הבית היהודי: מסורת של עבירות במימון המפלגה

דוחות מבקר המדינה האחרונים על מימון המפלגות מצביעים על הבית היהודי כמפלגה הבולטת בכמות ובחומרה של החריגות מחוקי המימון ■ בבחירות 2013 המפלגה הסתירה מהמבקר הוצאות בחירות בסך כ-10 מיליון שקל שנעלמו בלי עקבות - אירוע חסר תקדים

נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי
נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי

דוחות מבקר המדינה האחרונים על מימון המפלגות - בפריימריז, בהתנהלות השוטפת ובבחירות לכנסת - מצביעים על הבית היהודי כמפלגה הבולטת בכמות ובחומרה של החריגות מחוקי מימון המפלגות.

בפריימריז של הבית היהודי-המפד"ל ב-2013 - כאשר נפתלי בנט כבש את המפלגה - מצא המבקר שבנט חרג בהרבה מתקרת ההוצאות המותרת בחוק. בנט שכר אז חוקר פרטי כדי למצוא חומרים מפלילים על ח"כ ניסן סלומינסקי, אך טען שלא דיווח על התשלום לחוקר משום שמדובר היה בהוצאה מפלגתית למען "שמירת טוהר המידות בפריימריז של הבית היהודי". המבקר דחה את טענת בנט וקנס אותו ב-65 אלף שקל.

באותם פריימריז, מחצית מהמתמודדים, ובהם שרת המשפטים איילת שקד וחברי הכנסת יוני שטבון ושולי מועלם, מסרו דיווח לא אמיתי למבקר המדינה על הוצאותיהם - ונקנסו. עוד נמצא כי בבחירות לכנסת של 2013, המפלגה, בראשות בנט, הסתירה מהמבקר הוצאות בחירות בסך כ-10 מיליון שקל, שנעלמו בלי עקבות. זה היה אירוע חסר תקדים בתולדות מימון המפלגות בישראל. הקנס - 380 אלף שקל.

הוצאות חריגות

בדוח על הפריימריז בבית היהודי ב-2015 השית המבקר יוסף שפירא על בנט קנס בגובה 30 אלף שקל, בעקבות חריגה שלו מתקרת ההוצאות המותרת בפריימריז, וכן מכיוון שקיבל תרומות בסכומים הגבוהים מהמותר בחוק ולא ניהל את חשבונותיו על פי הנחיות המבקר. בנט גם לא צירף אסמכתאות בגין שירותים שקיבל במסגרת מערכת הבחירות.

בנט דיווח כי הוצאותיו בפריימריז הסתכמו בכ-1.2 מיליון שקל. 1.1 מיליון שקל מתוך הסכום שגייס שולמו עבור פרסומים בתקשורת, סקרים ומסע הבחירות. מקורן של מרבית התרומות היה בחו"ל. בנט הסביר, כי הכסף נועד לגייס קהל יעד רחב ולאו דווקא את חברי מפלגה הוותיקים, כדי לקדם את תדמיתו וכן למנוע התמודדות של מועמדים נוספים. שפירא דחה את טיעוניו של בנט, לנוכח העובדה שמולו לא התמודד אף מועמד נוסף לראשות המפלגה.

גם בקרב חברים נוספים בבית היהודי נמצאו אי-סדרים כספיים חמורים, שבגינם נדרשו להחזיר כספים לקופת המדינה. למשל ח"כ ניסן סלומינסקי, בגין חריגה בהוצאות ובהכנסות; הח"כ לשעבר אבי וורצמן, שלא צירף אסמכתאות להוצאותיו; ושמעון ריקלין, שהתמודד בפריימריז, לא דיווח על מלוא הוצאותיו ולא העביר אסמכתאות.

הוצאות בלתי תקינות

את הדוח שפורסם בסוף 2016, על החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-19 עובר לבחירות לכנסת ב-20 במארס 2015, פתח המבקר בהתייחסות חמורה לבית היהודי, שהתעלמה מדרישותיו למסור מסמכים והתייחסות לממצאים, "וזאת למרות פניות חוזרות ונשנות של עובדי משרדי".

הסיעה לא כללה בחשבונותיה את מלוא ההוצאות שביצעה, כולל על כנסים, אירועי הסברה, פרסום והוצאות על העסקת חלק מפעיליה. הסיעה לא שמרה אסמכתאות על שירותים שהזמינה בסכומים גבוהים, כך שספריה לא שיקפו את כל הוצאותיה ופעולותיה הכספיות, ואי אפשר היה כלל לעקוב אחרי פעולותיה. הסיעה כללה בחשבונותיה הוצאות בלתי תקינות, כמו קנסות על תליית מודעות בניגוד לחוקים עירוניים. כמו כן הסיעה השתמשה בתעמולת הבחירות של היו"ר נפתלי בנט בבחירות המקדימות לראשות המפלגה, וכן קיבלה כספים מתאגיד בניגוד לחוק. המבקר שלל מהסיעה סכום של 850 אלף שקל.

הסיעה הכלולה תקומה, בראשות אורי אריאל, כללה בחשבונותיה תמיכות והלוואות שהעניקה לעמותות מקורבות מכספי המימון, למרות הערות של המבקר בעניין זה בקדנציות קודמות בכנסת. המבקר קבע, כי מדובר ב"עובדה המעוררת חשש כי מדובר בפעולות של הסיעה לעקיפת הוראות החוק וההסדרים שנקבעו בתחום זה, ומהווה שימוש בכספי ציבור שלא למטרה שלשמה יועדו". הסיעה ננזפה אך לא נקנסה.

בבחירות לכנסת של 2013, המפלגה, בראשות בנט, הסתירה מהמבקר הוצאות בחירות בסך כ-10 מיליון שקל, שנעלמו בלי עקבות. זה היה אירוע חסר תקדים בתולדות מימון המפלגות בישראל. הקנס - 380 אלף שקל.