הלוואה של חצי מיליארד שקל לחברה מקבוצת לובינסקי

הראל העמידה לפריים ליס 200 מיליון שקל, ואילו פסגות והפניקס הילוו 150 מיליון שקל כל אחת ■ ההלוואה נועדה למיחזור חוב קודם

יצחק מנור / צילום: אביב חופי
יצחק מנור / צילום: אביב חופי

חברת הליסינג פריים ליס, שמשתייכת לקבוצת דוד לובינסקי שבשליטת יצחק מנור, לקחה לאחרונה הלוואה פרטית בהיקף של חצי מיליארד שקל מהראל, מפסגות ומהפניקס - כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע הראל מעמידה לפריים ליס 200 מיליון שקל, ואילו פסגות והפניקס 150 מיליון שקל כל אחת.

את ההלוואה לקחה פריים ליס, חברה בת בבעלות מלאה של דוד לובינסקי (יבואנית פיג'ו וסיטרואן), בעיקר למטרת מיחזור חוב קודם. הראל החזיקה בחוב קודם של החברה לצד מספר בנקים. מי שהוביל את המהלך היו דור קלימן, סמנכ"ל הכספים של לובינסקי, ועומרי לוי מאקטיב חיתום. מנכ"ל לובינסקי הוא דני שביט ומנכ"ל פריים ליס הוא צביקה שחר.

העסקה נסגרה בחודש שעבר, ושימשה כאמור בעיקר למיחזור חוב, תוך מעבר משעבוד צף לשעבוד קבוע וספציפי. העסקה החדשה כוללת בטוחות ניכרות, והיא למח"מ יחסית קצר, כנהוג בהלוואות מעין אלה בשוק הליסינג.

תחום הליסינג נחשב לתחום תחרותי ורווי מימון. פרט לפריים ליס פעילות בו, בין היתר, גם אוויס, אלדן, קבוצת שלמה, קבוצת קרסו, הרץ ואלבר. באתר האינטרנט שלה מפרטת החברה כי יש לה צי של כ-10,000 רכבים, בדגש על רכבי הקבוצה האם.

הנכס המרכזי שבבעלות משפחתו של יצחק מנור, בן ה-76, הוא חברת לובינסקי, יבואנית רכבי פיג'ו וסיטרואן בישראל. נוסף על כך, מחזיקה משפחת מנור חלק מגרעין השליטה בבנק אגוד - 16% מהמניות, בשווי שוק של כ-231 מיליון שקל, והחזקות אלה צפויות להירכש על-ידי בנק מזרחי-טפחות.

קבוצת לובינסקי נוסדה ב-1936 על-ידי דוד לובינסקי, והיא כיום בבעלות משפחת מנור (יצחק ואשתו רות, בתו של מייסד הקבוצה). מעבר ליבוא של פיג'ו וסיטרואן ושל המותג הסיני MG, כוללת הקבוצה כמה חברות בנות: לובינסקי טרייד (מכירת מכוניות יד שנייה), לוביט (סוכנות לביטוח), עודית (אשראי לרכישת רכב) וחברת הליסינג כאמור, פריים ליס. משרדי ההנהלה הראשיים שוכנים בבני ברק.

נוסף על כך, משווקת הקבוצה באמצעות חברת מוטוספורט את קטנועי פיג'ו, קטנועי P.G.O, אופנועי K.T.M, טרקטורוני פולריס ועוד. החזקות נוספות הן בחברת מורסקו, העוסקת בשיווק חלקים לתעשיית הרכב העולמית, וחברת טלרון, יבואנית המצברים הגדולה בישראל, המייצגת בבלעדיות את חברות Varta, Tab, Exide, Tuder, Optima ואת חברת השמנים הבינלאומית Total.

עד לפני שנים ספורות הייתה ללובינסקי אחיזה פומבית בחלק מהותי בכלכלה הישראלית: שותפות בגרעין השליטה בקונצרן אי.די.בי, לצד נוחי דנקנר ומשפחת לבנת. שותפות זו, שהייתה קיימת החל משנת 2003 ועד לינואר 2014, באה לקצה הכואב בשל קריסת קונצרן הענק בעקבות הסדר החוב אדיר הממדים.

לפני כמעט שנה מימש בעל השליטה יצחק מנור את החזקתו בחברת הנדל"ן הציבורית צמח המרמן  (26%), לאחר שמכר את המניות בתמורה לכ-60 מיליון שקל. מדובר בתמורה במחיר כפול מזה ששילם עבור המניות, שאותן רכש כשש שנים קודם. מנור רכש את המניות ב-2010 מידי המשפחות פייגלין ובן אברהם.

תגובת פריים-ליס: "פריים-ליס מקבוצת לובינסקי ביצעה גיוס חוב ממקורות חיצוניים בסך של חצי מיליארד שקל כחלק מתוכנית התרחבות. כל זאת מתוך המטרה להרחיב את מקורות המימון עם גורמים קיימים וחדשים ולשם העצמת כושר התחרות בשוק ציי הרכב".