טיל מיניאטורי, כדור-על ומטול חדש: שורת פיתוחים צבאיים

שורה של פיתוחים צבאיים אמורים להקל על הלוחמים בשטח - בלי לוותר על הקטלניות ועל עוצמת אש גבוהה ■ צפו: המטול החדש של רפאל בפעולה

המטול החדש של רפאל / צילום: רפאל
המטול החדש של רפאל / צילום: רפאל

התעשייה הצבאית (תעש מערכות) חושפת פיתוח של כדור חדש בקוטר של 5.56 מ"מ עם יכולות משופרות בתחום הדיוק והקטלניות ואפילו מסוגל לחדור שריון מטווח של 800 מטר.

מנהל חטיבת התחמושת הקלה במפעל יצחק בתעש ישראל שמילוביץ, אמר כי הכדור החדש פותח בעקבות דרישות מבצעיות מצד צבאות וכוחות ביטחון רבים ברחבי העולם, ששואפים לאחידות בסוגי התחמושת המשמשים אותם, מבלי לוותר על ביצועים, כמו יכולות חדירה לשריון שהושגו עד כה עם כדורי בקוטר של 7.62 מ"מ שמותאמים לירי מקלעים.

בתעש אמרו היום (ד') כי בכוחו של הכדור החדש להעמיד ללוחם הבודד יכולות משופרות תוך הגברת עוצמת האש, וזאת באופן המשתווה לעוצמת האש של מאג ותוך הקטנת המשקל הכללי של הציוד שהוא נדרש לשאת איתו לשדה הקרב.

בחברה מגדירים את הכדור החדש כ"כדור על" ואומרים כי בשורת ניסויים שנעשו לו נמצא כי הוא בעל יכולות דיוק טובות יותר ב 30% מאלה של כדורים בקוטר 7.62 מ"מ בטווחים של עד 550 מטר, ובעל יכולת חדירה טובה יותר במרחקים של עד 800 מטר. זאת, לאחר שבבדיקות ירי שנעשו לו נמצא כי הוא חודר לוחיות פלדה בעובי של 3.4 מ"מ מטווח זה.

בזמן שבתעש חוגגים כדור חדש, צה"ל הודיע אתמול (ג') על הסכם שנחתם בינו לבין רפאל מערכות לחימה מתקדמות לקראת רכש של אלפי מטולי כתף קלים לשיגור רקטות מסוג "מפצח קל משקל" לשימוש כוחות החי"ר.

בצבא אומרים כי המטולים החדשים הותאמו במיוחד לצורכי כוחות הרגלים שלו, בתום תהליך פיתוח ואפיון מבצעי שנמשך כשנתיים וזאת במטרה להפחית את משקל המטול בכ-40%. הפחתת המשקל תאפשר לכוחות החי"ר שמעורבים בתמרונים יבשתיים יותר גמישות בהפעלת המטולים בשדה הקרב.

הפיתוח של המטול החדש נעשה במסגרת יישום לקחי המבצע צוק איתן בעזה ב-2014: "זו בשורה למתווה הלחימה העתידי ובייחוד לעולם כוחות החי"ר", אמר ראש מחלקת אמצעי לחימה בזרוע היבשה, אל"מ אריאל אביבי: "הסכם זה הוא חלק ממגמה שהולכת וגדלה בזרוע היבשה לשיפור הקטלניות של הלוחם הרגלי, והמטול החדש יאפשר יקל על הלוחם בנשיאת משקלים בעומק השטח- בלי פגיעה בביצועים".

ובתוך כך, ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין הודיעה היום כי השלימה ניסוי מוצלח בטיל המיניאטורי לפגיעה פיזית במטרה (MHTK). במסגרת הניסוי, נבחן הטיל הזעיר בשתי תצורות: אקטיבי וחצי אקטיבי והוכיח כושר תמרון ויכולות אווירודינמיות. הניסוי נערך בשדה הניסויים וויט סנדס שבניו-מקסיקו.

מדובר בטיל יירוט שנועד להשמיד באוויר איומים מטווח קצר מאד, כמו רקטות, פצצות מרגמה וכלי טייס בלתי מאוישים. אורכו של הטיל הוא 72 ס"מ בלבד ומשקלו בזמן השיגור 2.2 קילו. הטיל משמיד את המטרה שאליה מכוון באמצעות האנרגיה הקינטית של התנגשות גוף בגוף.

המיירט של לוקהיד מרטין / צילום: לוקהיד מרטין
 המיירט של לוקהיד מרטין / צילום: לוקהיד מרטין