Behalf השלימה גיוס חוב של 150 מיליון ד' כדי להעניק הלוואות

את הגיוס הובילו קרן Soros Management Fund של ג'ורג' סורוס וקרן ויולה קרדיט ■ המנכ"ל בנג'י פיינברג: "אנחנו עושים מה שעושים הבנקים, בפלח של עסקים קטנים ובינוניים. היתרון שלנו הוא יתרון טכנולוגי"

חברת הפינטק Behalf, שמספקת הלוואות קצרות מועד לעסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, השלימה גיוס חוב של 150 מיליון דולר, בהובלת Soros Management Fund וקרן ויולה קרדיט. הגיוס מחליף חוב של 100 מיליון דולר שגייסה החברה בעבר, ששימש למתן הלוואות לעשרות אלפי עסקים מאז 2014.

Behalf, שהקימו ב-2011 האחים בנג'י ושי פיינברג יחד עם ג'רמי אזקו, גייסה עד היום 60 מיליון דולר בתמורה למניות מקרנות שונות, בהן ויולה צמיחה, Spark, סקויה, Maverick וינטג' ו-MissionOG, חברת ההשקעות של מנכ"ל מאסטרקארד לשעבר, ג'ין לוקהרט. בקרוב צפויה החברה להודיע על גיוס הון נוסף בתמורה למניות.

"האופק הרחוק שלנו הוא להיות גוף פיננסי לכל דבר", אומר בנג'י פיינברג, המשמש כמנכ"ל החברה. "המסגרת של החוב היא נדבך בסיסי בשבילנו כדי להיות מסוגלים לתת את ההלוואות, ולכן בניגוד לחברה טכנולוגית מסורתית, החוב הזה הוא ממש חומר גלם שמשרת את הניהול השוטף של העסק. מדובר בשבילנו בציון דרך, כי מדובר במסגרת יותר גדולה שמעידה על הגידול וההתקדמות של החברה".

Behalf מעסיקה כ-60 עובדים במרכז פיתוח ברעננה וכ-30 עובדים נוספים במשרדים בניו יורק, העוסקים בכל ההיבטים העסקיים. הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לבצע ניתוח מהיר של נתוני העסקים המבקשים ללוות ממנה, ולקבל החלטות על הלוואות בהיקפים של עד 50 אלף דולר בתוך פחות מיממה. ההלוואות ניתנות לתקופות שבין חודש לחצי שנה, ולדברי פיינברג שיעורי ההחזר תואמים את הציפיות, מה שתמך בגיוס הנוסף.

"בסופו של דבר אנחנו עושים מה שעושים הבנקים, בפלח של עסקים קטנים ובינוניים. היתרון שלנו הוא יתרון טכנולוגי, אנחנו מלבישים אותו על הביקוש הקיים ולכן עושים את זה יותר מהר ומבוסס ביג דאטה. לשם כל המערכת הבנקאית הולכת, בניגוד למצב שבו, היסטורית, בהקצנה, היו מכירים את הבנאדם, את אבא שלו וההיסטוריה שלו, ועל בסיס התרשמות סובייקטיבית מחליטים אם לתת הלוואה, בתהליך במעורבות אנושית שגם היה לוקח זמן".

עסקים המעוניינים לקבל אשראי מ-Behalf מתחילים בהרשמה באתר החברה, בתהליך הכולל הזנת פרטים. על בסיס הנתונים שהם מזינים קובעת המערכת מהו היקף האשראי שלו הם זכאים, והם מוזמנים להזין שמות ספקים ולהעביר להם ישירות דרך הפלטפורמה, תשלומים על מוצרים או שירותים שקיבלו. בסיום התהליך קובעים הלווים את תקופת ההחזר הרצויה להם, כשהריביות על ההלוואות מתחילות ב-1% לחודש ועולות ככל שנתוני הלווה פחות מבטיחים.

