רווחי צ'ק פוינט - מעל הצפי; שויד התייחס למתקפת WannaCry

חברת אבטחת הסייבר הישראלית פרסמה דוחות לרבעון הרביעי ולשנת 2017 כולה וכן סיפקה תחזיות לשנה הקרובה ■ ההכנסות נמוכות במעט מהצפי המוקדם ■ המנכ"ל והמייסד, גיל שויד: "התעשייה נמצאת בנקודת מפנה"

גיל שוויד / צלם: איל יצהר
גיל שוויד / צלם: איל יצהר

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  עקפה את תחזיות הרווח ברבעון הרביעי למרות חולשה בפעילותה בארה"ב, השוק המרכזי שלה, ולמרות היחלשות הדולר מול מטבעות מרכזיים. עם זאת, החברה מספקת תחזית נמוכה מתחזיות האנליסטים לרבעון הראשון של השנה.

צ'ק פוינט מספקת פתרונות אבטחת סייבר ונסחרת בנאסד"ק בשווי 17 מיליארד דולר אחרי עלייה של כ-6% במניה בשנה החולפת. בטרום המסחר מניית החברה ירדה ב-5% ולראשונה מזה מספר חודשים היא מתחת לשווי של 100 דולר.

ברבעון הרביעי צ'ק פוינט רשמה הכנסות של 506 מיליון דולר, צמיחה של 4% ביחס לרבעון המקביל, ובכך הסתכמה שנת 2017 עם צמיחה של 6.5% לרמת הכנסות של כ-1.85 מיליארד דולר.

הכנסות החברה ממכירת מוצרים ורישיונות דווקא ירדה בשנה החולפת ב-2.4% ל-559 מיליון דולר, אולם ההכנסות ממנויים קפצו ב-23.2% ל-480 מיליון דולר וההכנסות מעדכוני תוכנה ומתחזוקה גדלו ב-4.7% ל-815 מיליון דולר, ותמכו בצמיחה הכללית.

תוצאות הרבעון של צ'ק פוינט
 תוצאות הרבעון של צ'ק פוינט

הדור הבא של הסייבר

"היו לנו תוצאות פיננסיות טובות, אבל מה שיותר חשוב זה המסר לעולם שצריך לעשות קפיצה ולעבור לדור החמישי של סייבר סקיוריטי, ואנחנו מביאים את הפתרונות האלה", אמר היום גיל שויד, מייסד ומנכ"ל החברה, במסיבת עיתונאים שנערכה במשרדי צ'ק פוינט בתל אביב. שויד ציין שההכנסות היו בהתאם לטווח התחזיות שמסרה החברה בעבר, ואילו הרווח הנקי למניה היה גבוה משמעותית מהתחזית. "היה לנו גם תזרים מזומנים מאוד חזק מפעילות, והוא חצה לראשונה את המיליארד דולר. הרווח הנקי למניה חצה לראשונה את ה-5 דולר".

עם זאת, הצמיחה הייתה נמוכה ממה שצ'ק פוינט רגילה להציג. "זה נכון, ויש לכך שתי סיבות", אמר שויד. "הראשונה היא שינוי מודל עסקי - לדגש על הכנסות ממנויים ופחות ממכירת מוצרים, והשנייה היא שינויים שעשינו במערך המכירות שלנו בארה"ב. התוצאות שלנו שם הן לא איפה שאנחנו רוצים שהן יהיו, וייקחו עוד כמה רבעונים עד שנראה את התוצאות שאנו רוצים".

