבים בבית הלבן, שהוא מוכן לדבר עם התובע המיוחד. "למעשה, אני מצפה לכך", אמר הנשיא. "מאוד הייתי רוצה לעשות זאת; והייתי רוצה לעשות זאת מהר ככל האפשר... הנה הסיפור, רק כדי שתבינו. לא היה שת"פ עם הרוסים אף פעם. אין שיבוש הליכי משפט בשום פנים ואופן, ואני מצפה (להבהיר זאת) בשיחה (עם מולר)". הוא הדגיש, כי בכוונתו לתת עדות בשבועה.

טראמפ חשף, במתכוון או שלא במתכוון, את האסטרטגיה שלו למצב שבו יעלה התובע המיוחד חשדות שהוא, טראמפ, אכן שיבש, או ניסה לשבש, הליכי משפט: זה בסך הכל הגנה עצמית משקרים, הוא אמר. לאחר מכן אמרו פרקליטיו, כי הנשיא הגיב "בחופזה" על שאלות העיתונאים וכי עדיין מתנהל מו"מ על תשאולו ע"י התובע המיוחד.

בראיון ל"ניו יורק טימס" ביולי אשתקד, לא פסל טראמפ את האפשרות לפיטורי מולר. הוא טען אז, כי מולר יחצה "קו אדום" אם חקירתו תסתעף גם לבדיקת עסקות פיננסיות של משפחת טראמפ. אבל, בראיון נוסף, בדצמבר, אמר הנשיא, כי הוא מאמין שהתובע המיוחד נוהג בו בהגינות.

יחד עם זאת, מחוקקים רפובליקאים מהאגף הימני של המפלגה, בעידודו הפעיל של טראמפ עצמו, מעצימים מסע אינטנסיבי נגד FBI ובעקיפין נגד מולר במאמץ למזער נזקי דו"ח פוטנציאלי של התובע המיוחד שיחשוף חשדות למעשים פליליים של טראמפ, בני משפחתו או עוזריו הבכירים.

ובינתים, בדאבוס, תקף המיליארדר הליברלי ג'ורג' סורוס את טראמפ במילים קשות ביותר. בנאום במסגרת הפורום הכלכלי העולמי אמר סורוס, כי ממשל טראמפ הוא "סכנה לעולם כולו". לדבריו, מנסה טראמפ להפוך את ארה"ב ל"מדינת מאפיה" אך הדבר אינו עולה בידו בגלל עוצמתם של מוסדות השלטון.

"אני רואה בטראמפ תופעה זמנית חלוטין שתיעלם כליל ב-2020 ואולי אפילו קודם לכן", אמר המיליארדר.

הדיווח על הניסיון של טראמפ לפטר את התובע המיוחד האפיל על יזמה פוליטית חדשה של הבית הלבן: הסכמה לפתיחת מסלול לאזרחות ל-1.8 מיליון "חולמים", מהגרים נטולי ניירות שנכנסו לארה"ב שלא כחוק בהיותם ילדים, תמורת הסכמת הדמוקרטים להקציב 25 מיליארד דולר להקמת חומה לאורך הגבול עם מקסיקו, וכן ביטול תכנית ההגרלות להענקת אשרות גרין קארד לאנשים מרחבי תבל, ואיסור על הגירת שרשרת, כלומר שבן משפחה אחד, שקיבל גרין קארד, או אזרחות, יוכל לצרף אליו את כל משפחתו. על פי הצעת הממשל, יוכל מהגר חוקי להביא עמו רק בן/בת זוג וצאצאים עד 18.