אייפון X? למי אכפת? מכשיר הדגל של אפל לא באמת מרגש

אם הדמוגרפיה המשפחתית שלי והרגלי הצריכה שלה מייצגים הלכי רוח כלשהם, הרי שמשהו לא טוב קרה לאפל

אייפון X / צילום: אפל
אייפון X / צילום: אפל

אתמול, בזמן שכולנו אכלנו ארוחת ערב, חברת אפל  השילה מעליה 15 מיליארד דולר של שווי שוק. זאת, בעקבות דיווחים מיפן, שהחברה חתכה בחצי את מכסת הייצור למכשיר הדגל שלה - האייפון X. בשלושת החודשים הראשונים של 2018, אפל תסתפק במכירתם של 20 מיליון מכשירים כאלה, תמורת 20 מיליארד דולר "בלבד". המקור לידיעה הזו, ה"ניקיי" היפני, ציטט מקורות שלו לפיהם אפל הודיעה לספקים שלה על הקטנת הצריכה מהם ב-50% ברבעון הנוכחי, לאור מכירות בקצב נמוך מהצפוי בתקופת החגים. הדיווח הזה גרר אחריו שלל פרשנויות והבעת אכזבה קולקטיבית של אנליסטים העוקבים אחרי אפל במקומות שונים בעולם. התגובות של המשקיעים בבורסה לא איחרו לבוא, והמנייה צנחה בקרוב ל-2%.

פיהוק. ועוד אחד

יש לנו אייפון X אחד בבית. האישה החשובה במשפחה רכשה לעצמה אחר כבוד את המכשיר אחרי שקודמו, אייפון גם הוא כמובן, שבק חיים בנסיבות מסתוריות משהו, בסמוך להשקתו של המכשיר החדש. בהיותנו משפחה נאורה ואופטימית, מובן שלא ייחסנו חשיבות יתירה לסמיכות האירועים, וכמובן גם לא הטינו אוזנינו לחרושת השמועות ותיאוריות הקונספירציה המרושעות, שייחסו לאפל כוונה רעה לתזמן את התעייפות מכשיריה המתיישנים (בהנחה שאכן ראוי לקרוא לסמארטפון בן פחות משנתיים מכשיר מיושן) באופן מדויק למדי עם יציאתו לאוויר העולם של מכשיר חדש.

לכן, גם עם קריסתו של חברו הטוב ביותר של האדם, האייפון הישן, לא מיהרנו להחליפו אלא השקענו כאלף שקל בתיקונו. מה שהאריך את חייו באופן מלאכותי בעוד כחודש ימים, אך לא יותר מכך. בדיוק הזמן שהספיק לאישה החשובה ביותר במשפחה שלנו להיכנס לתור הממתינים, לאיים על איש המכירות של חברת הסלולר שנעזוב אותו אם חלילה לא יספק לה מכשיר חליפי בזמן, להתחנף אל איש המכירות של חברת הסלולר שלנו שידע שאלה הם איומי סרק של מי שאין להם כל אלטרנטיבה אחרת, לקבל את המכשיר, להשקיע עוד שלושה ימים (ובעיקר לילות ארוכים) בחפיפה בין המכשירים, זו שאמורה להיות חלקה ובלתי מורגשת, ולעבור מלאי גאווה וציפייה דרוכה אל העידן החדש אותו מייצג האייפון X, מכשיר הדגל, המפואר מכולם.

פיהוק. ועוד אחד. כי האייפון X לא באמת גורם התרגשות, בטח שלא לאישה החשובה בבית ובטח שלא לסובבים אותה. הבת שלה, גם היא אישה חשובה ביותר בפני עצמה, קיבלה ליום הולדתה שחל לפני חודשיים אייפון 8. חודש ימים אחרי כן היא עוד נאבקה בתקלות שונות שכולנו למדנו לקבל באהבה. אני מניח שיש מי שגם אם נעיר אותם באמצע הלילה יידעו לדקלם את ההבדלים השונים והמהותיים בין שני המכשירים שהושקו בהפרש של מספר חודשים. אבל, תרשו לי לא ממש לזכור את ההבדלים, פרט למחיר כמובן. שניהם יקרים באופן מוגזם, אבל אחד מהם יקר עוד יותר. ומשהו שקשור במסך ובכפתור הבית. באחד יש ובשני יש פחות. או להיפך. למי אכפת ולמי זה באמת משנה.

ויש גם העניין הזה של המצלמה והשכלולים החדישים שבה. והמסך שמזהה אותנו במקום שנקיש סיסמא. למען האמת, תכונה מעניינת, אולי אפילו מדליקה, אבל למי היא חשובה באמת. ואולי עד לפני 48 שעות הדברים האלה היו נחשבים כפירה בעיקר אבל הנה, 20 מיליון המכשירים שאפל לא תמכור ברבעון הזה מעידים כנראה שגם קהל מאמיניה הרבים כבר לא כל כך מבינים. וגם לא רצים לשלשל סכום דמיוני של אלף דולר בעבור מכשיר שעושה פחות או יותר מה שעשו קודמיו, רק שהוא יקר יותר ולדעתם הקובעת - מה לעשות - של רוכשיו הפוטנציאליים הוא לא שווה את המאמץ. כלומר, אם לא חובה להחליף מכשיר, אם הקודם לא התקלקל בנסיבות מסתוריות, אין צורך לרוץ לקנות את המכשיר הנוצץ של הדור החדש.

אם הדמוגרפיה המשפחתית שלי והרגלי הצריכה שלה מייצגים הלכי רוח כלשהם, הרי שמשהו לא טוב קרה לאפל. אנחנו משפחה ש-100% ממכשיריה היו מתוצרת אפל לפני מספר שנים. והיום, שני שליש מבני המשפחה עברו למתחרים. ויש בינינו, הבוגדים באפל, מי שיעידו בלי בושה שהם נהנים עד בלי די ממערכת הפעלה פשוטה, פתוחה, נוחה לשימוש וגמישה ביותר.

לא לעולם חוסן

ואולי זה המחיר שאפל צריכה היתה לשלם בסופו של דבר, כי לא לעולם חוסן וגם אם היתה החלוצה ומובילת הדרך בתחומה, בסופו של דבר הדביקו אותה המתחרים? הרי בואו נודה על האמת, כבר חלפו מספר שנים טובות מאז ריגשה אפל את העולם במשהו חדש באמת. האייפון והאייפד איבדו בשנים האחרונות את זוהרם ולבטח את מעמדם הייחודי. אפשר היום לקנות מכשירים מתחרים בכל אחת מהקטגוריות האלה וליהנות מאיכות שאיננה נופלת מזו של אפל במחירים נמוכים יותר. הדבר הזה נכון גם בתחום המחשבים האישיים הניידים, ואני מקווה שעל ההצהרה החצופה הזו יסלחו לי יום אחד כמה מטובי חבריי. אולי.