פיתוח ישראלי מאפשר לחשוף רחפנים המהווים איום ביטחוני

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן-גוריון חושף טכניקה ייחודית לזיהוי המטרה המצולמת ע"י רחפנים מתוך שידור וידאו מוצפן ■ הפיתוח יוצג במסגרת כנס סייברטק – אירוע הסייבר הגדול בעולם מחוץ לארה"ב שיתקיים ב-29-31.1 במרכז הירידים ת"א

רחפנים - אתגר מודיעיני וחדירה לפרטיות / צילום: שאטרסטוק
רחפנים - אתגר מודיעיני וחדירה לפרטיות / צילום: שאטרסטוק

בשנים האחרונות השימוש ברחפנים (Drones) נעשה רווח ופופולרי, אך יחד עם השימוש הנפוץ צצו גם בעיות רבות. השימוש האזרחי מביא לחדירה לפרטיות של אחרים: מהשכן החטטן שרוצה לראות איזה עיצוב עשיתם בסלון ועד לנער המתבגר שמחפש ריגושים ומנסה לקבל הצצה לחדר המקלחת שלכם.

ברמה הביטחונית, השימוש ברחפנים יכול להוות אתגר מודיעיני, כאשר מספיק שפעיל ארגון טרור מיומן ישלוט ברחפן כדי לצלם פריסת כוחות של צה"ל באזור הגבול, או לחילופין את העבודות להקמת המכשול ההנדסי כנגד המנהרות, במטרה לייצר פיגוע שיסכל את המשך העבודות.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב חושף טכניקה לזיהוי המטרה המצולמת על ידי רחפנים מתוך שידור וידאו מוצפן. "בעוד שבעבר היה ניתן רק לאתר רחפן, כעת ניתן לומר האם השימוש במצלמת הרחפן נעשה נגד מטרה מסוימת".

בהדמיה הראשונה הראו החוקרים כיצד ניתן לאתר ניסיון חדירה לפרטיות של אדם בביתו. לשם כך, הם השתמשו בווילון חכם אותו מיקמו על חלון הבית ויירטו את תעבורת הוידאו המוצפת שמשודרת מהרחפן אל המפעיל, המשודרת על גבי ערוץ First Person View. על ידי הבהוב הווילון החכם שגרר הגדלת קצב שידור תעבורת הוידאו מהרחפן, התאפשר לחוקרים להוכיח כי השכן המשתמש ברחפן מסוג DJI Mavic מצלם את ביתם ועושה שימוש בלתי חוקי ברחפן שמפר את פרטיותם.

ניתן להשתמש בשיטה מכל מחשב נייד המריץ את מערכת ההפעלה Linux OS והיא אינה דורשת יכולות פריצה מורכבות או מיומנויות קריפטוגרפיות.