הסטארט-אפ של אהוד ברק יציע "שיחות חכמות" למוקדי חירום

חברת רפורטי, בה השקיע ראש הממשלה לשעבר כמיליון דולר, שינתה את שמה ל-Carbyne ■ המוצר יוטמע בקרוב ברחובות וברמת-גן

אהוד ברק / צילום: תמר מצפי
אהוד ברק / צילום: תמר מצפי

חברת רפורטי, בה השקיע אהוד ברק מיליון דולר, משיקה שירות חדש של שיחה חכמה, ההופכת שיחת טלפון רגילה למוקדי חירום לשיחה מבוססת וידאו ומיקום. בנוסף משיקה החברה יישום המאפשר למוקדי החירום לזהות את המיקום של אזרח מדווח ברמת דיוק של מטר, כולל בתוך בניינים; ומערכת איסוף נתונים למוקדי החירום, המציגה ניתוח של דפוסי הדיווח ותחזיות לעתיד, ומאפשרת לבצע אופטימיזציה של הפעילות. במקביל שינתה החברה את שמה בישראל לקרביין (Carbyne) - תרכובת כימית המהווה את החומר החזק ביותר המוכר בטבע.

קרביין, שהוקמה ב-2014, פיתחה מערכת לדיווח מבוסס מיקום ומשולב וידאו למוקדי חירום, המסייעת לקצר את זמן השיחה למוקדי חירום, העומד על כשלוש דקות בממוצע, ומאפשרת למוקדנים להבין את הסיטואציה במהירות ולשלוח את הסיוע המתאים. באפריל 2015 קיבלה החברה חשיפה רחבה בעקבות גיוס מיליון דולר מאהוד ברק, שהפך ליו"ר החברה. בסך הכל גייסה קרביין עד היום 15 מיליון דולר, והיא צפויה להשלים גיוס 6 מיליון דולר נוספים בזמן הקרוב.

בישראל מוטמעת הטכנולוגיה של קרביין במד"א בפריסה ארצית, ובקרוב ל-15 רשויות מקומיות, בהן אשדוד, מודיעין, רעננה, רחובות, רמת-גן, רמת-השרון ויבנה. בימים אלה מתחילים פרויקטים להטמעת הטכנולוגיה גם ברשות כיבוי אש ובפיקוד העורף. רחובות ורמת-גן יהיו הראשונות להטמיע בשבועות הקרובים את המערכת להפיכת שיחות רגילות לשיחות חכמות, הנקראת c-All. במקביל משרתת החברה לקוחות עסקיים כמו חברות ביטוח ושירותי אבטחה. בצפון ובדרום אמריקה, באירופה ובמזרח הרחוק מנהלת החברה כמה פיילוטים עם מוקדי חירום, לקראת הטמעה מסחרית של המערכות שלה.

בשבועות הקרובים תשיק קרביין את c-Inside, יישום שיותקן במוקדי חירום ויאפשר לקבל את המיקום המדויק של האזרחים המדווחים. לדברי אמיר אליחי, מייסד שותף ומנכ"ל החברה, "אנחנו יודעים להביא מיקום בתוך מבנה, כלומר שאם אתה מדווח היום דרך המערכות שלנו, אנחנו יודעים להעביר מיקום מדויק ברמה של מטר, כולל קומה וחדר. היום שום שיחה שמגיעה למוקדי חירום לא מגיעה עם מיקום. אם הם רוצים לבצע איכון זה עניין שלוקח זמן ומחייב לשלם לחברת הטלפון, וזה גם לא מדויק. אנחנו יודעים להביא מיקום מדויק בזמן אמת ובחינם".

כשיצאתם לדרך האפליקציה היתה המוצר הבולט ביותר שלכם, ועכשיו אתם משיקים את המוצר של השיחות החכמות. מה נראה לך יהיה האיזון בטווח הארוך בין שימוש באפליקציה לבין שיחות רגילות שהופכות לחכמות?

