אלקטרה נדל"ן גייסה בישראל 210 מיליון ד' להשקעות בארה"ב

כ-120 מיליון דולר גייסה החברה ממשקיעים פרטיים ■ בין המוסדיים שהשתתפו בגיוס: הכשרה ביטוח, בנק לאומי ובית ההשקעות אי.בי.אי

ניל רושניק / צילום: יונתן בלום
ניל רושניק / צילום: יונתן בלום

חברת אלקטרה נדל"ן , המשתייכת לקבוצת אלקו של משפחת זלקינד, מנצלת את הרעב של המשקיעים בארץ (מוסדיים ופרטיים) לתשואה סבירה, על רקע ירידת התשואות בשוקי האג"ח והנדל"ן המקומיים. החברה דיווחה כי החברה הבת "אלקטרה אמריקה", סיימה את שלב הגיוס לקרן השקעות במקבצי הדיור וקיבלה התחייבויות השקעה בהיקף של כ-210 מליון דולר.

כ-120 מיליון דולר מסך הגיוס הגיע ממשקיעים פרטיים כשירים (משקיע בעל מומחיות בנדל"ן או בשוק ההון, או משקיע בעל נכסים בהיקף הגבוה מ-8 מיליון שקל) והשאר ממשקיעים מוסדיים, ביניהם הכשרה ביטוח, בנק לאומי ובית ההשקעות אי.בי.אי.

נכון למועד זה, וכ-10 חודשים מיום הקמת הקרן (הסגירה הראשונה), מחזיקה קרן ההשקעות של אלקטרה אמריקה ב-17 מקבצי דיור בדרום מזרח ארה"ב בהיקף של כ-6,000 דירות, שנרכשו בהשקעה של כ-163 מליון דולר.

הקרן צפויה להמשיך לבצע רכישות עד להשקעת מלוא ההון שגויס, והיא כבר חתומה על שני הסכמי רכש מחייבים לעוד 850 דירות כך. באלקטרה נדל"ן מוסיפים כי אלקטרה אמריקה פועלת להקמת קרן נוספת להשקעות במקבצי דיור בארה"ב בהיקף של עד כ-300 מיליון דולר.

חלקה של אלקטרה נדל"ן ביחד עם שותפיה (השותף הכללי) בהון הקרן עומד על 31.5 מיליון שקל.

20 אלף יח"ד בארה"ב

בסך הכל מנהלת כיום אלקטרה נדל"ן בארה"ב קרוב ל-20 אלף יחידות דיור ב-60 מקבצי דיור בשווי כולל מוערך בכ-2 מיליארד דולר. הנכסים פזורים במדינות טקסס, פלורידה, צפון קרוליינה וג'ורג'יה. זאת בהתאם לתוכנית האסטרטגית שהציגה החברה בינואר 2016 ולפיה החברה תהפוך לזרוע הנדל"ן המניב של קבוצת אלקו. בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הניבו מקבצי הדיור בארה"ב הכנסה תפעולית נקייה (NOI) של 40.4 מיליון דולר, גידול של 12% לעומת התקופה המקבילה ב-2016.

מניית אלקטרה נדל"ן, אותה מנהל גיל רושינק, רשמה היום עלייה של 2% והשלימה עלייה של קרוב ל-20% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-428 מיליון שקל. רושינק ציין היום כי "המתחמים שנרכשו נמצאים כולם בדרום מזרח ארה"ב, אזור גיאוגרפי בו הוכחנו לאורך שנים רבות יכולת השבחה בשורה ארוכה של נכסים. אנו פועלים כיום להקמת קרן נוספת בהיקף של 300 מליון דולר וזאת כחלק מהאסטרטגיה למיקוד פעילות החברה במקבצי דיור בארה"ב, ולאור הביקוש מצד המשקיעים".

מימוש בישראל, מיקוד בארה"ב

אלקטרה נדל"ן נכנסה לפעילות בתחום מקבצי הדיור בארה"ב בשנת 2016 על פי החלטה של קבוצת אלקו, שזמן קצר קודם לכן מימשה את עיקר פעילות מקבצי הדיור שלה בארה"ב ברווח גדול. באלקו החליטו להפוך את אלקטרה נדל"ן לזרוע נדל"ן מניב בצפון אמריקה ובמסגרת זאת מכרה לה תיק נכסים בארה"ב תמורת קרוב ל-60 מיליון שקל.

זאת, לאחר כמה שנים בהן התרכזה אלקטרה נדל"ן במימוש נכסים כדי לעמוד בהתחייבויותיה, על רקע מצב פיננסי מאתגר והפסדים משמעותיים, שגררו אותה לגל מכירות אינטנסיבי ופרידה מעיקר נכסיה בישראל ומעבר לים. שנה לאחר מכן החלה לפעול באמצעות הקרן.

בתשעת החודשים הראשונים של 2017 רשמה אלקטרה נדל"ן הפסד נקי של כ-20 מיליון שקל לעומת רווח של 9.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זאת, עקב הפסד של כ-18 מיליון שקל כתוצאה משערוך שלילי של ההשקעה בפרויקטים בעיר צ'נאי שבהודו, מהפסד של 11 מיליון שקל שנבע מהשלמת עסקת מכירה של נכס מניב בקנדה, וכן מהפסד של כ-5 מיליון שקל ממכירת נכס בגרמניה. מנגד, פעילות מקבצי הדיור בארה"ב תרמה לחברה רווח של כ-25 מיליון שקל בתקופה זו.