לקראת הבחירות ברוסיה, פוטין מוכר לאזרחים מפנה כלכלי

ב-18 במארס ילכו הרוסים לקלפיות, ורוב הסיכויים שיצביעו בעד קדנציה נוספת לנשיא המכהן ■ בינתיים הוא לוקח קרדיט על היחלצות רוסיה מהמיתון של 2015-2016, על אף שההבראה פושרת למדי

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שנתיים אחרי מיתון שכמעט סגר מפעל קרונות רכבת בעיר טבר ברוסיה, הנשיא ולדימיר פוטין הזכיר החודש לעובדים שההתערבות שלו היא שהצילה את המפעל.

"עברתם תקופה קשה", אמר פוטין לקבוצת עובדים על רקע קרונות מצוחצחים חדשים, "אבל מהשנה שעברה, הכול התחיל לצמוח".

פוטין לוקח אשראי על היחלצות כלכלת רוסיה מן המיתון כאשר הוא מסייר במדינה לקראת הבחירות לנשיאות במארס, שצפויות כמעט בוודאות להאריך את 18 שנות שלטונו ברוסיה. חולשת מחירי הנפט והעיצומים של המערב גרמו לכלכלת רוסיה להתכווץ ב-2015 וב-2016, אך היא צמחה במעט בשנה שעברה על רקע התאוששות מסוימת במחירי הנפט הגולמי.

החדשות הכלכליות טובות הללו הן עיקר המסר של הקמפיין של פוטין, שנקלט באוזני המצביעים המסורתיים שלו - רוסים בגיל אמצע החיים כמו מנהל העבודה במפעל הקרונות מיכאיל ייבסייב.

"בכהונה הראשונה שלו, רצינו תנופה של פיתוח. כעת אנחנו רוצים יציבות", אומר ייבסייב, בן 40.

עשור אחרי שהוא נבחר לראשונה בשנת 2000, פוטין קיבל צמחה כלכלית מהירה בזכות המחירים הגבוהים של הנפט הגולמי, ענף היצוא העיקרי של רוסיה. הוא הגדיל את ההוצאה החברתית, אגב הרחבת שליטת המדינה בכלכלה ונטרול יריביו פוליטיים.

כעת יש לו פחות יכולת לעשות זאת: ההבראה של רוסיה מהמיתון הכלכלי האחרון שלה היא פושרת, וההכנסה הפנויה הריאלית ירדה בשנה שעברה.

"בהתחלה פוטין הבטיח יציבות, אבל בשנים האחרונות זה הפך לקיפאון", אמר אנדריי פרוקודין, מורה להיסטוריה לשעבר, בן 27, שמנהל את הסניף המקומי של תומכי מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבאלני בטבר.

הקמפיין של פוטין לא מציג תוכנית כלכלית ברורה לכהונתו הבאה, אבל הוא גם לא מראה אינדיקציה לשינוי מהותי מהגישה של דומיננטיות ממשלתית במשק. אתר הקמפיין מציג סטטיסטיקות מפורטות על התקדמותה הכלכלית של רוסיה משנת 2000. בביקור במפעל הקרונות, פוטין התחייב גם להעלות את שכר המינימום החל בחודש מאי.

מחאות נגד הקרמלין בהנהגת נבאלני התפשטו במדינה בשנה האחרונה, כשהן מתמקדות בשחיתות בקרמלין ובסביבתו. בטבר, עיר של כ-400,000 תושבים במרחק 240 ק"מ מצפון-מזרח למוסקבה, מחאה שנערכה במארס שעבר משכה 600 בני אדם, קהל גדול למדי בשביל עיר כזו, אמר פרוקודין.

הסקרים מראים שאנשים רוצים שינוי באופן הניהול של רוסיה, אבל זה לא מתורגם לאתגר מהותי לפוטין, שיכול לזכות ב-73% מהקולות, לפי סקר מ-15 בינואר של חברת VTsIOM. נבאלני נפסל מהשתתפות בבחירות בגלל הרשעה בהונאה שהוא מגדיר כפסק דין פוליטי. אלפים מתומכיו הפגינו שלשום (א') ברחבי המדינה במחאה נגד פסילת מועמדותו ובקריאה להחרים את הבחירות. שוטרים נאבקו עם נבאלני והצמידו אותו לקרקע כשהוא הצטרך למאות אחרים שצעדו במרכז מוסקבה.

בטבר, כ-100 תומכים הפגינו עם שלטים כמו "אני מצביע בעד חרם" או "אני נגד 'בחירות' מוטות".

"מהטלוויזיה יש לאנשים הרושם שיש רק פוטין, שהוא חילץ אותנו מהמשבר הכלכלי והחזיר לנו את קרים", אמר פרוקודין, שהתייחס לסיפוח חצי האי קרים בים השחור לרוסיה מאוקראינה ב-2014.

מפעל הקרונות של טבר, שהוקם לפני מאה שנה, הוא דוגמה ליציבות בחסות המדינה שפוטין מציע.

כשהמפעל עמד בפני פיטורים המוניים במשבר העולמי של 2009, פוטין ביקר בו והזרים כספי מדינה לחברת הרכבות הממלכתית כדי שזו תבצע הזמנה גדולה של קרונות.