"כשהתחלנו היה נראה לנו שכל בנאדם צריך את האפליקציה על הטלפון שלו, אבל פסיכולוגית, הלכה למעשה, הבנו שאנשים מנסים להתרחק מדברים שעלולים לגרום להם 'מזל רע', וגם, בסופו של דבר, אתה בדרך כלל שם על הטלפון שלך דברים שאתה משתמש בהם כל יום או לפחות פעם בשבוע. אם הורדת את האפליקציה ואחרי שלושה חודשים תראה תאונת דרכים, הסיכוי שתזכור שהורדת משהו ושתעשה בו שימוש הוא מאוד קטן. השימוש נעשה אחרי שמבינים את הערך, ולכן אנחנו מאמינים שהקפיצה הגדולה תהיה בשיחות הרגילות שיהפכו להיות שיחות חכמות, ואחרי זה יבוא השלב השני של הורדת האפליקציה, שיביא לקיצור השיחות בזכות הטכנולוגיות שיש באפליקציה".

כמה מורכבת הטכנולוגיה שלכם?

"אחד האתגרים הטכנולוגיים הוא איך לחבר את העולם העכשווי לעולם תוכנות הלגאסי שלא עבר שינוי כבר המון זמן. חזרתי עכשיו מאיזו עיר בבריטניה שלא החליפו בה את מערכות הטלפוניה כבר 35 שנה. עכשיו תחשוב שאתה צריך לחבר טכנולוגיה מתקדמת לטכנולוגיה עובדת ואמינה, אבל כזאת שלא מאפשרת לקבל שיחות וידאו ומיקום וכו'. אז נדרשת הבנה מאוד מעמיקה בטלפוניה, רשתות, תקשורת בזמן אמת, חיבור בין מערכות לגאסי למערכות מתקדמות. זה בצד של הטלפוניה והתקשורת. מעבר לזה יש את המערכות שלנו, שצריכות לעבוד לא ב-99.5 אחוז אלא ברמת אמינות אפילו יותר גבוהה, כי אלה מערכות חירום לאומיות, אתה לא יכול שהן יקרסו או שהן יעבדו רק כשיש אינטרנט".

מדוע החלטתם לשנות את שם החברה?

"אנחנו עושים איחוד בין שני המותגים שלנו בעולם. קרביין זאת החברה האמריקאית שלנו, ובעקבות פידבקים על השם ריפורטי החלטנו לעשות את השינוי. במקביל אנחנו משיקים מערכות שליטה ובקרה, וטכנולוגיה שיש לנו פטנט עליה - אחד מכמה פטנטים שרשמנו - שהופכת כל שיחת טלפון רגילה למוקדי חירום שמחוברים אלינו לשיחה חכמה, זאת אומרת שתעביר וידאו, מיקום ופרטים על הבנאדם, ואפשרות לצ'ט גם בלי אפליקציה על הטלפון".

אחד הפידבקים על השם הקודם היה שריפורטי נשמע טיפה ילדותי. "זאת ההערה הפחות חשובה", אומר אליחי. "הדבר השני הוא שבמקומות אחרים ריפורטי נשמע כמו מערכת לדיווח על משהו חדשותי ולא על אירועי חירום. נקודה שלישית היא שכשהתחלנו את החברה רצינו לייצר הפרדת מותגים, כי כפי שאתה יודע לישראל אין יותר מדי חברים בעולם, והיתה מחשבה לייצר הפרדה בין המותג האמריקאי למותג הישראלי. השינוי נובע לא מעט משיקולים לוגיסטיים ושיווקיים".

קרביין מעסיקה 52 עובדים, 38 מהם במרכז הפיתוח והמטה בתל-אביב, כמה עובדים במשרד בניו-יורק ועובדים נוספים במדינות שבהן היא פעילה. החברה מצהירה כי בכוונתה להכפיל את מספר העובדים עד סוף השנה. על מייסדי החברה נמנים לצד אליחי גם פנחס בוכריס, לשעבר מנכ"ל משרד הביטחון ומפקד 8200, המכהן כדירקטור בחברה; סמנכ"ל הטכנולוגיות אלכס דיזינגוף, בוגר יחידות הסייבר של שירות הביטחון; יוני יטסון, מומחה בפיתוח אלגוריתמים לניווט בתוך מבנים; וליטל לשם, בעלת שבע שנות ניסיון באגף המבצעים בצה"ל ובגופי ביטחון נוספים.

קרביין (לשעבר ריפורטי)

תחום פעילות: טכנולוגיה למוקדי חירום

מנכ"ל: אמיר אליחי

שנת הקמה: 2014

מספר עובדים: 52, מהם 38 בתל-אביב

גיוסי הון: 15 מיליון דולר

משקיעים: אהוד ברק, Kraft Group, Far East Fund, Andrew Intrater ואחרים