"מחזור המכירות בין עסקים בארה"ב הוא 2.6 טריליון דולר בשנה", אומר פיינברג. "כמעט 90% מהשוק הזה פועל בתעשייה ישנה, בטכנולוגיות כמו צ'קים והעברות כספיות, טלפונים, פקסים. אין שם כמעט כרטיסי אשראי והכל נעשה בצורה מיושנת. המהלך של החברה שלנו הוא לבוא ליעל את זה - במקום שבנאדם יתקשר וישלח צ'ק, או יתאם עם פקס, הוא יעשה את ההעברות דרך אתר אינטרנט, דבר שלנו הוא טריוויאלי, אבל התעשייה ברובה עדיין מתנהלת אחרת. בסופו של דבר אתה מלביש פתרון טכנולוגי על תעשיית האשראי".

לדברי אורי גלאי מויולה קרדיט, "צריך להבין ששוק הבנקאות עובר שיבוש משמעותי בשנים האחרונות. היכולת לעשות אנליזה בזמנים מאוד קצרים על בסיס ביג דאטה זאת טכנולוגיה שהתפתחה מאוד פחות או יותר מאז 2008, ואנחנו רואים יותר ויותר גופים שנכנסים לתחום הזה. במספרים אבסולוטיים מדובר בשוק ענק. הביקוש של עסקים קטנים ובינוניים לאשראי בארה"ב הוא באזור ה-300 מיליארד דולר בשנה, אבל הבנקים יודעים לתמוך בסדר גודל של 200 מיליארד דולר. כלומר ביקוש של 100 מיליארד דולר בשנה שלא מקבל מענה, ולכן זאת נישה משמעותית עם פוטנציאל גידול פנומנלי".

למה הבנקים לא מסוגלים להתמודד עם מלוא הביקוש?

"העלויות שלהם מאוד יקרות, ולכן על מרבית ההלוואות הקטנות, הן של עסקים והן של צרכנים, הם מוותרים מראש. ואגב היום יש רגולציה חדשה בארה"ב ובאירופה, בדגש על אירופה, שמחייבת בנקים שלא מסוגלים להתמודד עם הביקוש להפנות את הפונים למלווים אלטרנטיביים, כלומר פלטפורמות טכנולוגיות שיודעות לתת הלוואות. זה כבר חלק מהרגולציה".

פיינברג: "כשיש בנאדם בלופ והבנק מרוויח אחוז, זה רלוונטי אולי להלוואה של מיליון דולר, אבל באלף דולר זה לא מכסה את העלות של הבנאדם. כשיש לך מכונה שיכולה לעשות בהיקף ובאופן אוטומטי תהליכים אגנוסטיים, פחות חשוב הגודל של ההלוואה, ולכן חברות פינטק יכולות לתת שירותים שהבנקים המסורתיים לא יכולים".

במקביל להודעה על הגיוס הודיעה היום Behalf על שותפות עם הבנק האמריקאי Finwise. "על פניו, מבחוץ, זה עלול להיראות כמו סתם שותפות עם בנק", אומר פיינברג, "אבל זה אירוע הרבה יותר מהותי בחיי חברת פינטק כמונו, כי זאת שותפות שמאפשרת לתת את ההלוואות שלנו תחת הפיקוח של מערכת הבנקאות האמריקאית. זה מעיד על הבשלות של חברה ועל כך שאנחנו עומדים בתקנים של ארה"ב. זה ציון דרך משמעותי כדי להיות גוף פיננסי משמעותי".

Behalf

תחום פעילות: הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים

מנכ"ל: בנג'י פיינברג

שנת הקמה: 2011

מספר עובדים: 90, מהם 60 ברעננה והשאר בניו יורק

גיוסי הון: 60 מיליון דולר באקוויטי, 250 מיליון דולר בחוב

משקיעים: ויולה צמיחה, Spark, סקויה, Maverick, וינטג', MissionOG, ויולה קרדיט, Soros Management Fund