לשאלה האם צ'ק פוינט איבדה נתחי שוק בארה"ב לטובת מתחרים, השיב שויד כי "הלקוחות שלנו מאוד לויאליים והשמירה על לקוחות גבוהה. אבל בהחלט לא גדלנו מספיק מהר בארה"ב - לא גדלנו בארה"ב בשנה האחרונה". ארה"ב מהווה כ-40% מהכנסות צ'ק פוינט.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), צ'ק פוינט הציגה רווח נקי של 239 מיליון דולר ברבעון, עלייה מ-221 מיליון דולר ברבעון המקביל, ובשנה כולה הנתון הסתכם בכ-803 מיליון דולר, גידול של 10.8% ביחס ל-2016. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי הרבעוני גדל ב-4.9% ל-259 מיליון דולר ובשנה כולה הוא צמח ב-8.5% ל-888 מיליון דולר. הרווח הנקי למניה ברבעון עמד על 1.58 דולר, גבוה ב-8 סנטים מתחזיות האנליסטים. עם זאת, הרווח היה יכול להיות גבוה ב-5 סנט, אך חולשת הדולר מול השקל ומטבעות נוספים קיזזה את הסכום משורת הרווח (ובסך הכל פגעה ב-8 מיליון דולר ברווחי החברה ברבעון).

במהלך הרבעון צ'ק פוינט ייצרה 248 מיליון דולר מפעילות שוטפת ובשנה כולה הסכום הגיע לכ-1.1 מיליארד דולר. בסוף התקופה היו לחברה 3.7 מיליארד דולר בקופה, אחרי שביצעה רכישה עצמית של מניות בהיקף שמתקרב למיליארד דולר ב-2017, במחיר מניה ממוצע של כ-105 דולר, הדומה למחיר הנוכחי.

שויד התייחס גם למצב אבטחת הסייבר בעולם. לדבריו, "בשנה האחרונה ראינו המון מתקפות: מעורבות בבחירות בארה"ב ובצרפת, פריצות לפרלמנט האנגלי והגרמני, גניבות מידע בהיקף חסר תקדים. כשכבר חשבנו שזה באמת מחריד, הגיעה במאי ההתקפה שנקראת WannaCry, שתקפה 99 מדינות, השביתה בתי חרושת ובתי חולים ויצרה נזק עצום. בתעשייה אמרו שזו התקפה של פעם בעשור, ואז אחרי חודשיים חווינו התקפה דומה".

"על העולם לעשות צעד גדול קדימה"

לדבריו, בכנס בדאבוס הוצגו כל הסיכונים העולמיים הקיימים, מאינפלציה ועד נשק אטומי - והתקפות סייבר הוגדרו כאחד מ-5 הסיכונים הבולטים מבחינת סבירות והשפעה. "הדבר המדאיג הוא שרוב הלקוחות נמצאים בין דור 2 לדור 3 מבחינת ההגנה שלהם, וההתקפות בעולם הן כבר בדור ה-5 שלהן. לא פלא שההתקפות יכולות לגרום נזק רב. העולם צריך לעשות צעד גדול קדימה. התקפות דור חמישי הן מאוד גדולות, חוצות גבולות, עושות טרגטינג להרבה מאוד רשתות, בפעמים רבות הן Multi-Vector. לדוגמה התקפה על טלפונים סלולריים לצורך גניבת מידע ואז כניסה לחשבונות בענן של אותם אנשים. היום רוב פתרונות האבטחה לא מונעים התקפה אלא מודיעים שהייתה התקפה. יש צורך בניהול אחיד שיאפשר בזמן אמת להתמודד עם כל סוגי ההתקפות בכל המקומות ברשת, וזה מה שאנחנו עושים עם הארכיטקטורה שלנו 'אינפיניטי'", ציין שויד.

במבט קדימה, צ'ק פוינט מספקת תחזית מעט נמוכה מתחזיות האנליסטים לרבעון הראשון, אך דומה לתחזיות השוק ברמה השנתית. ברבעון הראשון ההכנסות יסתכמו ב-440-460 מיליון דולר לעומת תחזית השוק ל-462 מיליון דולר, והרווח הנקי Non-GAAP למניה יהיה 1.25-1.3 דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-1.32 דולר.

ב-2018 ההכנסות יסתכמו ב-1.9-2 מיליארד דולר, צמיחה של 2.4%-7.8% מ-2017, והרווח הנקי Non-GAAP יהיה 5.5-5.9 דולר למניה, לעומת צפי האנליסטים ל-5.7 דולר.