טבע תיקנה הסכמי הלוואה; אופק שלילי לדירוג החוב ב-S&P

ביום חמישי החברה סיפקה שני דיווחים חיוביים: הודיעה על השלמת מכירת עסקי בריאות האישה וכן חתימה על הסכם פשרה עם אלרגן

סוכנות דירוג החוב הגדולה היחידה שעוד מדרגת את החוב של טבע  בדירוג השקעה - S&P - הכניסה שלשום את החוב של טבע לרשימת מעקב עם אופק שלילי. המשמעות היא סבירות גבוהה יותר להורדת דירוג.

המהלך בוצע יום לאחר שטבע הודיעה על תיקון להסכמי ההלוואה הבנקאיים שלה והסכמת הבנקים המלווים להגדלה נוספת של יחס המינוף הנדרש ממנה. במסגרת התיקון להסכמי ההלוואה, טבע תוכל להציג יחס מינוף (חוב ל-EBITDA) של עד 5.9 בסוף 2018 לעומת יחס של 5 שנדרש ממנה קודם, ויחס של 5 לעומת 4.5 עד סוף 2019. זהו תיקון שני להסכמים בחודשים האחרונים.

במקביל, טבע סיפקה ביום חמישי שני דיווחים בעלי השפעה חיובית על החוב שלה: השלמת מכירת עסקי בריאות האישה תמורת 703 מיליון דולר, וחתימה על הסכם פשרה עם אלרגן, שתשלם לטבע 700 מיליון דולר על מנת לסיים מחלוקת משפטית ביניהן, שהחלה לאחר רכישת אקטביס מאלרגן ב-2016. טבע טענה שאלרגן צריכה להחזיר לה 1.4 מיליארד דולר בעקבות התאמות הקשורות להון החוזר לאחר עסקת אקטביס, ובשוק ציפו שטבע תקבל סכום דומה או מעט גבוה יותר ממה שסוכם לבסוף.

השבוע יתבהר מצב טבע

היקף החוב של טבע עמד בסוף הרבעון השלישי על 34.7 מיליארד דולר, כאשר את רובו של החוב טבע לקחה על עצמה ב-2016 על מנת להשלים את רכישת אקטביס. החוב מדורג בדירוג "זבל" בסוכנויות מודי'ס ו-Fitch. ב-S&P הדירוג הוא BBB מינוס.

ב-S&P מזכירים את תיקון הסכמי ההלוואה ואת העובדה שמומנטה עשויה להשיק בקרוב גרסה גנרית לקופקסון 40 מ"ג, מוקדם מהצפוי. "אנו רואים את עסקי טבע כתנודתיים יותר וקשים יותר לחיזוי מאשר חשבנו קודם", כתבו כלכלני S&P. להערכתם, הדוחות הקרובים והתחזיות שיפורסמו ביום חמישי יספקו בהירות גבוהה יותר לגבי הצפי ל-2018 בגנריקה ובנושא הקופקסון ולאחר הפרסום תוציא S&P את טבע מרשימת המעקב ותחליט לגבי הדירוג.

"שלישיית הודעות חיוביות מטבע", הגדירו בקרדיט סוויס את דיווחי החברה מסוף השבוע. לדברי האנליסט ואמיל דיוואן, "המשמעות היא שלטבע יש כעת יותר גמישות ביכולת לשרת את החוב שלה, ועוד 1.4 מיליארד דולר לשלם את חובות ברבעון הנוכחי. אף שיש עוד דרך ארוכה להחזר ה-32 מיליארד דולר הנותרים, אנחנו מאמינים שההנהלה עשתה עבודה מהירה וראויה לציון בשיפור המצב הפיננסי של טבע לטווח הקצר". האנליסט מזכיר גם את תשקיף המדף שהגישה טבע בשבוע שעבר לגיוס אג"ח של 5 מיליארד דולר.

במקביל, טבע הודיעה שלשום כי רשות התרופות האירופית (EMA) קיבלה את בקשת טבע לבחון את אישור השיווק לתרופה המקורית fremanezumab המיועדת לטיפול במיגרנה כרונית ובמיגרנה ארעית. בקשה דומה נבחנת על-ידי ה-FDA, רשות המזון והתרופות של ארה"ב.

טבע, המנוהלת על ידי קאר שולץ, נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי 20.9 מיליארד דולר.