לא מפסיקה לתסוס: סודהסטרים זינקה 333% תוך שנתיים בלבד

יצרנית מערכות המשקאות המוגזים נסחרת לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר ■ לפני כ-3 שנים החליטה על שינוי קונספט ומיתוג מחדש ■ בשלושת הרבעונים הראשונים ב-2017 הציגה צמיחה של 12%

דניאל בירנבאום / צלם: איל יצהר
דניאל בירנבאום / צלם: איל יצהר

מניית סודהסטרים   עלתה ביום שישי בנאסד"ק ב-3.3% ובסיום המסחר ננעלה במחיר של כ-78.7 דולר - שיא כל הזמנים במניה, ומחיר המשקף לסודהסטרים שווי שוק של 1.7 מיליארד דולר. השיא הקודם, 77.7 דולר, נרשם באוגוסט 2011, אך מאוחר יותר נכנסה המניה למומנטום שלילי, ורק לפני שנתיים מחיר כזה עוד היה בגדר חלום רחוק עבור משקיעי החברה.

בפברואר 2016, מניית סודהסטרים צללה לשפל של כ-12 דולר בלבד, ששיקף לחברה שווי שוק של כ-255 מיליון דולר בלבד. זה היה זמן קצר לאחר שהחברה החלה להיסחר בבורסה בתל-אביב במסגרת הרישום הכפול. מנייתה נסחרת בנאסד"ק משנת 2010, אז הונפקה החברה לפי שווי של 367 מיליון דולר אחרי הכסף.

סליחה, קולה: השנה הטובה של סודה

סודהסטרים, המנוהלת על-ידי דניאל בירנבאום, מייצרת ומשווקת מערכות ביתיות להכנת מים מוגזים. לפני כשלוש שנים - על רקע אובדן האמון מצד בעלי המניות וירידה ניכרת במחיר המניה - הוחלט בחברה לשנות קונספט, ולמתג את עצמה לא כתחליף למשקאות הממותקים המוגזים דוגמת קוקה קולה, אלא כמובילה בשוק המים המוגזים.

מניית סודהסטרים
 מניית סודהסטרים

"הצרכן לא רוצה לשתות את המשקאות הממותקים האלה, ועובר למים בטעמים או מים מוגזים בטעמים", אמר אז בירנבאום. נראה שהקונספט המעודכן הוכיח את עצמו. 2017 הייתה שנה טובה לחברה, הן ברמת התוצאות הפיננסיות והן בתשואת המניה. כמו שבעבר סודהסטרים סימנה את מובילות השוק ולצאת נגדן (הפרזנטורית שלה, השחקנית סקרלט ג'והנסון, אמרה בפרסומת "sorry, coke and pepsi"), גם בשנה החולפת בירנבאום כיוון גבוה. לאחר פרסום דוחות הרבעון השני של 2017, אמר המנכ"ל כי סודהסטרים מוכרת "בערך פי שלושה ממותגי המים המוגזים סן פלגרינו ופרייה, השייכים לקונצרן נסטלה העולמי" - כ-460 מיליון ליטר ברבעון.

סודהסטרים עדיין לא פרסמה את הדוחות הכספיים לסיכום הרבעון הרביעי ושנת 2017. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017, החברה הציגה צמיחה של 12% בהכנסות, לרמה של 386 מיליון דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-48.9 מיליון דולר, קפיצה של 69.5%. סודהסטרים מצפה לצמוח ב-13% בהכנסות ב-2017 ולהציג גידול של 40% ברווח הנקי למניה, כשהתחזית משקפת הכנסות שנתיות של כ-538 מיליון דולר ורווח של כ-2.9 דולר למניה.