חוזרת למשחק: גוגל רכשה נתח מחטיבת הסמארטפונים של HTC

בזמן שערך המניה של אפל בסכנה, גוגל השלימה עסקה לרכישת נתח מ-HTC ■ המהלך מחזק את גוגל בשדה החומרה לסמארטפונים, ומגביר את נוכחותה באזור חשוב במיוחד

HTC / צילום: שאטרסטוק
HTC / צילום: שאטרסטוק

אלה לא בדיוק ימים טובים להיות בהם אפל. הדיווח מאתמול, ולפיו ייצור האייפון X יצומצם משמעותית, פגע בערך המניה שלה - כפי שתוכלו לקרוא עוד במדור גלובוס טק. כעת השאלה היא אם דוחות החברה, שיפורסמו בחמישי בערב, יבלמו את הסחרור או יגבירו אותו. ולמרות זאת, חברה אחרת שתפרסם דוח באותו זמן עשתה צעד משמעותי בדרך להפיכתה לדומה יותר לאפל. לחברה הזאת קוראים גוגל.

הבוקר הודיעה גוגל רשמית על רכישת נתח משמעותי מחטיבת הסמארטפונים של HTC. מדובר בעסקה בהיקף 1.1 מיליארד דולר שהוכרזה בספטמבר, ובמסגרתה יצטרפו לגוגל כ-2,000 אנשי מוצר מהיצרנית הטיוואנית, והיא תוכל להשתמש בקניין הרוחני שלה. HTC כבר מייצרת בפועל את סמארטפוני הפיקסל של גוגל, בהתאם לדרישותיה, אך הרכישה הזאת צפויה להעביר את הליך ייצורם אל תוך החברה הרוכשת.

אחד היתרונות הגדולים ביותר של האייפון הוא ההתאמה בין חומרה לתוכנה, כתוצאה משליטתה של אפל בשני השדות. גוגל בחרה במודל אחר: להפיץ את אנדרואיד בחינם ליצרניות, וליהנות מרווחי האקוסיסטם שסביב מערכת ההפעלה - גוגל פליי ושאר שירותי החברה המוטמעים לרוב במכשירים. לאורך השנים היא גם דאגה להפיץ סמארטפונים ממותגים שלה, קודם נקסוס וכיום פיקסל, בעיקר כדרך לקבוע סטנדרט לתעשייה. היא חרגה מכך עם רכישת הענק של מוטורולה מוביליטי ב-12.5 מיליארד דולר ב-2011, אך כעבור כמה שנים מכרה אותה בסכום צנוע בהרבה ללנובו.

עם רכישת הנתח מ-HTC, שמדשדשת כיצרנית עצמאית בשוק הסמארטפונים, גוגל חוזרת למשחק הזה באופן צנוע יותר. היא כנראה תיזהר לא להבהיל את יצרניות אנדרואיד הבולטות, שיישרו קו בשנים האחרונות: רובן כבר לא מעמיסות אינספור תוספות מעיקות, אלא מספקות ממשק נקי יותר, קרוב לזה של גוגל עצמה. מכשירי הדגל של סמסונג, LG, וואווי ואחרות נותנים פייט ראוי לאייפון, ובעיני רבים חדשניים יותר ממנו. ובכל זאת, גוגל רוצה לראות לאן אפשר לקחת את אנדרואיד, מה ביכולתה לעשות עם היכולות האדירות שלה בתחום התוכנה. החיבור המתחזק בין סמארטפונים לבינה מלאכותית צפוי לשחק כאן תפקיד משמעותי.

משמעות נוספת של המהלך היא שגוגל בונה לעצמה בסיס רב עוצמה במזרח אסיה. חלק גדול מהצמיחה של אפל בשנים האחרונות נבע מהתמקדות בשוק הסיני הצרכני, ואילו ביריבה ממאונטיין ויו רואים בו מקור לעובדים מוכשרים. החברה כבר הודיעה כי בכוונתה לפתוח מעבדת בינה מלאכותית בבייג'ינג ומשרדים בשנזן, והיא משקיעה בחברות סיניות בתחומים כמו ביוטק וסטרימינג. ב-2018, כך מסתמן, גוגל רק תגביר את המגמה הזאת.

מכשירי הדגל של סמסונג, LG ואחרות נותנים פייט ראוי לאייפון. ובכל זאת גוגל רוצה לראות לאן אפשר לקחת את אנדרואיד, ומה ביכולתה לעשות עם יכולותיה האדירות בתחום התוכנה