לאחר כתב האישום: גורטובוי נוטש את תפקיד יו"ר BGI

הגשת כתב האישום נגד גרגורי גורטובוי הובילה להחלפתו בדירקטוריון ע"י אריה וובר ■ גורטובוי נשאר עם חוב של 10 מיליון דולר לחברת טעמן

גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב
גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב

סיום עידן בחברת בי.ג'י.איי : הגשת כתב האישום נגד גרגורי גורטובוי, מי שהיה בעל השליטה בפירמידת החברות שבבסיסה חברת המזון ויליפוד, הובילה לכך שבסוף השבוע האחרון, כמעט שבועיים לאחר הגשת כתב האישום, הודיע גורטובוי על התפטרותו מתפקיד יו"ר בי.ג'י.איי.

לפי הודעת החברה מיום חמישי, "מר גרגורי גורטובוי הודיע כי לאור ההתפתחויות האחרונות החליט למנות דירקטור חליף במקומו. בהתאם לכך מונה אריה וובר כדירקטור חליף". וובר (69), שמונה לתפקיד יו"ר החברה, מכהן במקביל בכמה דירקטוריונים וביניהם לפידות חלץ, סאני תקשורת וקפיטל פוינט.

גורטובוי שלט בויליפוד בשרשור דרך החברות הציבוריות BGI ו-BSD, שמעליהן בפירמידה עמדה חברת ישראל 18 הפרטית, שהשליטה בה הועברה אליו ב-2015 מאלכסנדר גרנובסקי, שגם נגדו הוגש כתב אישום. עם זאת, השליטה בפועל בויליפוד חזרה לאחרונה לידי מייסד החברה, יוסי ויליגר. זאת לאחר שרכש מניות של BSD (לשעבר אמבלייז) והוביל להחלפת הדירקטוריון בה. לאחר מכן הוביל ויליגר מהלך דומה גם בדירקטוריון ויליפוד. 

החזקות גורטבוי
 החזקות גורטבוי

האחים יוסי וצבי ויליגר הקימו וניהלו את ויליפוד והספיקו למכור את השליטה בה פעמיים תמורת מאות מיליוני שקלים. בפעם הראשונה הם מכרו את השליטה לארקדי גאידמק, ולאחר שהשליטה חזרה אליהם לאור קשיי גאידמק, מכרו את השליטה בה לידי גרנובסקי. חברת המזון נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי של 230 מיליון שקל.

נגד גורטובוי, גרנובסקי ויוסף שניאורסון, שהיה בעבר בכיר בחברות הפירמידה, הוגש לאחרונה כתב אישום על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. כתב האישום מייחס לנאשמים עבירות של גניבה בידי מנהל, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך. לפי כתב האישום, הוצאו כ-60 מיליון דולר מכספי החברות הציבוריות בין השנים 2012-2014. 

נמשכים ההליכים המשפטיים

בינתיים נמשכים ההליכים המשפטיים שבהם מעורבות חברות הפירמידה, בין היתר אלה הנוגעים להלוואה בסך 10 מיליון דולר שקיבלה בעבר חברת ישראל 18 - החברה הפרטית שעמדה בראש הפירמידה שבה שלט גורטובוי - מידי חברת המזון טעמן של חיים שלום, שביקשה לרכוש את השליטה בויליפוד. הסכום הועבר לישראל 18 בספטמבר 2016, ובזכותו הצליחה החברה להחזיר חוב קודם שהיה לה לנושה נפתלי שני (ממייסדי BSD) שאיים להשתלט על BGI.

בהליך משפטי אחר שקשור לגורטובוי, הצדדים הגיעו לאחרונה להסכם פשרה. ביוני 2017 הגישו ויליגר ו-BSD בקשה לפירוק חברת BGI (החברה האם של BSD) לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. בבקשה נכתב כי חברת BGI היא חדלת פירעון, ויש להורות על פירוק החברה, וזאת משום שהיא חייבת 1.2 מיליון שקל ל-BSD עבור שירותי ניהול ו-35 אלף שקל לוויליגר וחברות בבעלותו בגין אי-תשלום הוצאות משפט שנפסקו לטובתם.

"חרף היותם של החובות דלעיל חובות שאינם יכולים להיות שנויים במחלוקת, ועל אף התראות ששלחו המבקשים ל-BGI לתשלומם, לא שילמה BGI את חובה", נכתב בבקשה.

ל"גלובס" נודע כי לפני מספר שבועות הגיעו הצדדים להסכם פשרה, שלפיו תשלם BGI ל-BSD כ-770 אלף שקל, ובקשת הפירוק נמחקה.

בתוך כך, בשבוע שעבר דיווחה BGI על הליך משפטי נוסף. באוגוסט האחרון השלימה BSD עסקה של מכירת מניות רדומות ל-3 גופים זרים, במטרה לעמוד בכללי הבורסה של לונדון, שם היא נסחרת (לאחרונה חזרה המניה להיסחר אחרי תקופה ארוכה של השעיה בגין אי-פרסום דוחות).

כתוצאה ממכירת המניות, דוללו בעלי המניות ב-BSD, וביניהם גם ישראל 18. לפי הדיווח של BGI, החברה וישראל 18 "פעלו באופן בהול והגישו יחדיו בקשה לצו מניעה זמני והמרצת פתיחה נגד BSD והדירקטורים המכהנים בה, ביניהם האחים יוסי וצביקה ויליגר, בעלי השליטה ב-BSD".

התובעות נדרשו להפקיד ערבות של 400 אלף שקל, אך בעל השליטה (גורטובוי) הודיע כי אין בכוונתו להשתתף בהפקדת הערובה, אך הוא מוכן להעביר הלוואה של 100 אלף שקל. "החברה שומרת את זכויותיה לנקיטת פעולות נגד בעל השליטה", נכתב בדיווח, אשר פורסם לאור פניית רשות ניירות ערך.