לאחר הנפילה בוול סטריט, ירידות חדות באסיה; טוקיו נופלת 5%

הדאו ג'ונס ירד אמש ב-4.7% - לאחר שבמהלך היום נפל ביותר מ-6% - מדובר בירידה היומית החדה ביותר בנקודות בהיסטוריה ■ הבוקר באסיה ירידות חדות, טוקיו נופלת ב-4.73%

נפילות באסיה / צילום: רויטרס - Athit Perawongmetha
נפילות באסיה / צילום: רויטרס - Athit Perawongmetha

המסחר בבורסות וול סטריט ננעל אמש (ב') בירידות שערים חדות, לאחר שבשלב מסוים של המסחר צנח מדד הדאו ג'ונס בכ-6% (מדובר בירידה היומית החדה ביותר בנקודות בהיסטוריה). גם שאר המדדים הציגו במהלך היום ירידות חדות יותר מרמות הנעילה. המגמה השלילית היום ממשיכה את מה שהוכתר כשבוע המסחר הגרוע ביותר בשוקי ההון מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות-הברית. המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות, וגם בורסות אסיה ננעלו ברובן במגמה שלילית.

 

ביום ו' התפרסם דוח התעסוקה בארה"ב, שהראה כי הכלכלה האמריקאית ייצרה בחודש ינואר 200 אלף מקומות עבודה חדשים - נתון טוב מהתחזיות המוקדמות שצפו תוספת של 180 אלף מקומות עבודה. השכר השעתי הממוצע עלה ב-0.3% בעוד התחזיות צפו לעלייה של 0.2%.

בסוף השבוע שעבר פורסמו דוחות חברות הטכנולוגיה הגדולות, ובראשן: אלפאבית  (שמחקה כ-40 מיליארד דולר) ואפל .  מניית אמזון  רשמה עליות לאחר שהודיעה על הכנסות של כ-60 מיליארד דולר. 

מדד התנודתיות בשווקים, ה-VIX , המכונה גם "מדד הפחד", זינק בחדות ומשקף את חוסר הנחת של המשקיעים. קולות רבים הסבירו את הירידות האחרונות כתיקון הכרחי לרמות המחירים הגבוהות בבורסות וול סטריט, שנהנו מראלי חסר-תקדים מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות. בין הגורמים שתדלקו את הראלי בתקופה האחרונה היו עונת דוחות חזקה של החברות האמריקאיות הגדולות ורפורמת המס של ממשל טראמפ והמפלגה הרפובליקנית - שהבטיחה קיצוצי מס קבועים לתאגידים.

המשקיעים וודאי לא מרוצים מסיום כהונתה של יו"רית הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, שעמדה בראש הבנק המרכזי האמריקאי מ-2014, ושבמשך כהונתה רשמו השווקים עליות כמעט ללא הפסקה. יש לציין כי ילן, בעלת עמדות יוניות ידועות, הקפידה על רמות הריבית הנמוכות שקיימות מאז המשבר הכלכלי ב-2008 - ואלו גרמו, על פי קולות רבים, לבועות מחירים בשווקים שונים, בהם שוק המניות בוול סטריט. בנאומה לרגל סיום התפקיד, הודתה ילן כי בשוקי המניות והנדל"ן שוררת סביבת מחירים גבוהה - על אף שנמנעה מלנקוב במונח "בועה".

היום הושבע לתפקידו מחליפה, ג'רום פאואל, שמחזיק בעמדות ניציות יותר - וייתכן שהמשקיעים רואים בו את מי שיאיץ את קצב העלאות הריבית בצורה ש"תוציא אוויר" משוק המניות. 

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס
 ג'רום פאואל / צילום: רויטרס

בעקבות פרשת הונאת הלקוחות בוולס פארגו , הפדרל ריזרב הודיע בסוף השבוע האחרון כי לא ירשה לסך הנכסים של הבנק לגדול מעבר ל-1.95 טריליון שהחזיק בסוף השנה שעברה, עד שישפר את הבקרות הפנימיות שלו בצורה משביעת רצון. וולס פארגו מעריך כי הרווח השנתי שלו ייחתך בכ-300-400 מיליון דולר השנה, בעקבות צמצום מאזן הנכסים הכפוי.

בגזרת המאקרו, פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני שרשם קריאה של 59.9 נקודות (כל נתון מעל 50 נקודות מהווה אינדיקציה לצמיחה כלכלית).

הביטקוין ממשיך לאבד גובה, ויורד היום אל מתחת רמת ה-7,000 הדולר. יש לציין כי רמת השיא של הביטקוין נרשמה בחודש דצמבר האחרון, אז נסחר ברמה הגבוהה מ-19,000 דולר. הסיבה לירידות במטבע נעוצה, ככל הנראה, בהידוק הרסן סביב המטבעות הדיגיטליים כשבסוף השבוע הודיעו בנק אוף אמריקה ו-JP מורגן שיאסרו על לקוחותיהם לרכוש מטבעות דיגיטליים באמצעות כרטיסי האשראי שהונפקו על ידם. בסוף השבוע ירד המטבע הדיגיטלי אל מתחת לרמת ה-8,000 דולר.

אנליסטים בארה"ב מעריכים כי אפל תפסיק לרכוש מברודקום   וקוואלקום  שבבים למכשירי האייפון מתוצרתה, במטרה להביא לחסכון בעלויות הייצור. האנליסטים מעריכים שאפל תרכוש את השבבים מאינטל, שתרמה בעבר מספר רכיבים למכשירי אייפון.