ההזמנות התייבשו שוב במשבר של 2014, והמפעל קיצר את שבוע העבודה כדי להימנע מפיטורים. ואז הורה פוטין על הקלות מס להובלת מטענים לטווחים ארוכים, שהביאו הזמנות למאות קרונות מטען. המפעל חזר להרוויח בשנה שעברה, וכעת הוא חזר לשכור עובדים.

כעת, כאשר המפעל מנסה להתרחב לחשמליות ולרכבות חשמל, פוטין אמר שהממשלה תוכל להציע אשראי לקונים זרים של התוצרת. עד כה, ערים ברוסיה הן הלקוחות העיקריים. שמונה החשמליות שהעיר טבר רכשה ב-2015 הוצאו בינתיים מהשירות לרגל תיקונים. פקידי העירייה מאשימים את המצב העלוב של פסי החשמליות, ואומרים שהחשמליות זקוקות להתאמות.

המחדל הזה הוליד תגובות לגלוג באינטרנט, תלונות במועצה המקומית וגם כתבות בעיתונות המקומית.

"אנשים מדברים בסלון שלהם על המצב הגרוע של הכבישים, על השכר הנמוך", אומר פרוקודין, "אבל הם מאשימים את הפקידים, לא את פוטין".

כמה הצביעו-פוטין
 כמה הצביעו-פוטין

ארה"ב פרסמה רשימת אוליגרכים מקורבים לקרמלין; רוסיה: ניסיון להשפיע על הבחירות / רויטרס

משרד האוצר של ארה"ב פרסם השבוע רשימה של אוליגרכים מקורבים לקרמלין, שכוללת אנשי עסקים רוסים בולטים, ובהם מנהלי שני הבנקים הגדולים ביותר ברוסיה, אילי הון בתעשיית המתכות, ומנהל מונופול הגז הממשלתי גזפרום.

הכללת שמות האוליגרכים האלה ברשימה, שחוברה במסגרת חבילת סנקציות שעוגנה בחוק באוגוסט שעבר, אין פירושה שאוליגרכים אלה ייחשפו לסנקציות, אך היא מאותתת על סיכוי להטלת סנקציות פוטנציאליות נגד קבוצה גדולה של רוסים עשירים.

בהודעה שהתלוותה לרשימה, אמר משרד האוצר האמריקאי כי אנשים צורפו לרשימה על בסיס גובה הונם ו"קרבתם למשטר הרוסי".

משרד האוצר ציין כי הכללת שמותיהם של אנשים ברשימה אין פירושה שאנשים אלה ייחשפו לסנקציות או מגבלות אחרות כלשהן, או שהם עומדים בקריטריונים המצדיקים סנקציות, או שהם היו מעורבים בפעילות זדונית כלשהי.

הספקולציות לגבי זהות האנשים שייכללו ברשימה האמריקאית היה מקור לדאגה עמוקה בקרב בני האליטה הרוסית לפני שחרור הרשימה.

זמן קצר לפני שחרור הרשימה אמר אתמול הקרמלין כי הדוח אינו אלא ניסיון להשפיע על הבחירות לנשיאות רוסיה בחודש מארס. עם זאת, העריך הקרמלין כי הדוח לא ישפיע על תוצאות הבחירות. רוסיה הזהירה כי פרסום הרשימה עלול "לסכן את היחסים" וכי עלולות להיות לו "תוצאות מאוד מאוד חמורות".

אטרקציה ביום הבחירות: תחרות צילומי סלפי בקלפי; הפרס: אייפון ואייפד / סוכנויות הידיעות

לקרמלין יש תוכנית מקורית להעלאת שיעור ההשתתפות בבחירות לנשיאות במארס: צילומי הסלפי הטובים ביותר בקלפיות יזכו את בעליהם בפרסים של אייפון ואייפד. כך דיווח "הגארדיאן".

המהלך הבלתי שגרתי הוא חלק מתוכנית של הממשל הרוסי ליצור אווירת חג ביום הבחירות, דיווחה תחנת הרדיו RBC מדיה, בהסתמך על מסמך שהודלף מן הקרמלין. ספורטאים מפורסמים, קומיקאים, שחקנים ובלוגרים יעזרו לקדם את תחרות "צילום בקלפי".

אטרקציות אחרות בקלפיות יהיו כנראה משחקים למשפחה כמו ניחוש מילה, מבחני מיומנויות בכדורגל ומשאלים לא מחייבים בנושאים שמעניינים תלמידי בתי ספר והוריהם, מסרה RBC.

התוכנית מבטאת את החששות בקרמלין, שאדישות מצביעים והעדר עניין יובילו לשיעור הצבעה נמוך בבחירות. לפי דיווחים, אנשי הקרמלין קיבלו הוראה להבטיח שפוטין יזכה ב-70% מהקולות לפחות, עם 70% שיעור הצבעה.

מבקרי הקרמלין אומרים שהתוכנית למשוך את המצביעים מזכירה טקטיקות שהפעילו הסובייטים כדי להבטיח שיעורי הצבעה גבוהים בבחירות של מפלגה אחת במדינה. אז נמכרו בקלפיות בשר וירקות שהיו חסרים בשווקים הרגילים.